Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

476 inlägg • Sida 23 av 32
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

PerÖ83

#331 » 19:14:50, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Hydrovane kompressor, där det står i manualen att det ska vara en "rak" 40 motorolja (30 från någon leverantör)
Är det olämpligt att ersätta den med, ex 15W40? Då single grade 40 inte är den vanligaste hyllvaran nu mera.
Kompressorn står i uppvärmt rymligt utrymme.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45



mopar340 (trådstartaren)

#332 » 22:18:27, 02-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Har en Hydrovane kompressor, där det står i manualen att det ska vara en "rak" 40 motorolja (30 från någon leverantör)
Är det olämpligt att ersätta den med, ex 15W40? Då single grade 40 inte är den vanligaste hyllvaran nu mera.
Kompressorn står i uppvärmt rymligt utrymme.


Mest troligt går det utmärkt.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

Perssson

#333 » 13:54:10, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mopar340 skrev:
PerÖ83 skrev:Har en Hydrovane kompressor, där det står i manualen att det ska vara en "rak" 40 motorolja (30 från någon leverantör)
Är det olämpligt att ersätta den med, ex 15W40? Då single grade 40 inte är den vanligaste hyllvaran nu mera.
Kompressorn står i uppvärmt rymligt utrymme.


Mest troligt går det utmärkt.


Precis en av de frågor jag hade med! Syntet? Mineral? Vadsomhelst? :grin:

Sen har jag även en gammal kärcher högtryckstvätt, står hypoid-öl sae90 på locket, de är de enda jag vet.. vad ska man slå i fär lämplig olja i den?

Ju mer man läser om oljor och klassning desto snurriga blir man :razz:
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#334 » 14:38:17, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge det rör sig om oljor som är tänkta som bilmotoroljor, så spelar det nog ingen roll om det är syntet eller mineral man häller i en sån där kompressor. I andra branscher finns det ju däremot syntetoljor som inte alls är lämpliga för allmän smörjning (t ex brandsäkra hydrauloljor eller oljor som är blandbara med vatten).

Om det bara står hypoidolja i en gammal spec, så motsvaras det av GL5 enligt modernt beteckningssätt. Är viskositeten angiven till SAE 90 så går det utan tvekan bra med en multigradeolja som t ex 80W-90 eller 75W-90, skillnaden är bara att multigradeoljorna inte ändrar viskositet så mycket med temperaturen.

Ett sätt att undvika snurrigheten är att försöka få lite överblick över historien och i vilken tidsperiod vilka sorters beteckningar användes. Oljetekniken utvecklas ju med tiden, och de institut som hittar på klassningssystem avlöser varandra under årens lopp, en del beteckningar blir aldrig gångbara över hela världen utan bara i något visst land eller sammanhang, osv osv.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#335 » 17:01:47, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom att tänka på nåt annat som kanske har diskuterats i en tråd redan. Nån har en gammal tvåtaktsmotor från 50-talet. I manualen står det att man ska blanda 7% SAE 50 olja i bensinen (tog några tal ur luften som exempel).
Grunden till att det står så är ju att det var det som fanns tillgängligt på marknaden den gången manualen skrevs. En modern tvåtaktsolja i "modernt" blandningsförhållande bör ge helt överlägsen smörjning och framförallt en enorm sotreduktion.
Kontringen brukar vara att den gamla motorn är byggd för den gamla smörjoljan. Det tror jag väldigt lite på.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Perssson

#336 » 22:49:45, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra svar! Tvätten är nog inte byggd för den sörja som är i nu så de blir nog bra med ny olja
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mopar340 (trådstartaren)

#337 » 12:59:39, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Kom att tänka på nåt annat som kanske har diskuterats i en tråd redan. Nån har en gammal tvåtaktsmotor från 50-talet. I manualen står det att man ska blanda 7% SAE 50 olja i bensinen (tog några tal ur luften som exempel).
Grunden till att det står så är ju att det var det som fanns tillgängligt på marknaden den gången manualen skrevs. En modern tvåtaktsolja i "modernt" blandningsförhållande bör ge helt överlägsen smörjning och framförallt en enorm sotreduktion.
Kontringen brukar vara att den gamla motorn är byggd för den gamla smörjoljan. Det tror jag väldigt lite på.


Ja en modern olja kommer ge otroligt mycket mindre avlagringar, sot och rök.
Däremot verkar man inte kunna minska hur mycket som helst.
Har gjort vissa experiment med Sachs flakmopedsmotorer, de börjar äta kolvring om man går ner till 2-3% även med modern olja.
Däremot så funkar de hur fint som helst med 4% modern olja.
Förr i tiden så var det vanligt att få nypningar på tvåtaktare, upplever att med moderna oljor så är det otroligt mycket mindre vanligt.
Skulle väl säga att man kan prova med 3-4% modern olja i den gamla 50 tals motorn.

En modern tvåtaktsolja har en helt annan uppbyggnad än tex en motorolja

ofta är de uppbyggda på nedanstående sätt

1 del basolja
1 del lösningsmedel, nafta
1 del PIB (polly iso buten) som funkar både som en VI improver men även ett "brandämne" som gör att oljan förbränns efter den har gjort jobbet.
Samt lite additiv för att skydda mot rost, kolvringsslitage mm.

3 personer gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

Björn.O

#338 » 21:41:15, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En video om Cat TDTO oljor i powershift transmissioner: https://www.youtube.com/watch?v=jiQvtF-QWS0

Den förklarar varför dessa oljor ska användas istället för motoroljor i lite modernare maskiner. Men det framgår inte om man kan använda TDTO i äldre transmissioner konstruerade för vanlig motorolja. Kan det vara en bra olja även för andra fabrikat än Cat transmissioner ?
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Janson1

#339 » 21:57:49, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga om tvåtaktsolja. Min pappa körde alltid på vanlig billig motorolja i motorsåg, motorhackan, trimmer mm och sen så har jag fortsatt med det och gör det än i dag. Ingen av alla mina motorsågar, trimrar, båtmotorer, mopeder, mc mm har skurit utan antingen har dom dött eller glömts av eller sålts etc. Många säger att dom skär eller slits hårdare eller blir fulla med koks och skit om man kör på "fel" olja. Men som sagt nu mer än 50 år senare så kan jag bara konstatera att det går alldeles utmärkt att köra på vanlig billig motorolja blandad direkt i bensinen. Så min fråga är hur känsligt är det egentligen, är det känsligt alls?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mopar340 (trådstartaren)

#340 » 22:07:28, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:En video om Cat TDTO oljor i powershift transmissioner: https://www.youtube.com/watch?v=jiQvtF-QWS0

Den förklarar varför dessa oljor ska användas istället för motoroljor i lite modernare maskiner. Men det framgår inte om man kan använda TDTO i äldre transmissioner konstruerade för vanlig motorolja. Kan det vara en bra olja även för andra fabrikat än Cat transmissioner ?


Hej, det är en bra och korrekt video.
Det går utmärkt att använda en sån TDTO / TO-4 i en äldre maskin som ska ha motorolja i transmissionen.
Kör själv TO-4 i växellådan på flakmoppen

Det som hände var att när de nya avgaskraven kom ca 2007 Tier Iv/ Steg 4 med partikelfiler så krävdes oljor med låg askhalt (low SAPS) där kunde man inte längre hålla kuggskydd och friktionsegenskaper samtidigt som man klarade kraven från avgasreningen.

som tur är så har teknologin kommmt tillbaka och man kan (om man vill) klara både friktionskrav mm samt moderna avgasreningssystem.
Ett exempel på det är Allison TES-439 som är en växellådsolja baserad på moderna API-CK-4 (CJ-4) motoroljor

https://www.allisontransmission.com/par ... way-fluids

1 person gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

Björn.O

#341 » 22:24:24, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK :thumme:
TO-4 har jag använt i mina gamla Cat, jag hade inte koll på att det var samma som TDTO.
I BM lastarna kör man ju rak 10 motorolja i transmissionen, skulle det vara nån fördel att istället använda en TO-4 10W ?

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

mopar340 (trådstartaren)

#342 » 10:56:04, 19-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:OK :thumme:
TO-4 har jag använt i mina gamla Cat, jag hade inte koll på att det var samma som TDTO.
I BM lastarna kör man ju rak 10 motorolja i transmissionen, skulle det vara nån fördel att istället använda en TO-4 10W ?


de gamla BM lådorna är robusta och från grunden designade att gå på motorolja, funkar garanterat bra med TO-4 med men behövs nog inge.

En till kuriosa grej är att CAT TDTO har genomgått ett motoroljeprov under utveckligen, API CF om jag minns rätt... för att kolla vad som händer om man råkar hälla den i motorn av misstag. Klarade testet.

3 personer gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

Björn.O

#343 » 14:15:30, 19-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för bra info!
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Volvot24

#344 » 11:33:15, 14-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Mikkel

#345 » 13:22:12, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska göra byte motorolja på min MF35, 3-cylndrig motor 3A152, 1965
har denna olja hemma, passar den?
Q8 T 1000 10W-30
Minnet är kort, men jag har nog använt denna till den kombinerade växellådan/hydrauliken, men det verkar ju som att den skulle kunna fungera även som motorolja. Någon som vet?

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se