Sida 1 av 32

Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 23:08:57, 18-09-2019
av mopar340
Startar en frågetråd om oljor, vilka som helst till entreprenadmaskiner och andra tunga fordon så svarar jag efter bästa förmåga.

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 07:16:30, 19-09-2019
av Janson1
En fråga: Jag har i vissa fall upplevt att vissa oljor av olika sorter inte riktigt tål varandra. Det går också en del skrönor om detta som jag är tveksam till dess riktighet... Allra helst en slags tabell på vad som går att blanda ihop, vilket som går att ersätta med annan typ osv.

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 08:32:15, 19-09-2019
av tortap
15W40 är rekommenderad olja, men maskinen skall mest användas på vintern så 10W30 var förslag på olja. Men oljesäljaren hävdar att flytpunkten på deras 15W40 är -46 (eller nåt liknande) så det är inga problem. Hur ska man tänka i ett sånt här läge?

Smörjer en tjockare olja bättre i någon mening än en tunnare olja? Håller oljefilmen bättre eller nåt sånt. Alltså har man någon fördel att köra den tjockare om man kan?

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 09:09:15, 19-09-2019
av mopar340
Janson1 skrev:En fråga: Jag har i vissa fall upplevt att vissa oljor av olika sorter inte riktigt tål varandra. Det går också en del skrönor om detta som jag är tveksam till dess riktighet... Allra helst en slags tabell på vad som går att blanda ihop, vilket som går att ersätta med annan typ osv.



En bra grundregel är att blanda inte oljor om man inte måste, men ibland har man inga val.


Många blandningar går bra men det finns vissa väldigt uppenbara inkompabiliteter, tex så är vissa esterbaserade bio oljor känsliga mot mineralbaserade hydrauloljor. Det kan gå bra i intervallet 0-5% för att sen blir separation och filtrerbarhetsproblem vid tex 5-20% för att sen gå bra igen.

Andra liknande exempel är vissa pollyglykolbaserade smörjmede är totalt inkompatibla med "vanliga oljor.

gällande hydrauloljor så kan man generellt säga att ZDDP (zink) baserade hydrauloljor har bra blandbarhet medans vissa zinkfria asklösa hydrauloljor kan ha blandbarhetsproblem med andra hydrauloljor.

Motoroljor är generellt sett blandbara med andra oljor av samma kategori.

Närjag utvecklar oljor brukar jag adressera blandbarheten med en procedur (FED-STD-791/ASTM D6922 där man blandar 10:90, 50:50 och 90:10 i klara glasburkar, sen lagrar man de i rumstemperatur, vid minusgrader och höga temperaturer. Sen ser man om blandningen fortfarande är klar och inte har några fällningar. Har det blivit något "mysko" så kan man gå vidare med andra tester.

Har inte sett någon vettig tabell över vad som går att blanda eller inte mer än mycket generella rekomendeationer som det jag nämner ovan.

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 09:26:38, 19-09-2019
av mopar340
tortap skrev:15W40 är rekommenderad olja, men maskinen skall mest användas på vintern så 10W30 var förslag på olja. Men oljesäljaren hävdar att flytpunkten på deras 15W40 är -46 (eller nåt liknande) så det är inga problem. Hur ska man tänka i ett sånt här läge?

Smörjer en tjockare olja bättre i någon mening än en tunnare olja? Håller oljefilmen bättre eller nåt sånt. Alltså har man någon fördel att köra den tjockare om man kan?


-46 i PP låter osannolikt på en SAE 15W-40, men det finns oljor som har väldigt låga pour points samt oljor som avsiktligt är felklassade (den oljan kanske klarar 10W-40 men av marknadsföringstekniska skäl väljer man att sälja den som 15W-40)

Oljors viskositet bestäms enligt SAE J300. se tex här https://www.widman.biz/English/Tables/J300.html
Det som styr den första delen av klassen vid "W" är viskositeten vid två olika prov vid olika temperaturer, "Pumping" och "cranking"

en 15W olja har max 7000mPas vid -20C i cranking och max 60000 i pumping vid -25C, medans en 10W har 7000 vid -25C och 60000 vid -30C

den andra siffran styr viskositeten vid 100C, det betyder att om den siffran är samma så är oljorna lika tjocka vid 100C.
Dvs en 0W-40 är lika tjock som en 15W-40 vid 100C

lägsta flytpunkt eller pour point (PP) på engelska är den temperatur då oljan inte längre är flytande. Det är inte ett bra mått på lägsta anvädningstemperatur för en motorolja. även om den flyter vid rätt låga temperaturer så är den onödigt tjock och det kommer ta lång tid innan man får oljetryck längst upp i motorn.

Nu vet jag inte vad det är för maskin, men en kompromiss är ju att ta en 10W-40 då har du flytbarheten vid låga temperaturer samtidigt du har samma viskositet varma.

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 11:05:22, 19-09-2019
av BM425
Letar efter en tjockare olja än 80w-90 transmission och som gulmetaller tål, till växellådan på min traktor BM425 -59
Behöver ca 60 liter. Det räcker med GL-3 klass utan EP tillsatser.

Jag minns att när vi köpte den på 70-talet var det en olja i nästan som gröt tungflytande.
Har frågat på andra ställen, svaret är att deras olja inte är lämplig för gulmetaller.

Anledningen är att det började läcka direkt efter oljebytet samt att den slamrar mer i växellådan nu jämfört mot tidigare.

Anders

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 11:23:59, 19-09-2019
av Jimmy sandberg
Är de nån fördel med 15w40 olja?
Motför en 0w40?
Om dom är lika vid 100c, hur är dom då vid 80c?

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 13:23:31, 19-09-2019
av mopar340
BM425 skrev:Letar efter en tjockare olja än 80w-90 transmission och som gulmetaller tål, till växellådan på min traktor BM425 -59
Behöver ca 60 liter. Det räcker med GL-3 klass utan EP tillsatser.

Jag minns att när vi köpte den på 70-talet var det en olja i nästan som gröt tungflytande.
Har frågat på andra ställen, svaret är att deras olja inte är lämplig för gulmetaller.

Anledningen är att det började läcka direkt efter oljebytet samt att den slamrar mer i växellådan nu jämfört mot tidigare.

Anders


Vad tror du om att testa med en tjock motorolja, SAE 60? Det bör vara det närmaste du kommer original rekomendationen

Annars så kan man ta en industriell växellådsolja, finns i alla tjocklekar från typ VG 46 och upp till över 1000

en typisk 80W-90 har en viskositet vid 40 C på ~135cSt så om du går på en VG220 så kommer du upp en bit.

Såna oljor har milda tillsatser och är oftast väldigt skonsamma.

Dock en viss reservation hur dessa moderna milda växellådsoljor är kompatibla med material i gamla lådor.

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 13:28:00, 19-09-2019
av mopar340
Jimmy sandberg skrev:Är de nån fördel med 15w40 olja?
Motför en 0w40?
Om dom är lika vid 100c, hur är dom då vid 80c?


En 15W-40 är billigare

0W-40 kräver dyra basoljor och mycket stablia viskositetsförbättrare.

0W-40 är tunnare vid 80C jämfört med en 15W-40

Vill man räkna på viskositet så kan man använda tex ASTM D341, finns gott om gratis räknare.

tex här https://wiki.anton-paar.com/en/astm-d34 ... apolation/

eller här

http://www.tribology-abc.com/calculators/astm_d341.htm


Bara mata in viskositeten vid två olika temperaturer och samt den temp man vill veta.

Funkar bra förutom om man går ner till låga temperaturer då det kan bli onlinjärt även i dubbellogaritmerad skala

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 15:52:34, 19-09-2019
av BM425
mopar340 skrev:Dock en viss reservation hur dessa moderna milda växellådsoljor är kompatibla med material i gamla lådor.


Svaret jag fick från Agrol var att deras industrioljor innehåller tillsatser som inte går ihop med gulmetaller.

Anders

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 07:23:40, 20-09-2019
av mopar340
BM425 skrev:
mopar340 skrev:Dock en viss reservation hur dessa moderna milda växellådsoljor är kompatibla med material i gamla lådor.


Svaret jag fick från Agrol var att deras industrioljor innehåller tillsatser som inte går ihop med gulmetaller.

Anders


Det stämmer, den där oljan verkar innehålla hårt EP.

Andra fabrikat är "snällare" tex Mobil SHC 630, men det är en dyr syntetolja så det är inte nått man experimenterar runt med för skojs skull.
Kör på en tjock motorolja istället.

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 08:15:01, 20-09-2019
av Trondos
Jeg har forstått det sånn at GL4 olje vanligvis er trygg i forhold til gule metaller, men unntak kan finnes. Jeg har tidligere fått rådet å bruke standard traktor kombiolje i girkasser som skal ha GL1.
Traktor kombi er vanligvis klasset som 10W-30 motorolje, 80W-90 gearolje, og har GL4 klasse som gearolje. Den kan også brukes som hydraulikkolje, og det finnes jo komponenter av messing i mange hydraulikksystemer.

Men jeg har ikke satt meg så nøye inn i dette. :???:

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 10:09:26, 20-09-2019
av mopar340
Trondos skrev:Jeg har forstått det sånn at GL4 olje vanligvis er trygg i forhold til gule metaller, men unntak kan finnes. Jeg har tidligere fått rådet å bruke standard traktor kombiolje i girkasser som skal ha GL1.
Traktor kombi er vanligvis klasset som 10W-30 motorolje, 80W-90 gearolje, og har GL4 klasse som gearolje. Den kan også brukes som hydraulikkolje, og det finnes jo komponenter av messing i mange hydraulikksystemer.

Men jeg har ikke satt meg så nøye inn i dette. :???:


Som jag skrev i en annan tråd, det finns flera sätt att nå GL-4 prestanda.

De vanligaste är att man antingen tar ett GL-5 additiv fast bara halva mängden, eller att man formulerar med ZDDP.
I det första fallet så får man en olja som har sämre kompatibilitet med gula metaller jämfört med Zinkbaserade formuleringar.


Man kan tillsätta en kopparpassivator (Cu inhibitor) för att förbättra kompatibiliteten med kopparbaserade legeringar. (gula metaller)

Traktoroljor UTTO/THF är vanligtvis ZDDP baserade oljor med friktionsmodifierare som möter GL-4

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 10:41:03, 29-09-2019
av FredrikH
Jag har en MF 50B där växellåda, centrumhus, bromsar och converter delar olja. Åtminstone tror jag att det är så. Se FredrikH @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Typ av olja i converter MF 50B. Kan jag använda Q8 T2200 för detta? Oljan beskrivs som: "Transmissionsolja av typen UTTO för traktorer och entreprenadmaskiner där axlarna är hopbyggda med våta bromsar"

/F

Re: Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

InläggPostat: 11:01:56, 29-09-2019
av meken49
Det här var en bra tråd. Har länge funderat på om det verkligen är nödvändigt att ha SAE 140 olja i slutväxlarna på min gamla traktor David Brown 850. Kan nog förstå att om man kör hårt i t.ex plöjning eller harvning att det är nödvändigt med en tjock olja. Nu när traktorn bara går i lätt körning borde det väl räcka med 80/90. Den oljan är i växellådan också, så då behöver man inte ha en olja till som sällan kommer till användning.