Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

476 inlägg • Sida 18 av 32
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

mopar340 (trådstartaren)

#256 » 21:21:57, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Ej olja men glyckol.

Ford 6,6L med kavitation/corrosion som känd egenskap, denne från 90-91, så har ett element/filter som ger anti ämnen? Nu varit i tidning om kylarvatten och deras funderingar. Nu borda vara tät med nya slangar och hel kylare, kan jag slå i vattenfri kymedli sådant system nu?


Vilken modernare universalglykol som helst borde göra jobbet.
på 90 talet var det poppis med Perry kylvätskefilter, har för mig att man hade monterat såna på de när det begav sig?
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...



Iznogoud

#257 » 21:46:27, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mopar340 skrev:
frippis skrev:Har du ingen biltema i närheten då? De säljer ju 10w30.


Köp inte olja på Biltema, man har ingen aning om vad det är för nått och hur nära skamgränsen den ligger i spec.
Ska man ta ner priset köp på en oljedepå
Även biltemas oljor måste väl uppfylla de krav som ställs på angivna specifikationer?
Det är vad som sades till mig på de oljekurser vi gick på under verkstadstiden.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Michael Meier

#258 » 00:23:58, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentlige jämför inte vi kravspecarna, som är den lägsta nivån på ribban, utan vi jämför med en annan motsvarande olja som kan vara nära nästa ribba i steg och det är då som differensen känns.

Bildlikt är det som en oljesticka där hela spannen mella tom och full är ok, men en droppe under minstrecket är det katastrof.

Så är det inte riktigt utan det är en skala från bättre till sämre med dydlig gränsstreck
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#259 » 07:52:12, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den skar pga Biltema olja men skulle inte skurit med Swedols olja tror jag inte existerar. Men för väldigt många år sedan så skar det flera traktorer pga Agrols olja som det var något fel på, jag kommer bara ihåg det svagt då jag var liten på den tiden. Men någon annan kanske vet? Agrol blev hur som helst ersättningsskyldiga... Skulle det hända igen med någon annans olja så borde vi höra det?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#260 » 20:38:23, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon gång i början av 80-talet råkade OK få ut ett parti felblandad motorolja på marknaden. Den stelnade och blev geleartad vid ca -10 grader. Den gången stod OK för kostnaderna för de haverier som inträffade, och lämnade ut ny olja och nya oljefilter till berörda men inte haveridrabbade kunder.

Det har funnits historier om dåliga Biltemaoljor men de handlar också om forna tider - skulle tro att det kan röra sig om 80-talet eller möjligen tidigt 90-tal. I mer historisk tid har vad jag vet oljorna därifrån alltid varit klanderfria men däremot har det förekommit en del tveksamma oljefilter - dels dåligt filterpapper som släpper ifrån sig ludd som kan ställa till problem t ex i hydrauliska ventillyftare, dels har det förekommit fel i rekommendationstabeller och att man har rationaliserat lite för mycket och dragit flera olika filtertyper över en kam - nöjt sig med att de passar att skruva dit men inte tagit hänsyn till skillnader beträffande t ex inbyggda backventiler och överströmningsventiler.

Jag har en enda gång köpt en motorolja som verkade för suspekt för att jag skulle våga använda den. Märke Goth Oil, köpt på Mekonomen nån gång i slutet av 80-talet. Den var mycket mörkare än en ny motorolja brukar vara och luktade dessutom konstigt, ungefär som sot/aska från vedeldning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Manne Johansson

#261 » 08:47:30, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån som vet om var man kan hitta FUCHS 131 hydralolja i närheten av Halmstad?? hittar inget på nätet :???:
nån borde ju rimligt viss finnas om man vill sälja.....
Mvh Manne
Manne Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:36, 27-01-2010
Sverige

nixs

#262 » 09:14:21, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skene järn?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Manne Johansson

#263 » 16:11:14, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite långt o åka från Halmstad, men det får väl bli som en liten utflykt :grin: :driver:

Mvh Manne!!!
Manne Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:36, 27-01-2010
Sverige

fretchi

#264 » 20:51:53, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Thomas2012

#265 » 22:48:07, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skene järn har butik i Varberg inte så långt att åka :thumme:
Thomas2012
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:40:17, 27-02-2012
Ort: falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6400
Valmet 405
Ford 4600
Fordson Supermajor

Jac

#266 » 17:54:45, 08-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det har funnits historier om dåliga Biltemaoljor men de handlar också om forna tider - skulle tro att det kan röra sig om 80-talet eller möjligen tidigt 90-tal. I mer historisk tid har vad jag vet oljorna därifrån alltid varit klanderfria


Vill minnas att en mig närstående Honda MT-5 blev totalt igensotad av Biltema 2-taktsolja på några få timmars körning. Kort tid efteråt så försvann den oljan ur sortimentet. 2005-2010 nåt sånt.

Motsvarande hände med Biltemas bromsbelägg till motocross, livstiden på beläggen kunde räknas i minuter. Kort tid efteråt försvann dom ur sortimentet, vet ej hur länge dom fanns innan det.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#267 » 18:00:06, 08-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Manne Johansson skrev:Är det nån som vet om var man kan hitta FUCHS 131 hydralolja i närheten av Halmstad?? hittar inget på nätet :???:
nån borde ju rimligt viss finnas om man vill sälja.....
Mvh Manne


Några allmäna funderingar
Varför måste det vara just den oljan? Det är väl en hydraulikolja för allmänt bruk vad jag kan se.

Varför klarar inte google att skrapa fram nånting som ens liknar ett datablad på denna olja?

Håller Fuchs på att byta namn på alla produkter? Nåt uppköp eller nåt?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Manne Johansson

#268 » 14:48:59, 09-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna oljan är rekomenderad till en Husqvarna 420 cross automat växlad, håller på att renovera motorn..
fick "olje tipset" från en kille som jobbar på försvaret i Halmstad, som kör Husqvarna 258 automat
därför e jag lite sugen på att få tag på denna olja!!
men jag fick ju bra tips från Thomas2012 !!! där passerar jag förbi nästa vecka !! :buga: :buga: :thummar: :thummar:

Mvh Manne !!!!!

1 person gillar det här inlägget.
Manne Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:36, 27-01-2010
Sverige

torbjorn_forsman

#269 » 18:17:36, 09-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det alltså den olja som FM kallar "Tryckolja MC", M0747-841016 ? Jag misstänker att det är samma sak som Tryckolja 051, M0747-051000 , med undantag för förpackningsstorleken. Tryckolja 051 har tydligen civil beteckning Statoil Hydraulic Oil 131. Och om man googlar fram produktdatabladet för den oljan (numera Circle K) så hamnar man på ett Fuchs-skyltat datablad på en Circle K -relaterad sajt! https://circlek.chemicontrol.dk/Downloa ... 3168999992
Notera att det är exakt samma text där som i den kortfattade informationen på Fuchs' sajt. https://www.fuchs.com/se/sv/product/pro ... il-131-hp/

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#270 » 21:00:20, 09-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev: .... Varför klarar inte google att skrapa fram nånting som ens liknar ett datablad på denna olja? ....


Renolin, verkar vara en ny policy att texten dom producerar är utan ansvar, (prova att läsa igen det finstilta texten under.. och att man får ringa en person som svarar innan man får den normala pdf'en med produktspecifikationen på oljan.

Informationen på den här webbplatsen bygger på den erfarenhet och det kunnande som FUCHS-koncernen äger i fråga om utveckling och tillverkning av smörjmedel och förmedlar det senaste i produktväg inom området. Prestandan hos våra produkter påverkas av en rad faktorer, särskilt användningsområde, hur produkten används, miljön där produkten ska användas, hur komponenterna har förbehandlats, eventuella föroreningar osv. Vi kan därför inte göra några generella uttalanden om våra produkters funktionalitet. Våra produkter får inte användas i flyg- eller rymdfarkoster eller i några delar som ingår i sådana farkoster. Detta gäller dock inte om produkterna kan avlägsnas igen innan komponenterna monteras i ett flygplan eller i en rymdfarkost. Informationen som ges här innehåller allmänna riktlinjer som inte är bindande från vår sida. Vi lämnar inga garantier, vare sig uttryckliga eller underförstådda, för produktens egenskaper eller dess lämplighet för ett visst användningsområde. Innan du använder produkterna rekommenderar vi därför att du kontaktar en tekniker vid FUCHS för att få råd om hur produkten ska användas vid rådande förhållanden för att fungera optimalt. Ansvaret för att testa produkternas lämplighet för ändamålet och använda dem på ett korrekt sätt ligger på användaren. Vi arbetar ständigt med att vidareutveckla våra produkter. Vi förbehåller oss därför rätten att när som helst och utan förvarning göra förändringar i produktsortimentet, produkterna och tillverkningsprocesserna, liksom i innehållet på denna webbplats, förutsatt att inget särskilt kundavtal finns som stipulerar något annat.


Hittar du inte det datablad du söker är du välkommen att kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Telefon: 0775-59 59 59
E-post: fse-order@fuchs.com
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se