Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Fråga vad du vill om oljor till maskiner!

476 inlägg • Sida 21 av 32
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Risarvaren

#301 » 14:53:14, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag skall börja skaffa in oljor och smörja till min Fiat från -89.
Hur ser moderna motsvarande klassningar ut?
Motor: API-CE
Axlar, styrning, växellåda, bromsar, hydraulik: API GL4 SAE 20W40 (betyder detta en GL4 med nämnd viskositet? Finns sådan?)
Fett: NLGI 2

Framför allt så undrar jag vilka oljor som är direkt olämpliga. Syntetoljor?
Bild
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer



torbjorn_forsman

#302 » 16:41:12, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

API C och någon fler bokstav talar om att det är en motorolja klassad för dieselmotorer. Om den sista bokstaven ligger efter E i alfabetet, så överträffar oljan API CE och går således bra att använda. Om oljan även har en klassning för bensinmotorer (S och en bokstav till), så spelar det ingen roll. Ofta står de båda klassningarna hopskrivna, t ex SG/CE .

När det gäller växellådsoljan så har någon fått beteckningarna om bakfoten. Viskositetsbeteckningar SAE 0-60 avser nämligen endast motoroljor , SAE 70 och uppåt avser växellådsoljor. GL4 är en API-klass för växellådsolja med måttliga mängder "EP-tillsatser", dvs den fungerar bättre än en ren mineralolja (GL1) i t ex en hypoidväxel med glidfriktion, men den är inte riktigt så "hal" och aggressiv mot kopparlegeringar som GL5 är.
En motoroljeviskositetsklass 20W-40 motsvarar ungefär en växellådsoljeviskositestklass 80W-90.
I praktiken fungerar nog praktiskt taget vilken växellådsolja eller "kombiolja" som helst tillräckligt bra i detta fall. När man väljer viskositet kan man också ta en extra funderare på under vilka förhållanden traktorn ska användas, jag misstänker att Fiats ursprungliga rekommendationer är anpassade för hårdkörning i jordbruksarbete i varmt italienskt klimat, och för svenska förhållanden med lägre medeltemperaturer, kanske en lite mer tunnflytande olja är lämplig.

NLGI2 är en klassning som uppfylls av så gott som alla vanliga universalfetter, chassifetter mm. Såna fettpatroner som t ex Swedol säljer billigt på kampanj ett par gånger om året eller det första man hittar på någon mack eller Biltema.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#303 » 16:57:46, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den olja som rekommenderas när det står GL4 20W30 är en universalolja för transmission och hydraulik. 20W30 finns inte nu för tiden utan den går fint att ersätta med 10W30. Till motorn är det bäst att använda en ren motorolja av bra kvalitet. Om det är syntet eller mineralolja spelar nog inte så stor roll det är mest en prisfråga. Billigaste oljan får du om du köper i 20 liters dunkar, motoroljor brukar även finnas i 10 liters förpackningar. Jag brukar köpa Agrol oljor hos Granngården och det är många som rekommenderar Swedol de har OKQ8 sortiment.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Risarvaren

#304 » 12:28:17, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agrols Kombiolja uppvyller då det mesta av vad som diskuterats enligt min tolkning av era svar även om jag skulle kunna köra på kimbioljan i transmissionen och en ren motorolja i motorn.

SAE 10W30
API CF,SF (bättre än CE som står i servicemanualen)
GL4 som även krävs i servicemanualen från FIAT

Bild
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

mopar340 (trådstartaren)

#305 » 01:32:40, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:API C och någon fler bokstav talar om att det är en motorolja klassad för dieselmotorer. Om den sista bokstaven ligger efter E i alfabetet, så överträffar oljan API CE och går således bra att använda. Om oljan även har en klassning för bensinmotorer (S och en bokstav till), så spelar det ingen roll. Ofta står de båda klassningarna hopskrivna, t ex SG/CE .

När det gäller växellådsoljan så har någon fått beteckningarna om bakfoten. Viskositetsbeteckningar SAE 0-60 avser nämligen endast motoroljor , SAE 70 och uppåt avser växellådsoljor. GL4 är en API-klass för växellådsolja med måttliga mängder "EP-tillsatser", dvs den fungerar bättre än en ren mineralolja (GL1) i t ex en hypoidväxel med glidfriktion, men den är inte riktigt så "hal" och aggressiv mot kopparlegeringar som GL5 är.
En motoroljeviskositetsklass 20W-40 motsvarar ungefär en växellådsoljeviskositestklass 80W-90.
I praktiken fungerar nog praktiskt taget vilken växellådsolja eller "kombiolja" som helst tillräckligt bra i detta fall. När man väljer viskositet kan man också ta en extra funderare på under vilka förhållanden traktorn ska användas, jag misstänker att Fiats ursprungliga rekommendationer är anpassade för hårdkörning i jordbruksarbete i varmt italienskt klimat, och för svenska förhållanden med lägre medeltemperaturer, kanske en lite mer tunnflytande olja är lämplig.

NLGI2 är en klassning som uppfylls av så gott som alla vanliga universalfetter, chassifetter mm. Såna fettpatroner som t ex Swedol säljer billigt på kampanj ett par gånger om året eller det första man hittar på någon mack eller Biltema.



KOrrekt förutom att du missar en sak, GL-4, som nu mera är "obsolet" pga brist på klassad hårdvara på provning kan nås på flera sätt.

1: "Halva" mängden EP additiv för GL-5 med aktivt svavel
2: ZDDP i riklig mängd dvs en förstärkt motorolja eller UTTO/THF
3: P/S additiv så som i moderna ATF/DCT mm

I detta fall så syftar man på en traditionell hårt "Zinkad" motorolja i axlarna. Funkar nog även med en UTTO eller STOU

1 person gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

OkeyDokey

#306 » 12:28:23, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mopar340 skrev:KOrrekt förutom att du missar en sak, GL-4, som nu mera är "obsolet" pga brist på klassad hårdvara på provning kan nås på flera sätt.

1: "Halva" mängden EP additiv för GL-5 med aktivt svavel
2: ZDDP i riklig mängd dvs en förstärkt motorolja eller UTTO/THF
3: P/S additiv så som i moderna ATF/DCT mm

I detta fall så syftar man på en traditionell hårt "Zinkad" motorolja i axlarna. Funkar nog även med en UTTO eller STOU


Detta med GL4 eller GL5 oljor, jag skulle vilja använda växellådsolja 80w-90 GL4 till alla applikationer där växellådsolja rekommenderas, utom där det uppenbart ställs krav på GL5 olja (hypoidväxel/glidande kontakt). MEN när man letar 80W-90 olja finner jag nästan uteslutande endast GL5 oljor på hyllorna, oberoende inköpsställe. Någon som upplevt samma?

Kombioljorna kan ofta ha GL4 märkningen, men jag tycker själv att dessa verkar väldigt "blaskiga" jämfört med "riktig" 80W-90 växellådsolja, och är därför tveksam till om dessa duger lika bra i en tungt belastad (varm) kuggväxel, men jag har ingen vetenskaplig kunskap bakom detta...

Är det så att GL4 märkningen håller på, eller har fasats ut? Är det meningen att moderna GL5 oljor skall kunna användas till "alla" kuggväxellådor, där det tidigare rekommenderats GL4?
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

fretchi

#307 » 12:53:04, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blaskigheten vid "rumstemperatur" säger ju ingenting om viskositeten vid driftstemperaturer. en SAE 30 är ju som sirap vid nollgradigt men tunnare än en 5w-40 vid 100 grader.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

88ecr

#308 » 16:01:30, 05-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Khalbacher kfs, snöslunga, har där fram en vinkelväxel. Där var 5Liter olja och slog i de som fanns, 80-90.

Nu goglat, men tydligen så hemmlig att de ej finns tillgänligt vad där borda vara. Inte råkar nån ha manual till en kalbaher kfs 850?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

FÅRsCALLE

#309 » 16:20:43, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om min fråga hör hit Men stäler den här ändå.
Är dfet nån som beställt olja från autodock? Ska beställa olja till Jd 6330n och på autodoch så är ju jds orginalolja mkt billigare än vad deras olja är här i sverige. Är det samma olja eller kan de va nått fuffens?
https://www.autodoc.se/john-deere/17372286
20 l för 170kr.
Men nu fick jag se att det va slut i lager så de kanske aldrig haft den ens
/Calle
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52

Janson1

#310 » 22:06:59, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

8,25 kr/lit låter väl billigt överhuvudtaget vad det än är för olja... inkl moms och dessutom fraktfritt. Men det är klart man kan vara billig om man ändå saknar produkten.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

larslennart

#311 » 12:36:23, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ska nu utföra service på min baklastare en 621 -74. Ska byta alla filter och oljor. Det som jag känner att jag inte har riktigt koll på är vad ska jag ha för olja i convertern? Har kollat på stickan och det ser ut att vara en röd olja i idag. Har sökt på forumet om detta men finns olika svar. Ska man köpa en röd ATF olja och hälla i? Vilken ATF är det man skall köpa i så fall? Eller skall man byta ut till en motorolja ( får då göra flera oljebyte i rad för att tömma ut den gamla ATF oljan) vilket blir mer jobb och dyrare men gör inte så mycket då jag vill att det skall bli BRA! Tacksam för råd och tips. Mvh
larslennart
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:02, 12-02-2020
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Lm 621 -74

torbjorn_forsman

#312 » 20:00:59, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det redan är ATF i den och den inte uppvisar några driftstörningar som kan bero på olämplig oljekvalitet, så är det lika bra att fortsätta med den. Använd den billigaste ATF du får tag i, det räcker gott om den uppfyller t ex Dexron II eller Dexron III.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bymek

#313 » 22:32:28, 16-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bm 230 Victor skall ju enligt instruktionsboken ha en växellådsolja som heter 90 EP. Vad blir egentligen närmaste moderna varianten, 80W/90 GL5 eller 80W /90 GL4?
Bymek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:05, 11-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#314 » 11:02:41, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla EP-oljor motsvaras nog närmast av GL5. Numera finns det ju också oljor som uppfyller både GL4 och GL5, de har lika bra hypoidegenskaper som GL5 men är inte mer aggressiva mot kopparlegeringar än GL4. Så om man väljer en sådan, så är man helt och hållet på den säkra sidan.
Om växellådan har gått i många år med en starkt svavelluktande olja och det har gått bra utan att oljan blir grön eller slemmig av upplöst koppar, så är det ingen fara att använda vilken GL5 som helst.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#315 » 13:07:10, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog säga, undvik GL-5 och det inte specifikt föreskrives. GL-4 räcker utan vidare.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se