Sida 1 av 1

Agrols Entreprenad Super EP2 eller Molyfett?

InläggPostat: 09:21:53, 18-10-2019
av Henrik1977
Ibland står det i verkstadshandböcker att exempelvis splines som man smörjer in enbart en gång vid montering ska smörjas med något molybdenfett.
Går det då lika bra eller bättre med Agrols entreprenad super EP2? Det innehåller väl inte molybden men det ska tydligen vara bättre för glidlager. Eller?

Re: Agrols Entreprenad Super EP2 eller Molyfett?

InläggPostat: 10:23:38, 18-10-2019
av torbjorn_forsman
Det beror ju på om yttrycken kan väntas bli för höga för ett vanligt EP-fett eller inte. Eller på vad den senaste smörjmedelsnasare som hälsade på konstruktören fick honom att tro på.

Re: Agrols Entreprenad Super EP2 eller Molyfett?

InläggPostat: 10:43:35, 18-10-2019
av nixs
Henrik1977 skrev:Ibland står det i verkstadshandböcker att exempelvis splines som man smörjer in enbart en gång vid montering ska smörjas med något molybdenfett.
Går det då lika bra eller bättre med Agrols entreprenad super EP2? Det innehåller väl inte molybden men det ska tydligen vara bättre för glidlager. Eller?


Står det specifikt ett visst fett till en splinskoppling så SKALL denna användas, det är det enda som fabrikanten har testat.
Det kan gå utmärkt med ett annat fabrikat med motsvarande fett men personligen skulle jag aldrig chansa med något så enkelt och billigt som lite fett mot kostnaden av en hydraulpump/hydraulmotor.

Re: Agrols Entreprenad Super EP2 eller Molyfett?

InläggPostat: 11:26:57, 18-10-2019
av Henrik1977
nixs skrev:
Henrik1977 skrev:Ibland står det i verkstadshandböcker att exempelvis splines som man smörjer in enbart en gång vid montering ska smörjas med något molybdenfett.
Går det då lika bra eller bättre med Agrols entreprenad super EP2? Det innehåller väl inte molybden men det ska tydligen vara bättre för glidlager. Eller?


Står det specifikt ett visst fett till en splinskoppling så SKALL denna användas, det är det enda som fabrikanten har testat.
Det kan gå utmärkt med ett annat fabrikat med motsvarande fett men personligen skulle jag aldrig chansa med något så enkelt och billigt som lite fett mot kostnaden av en hydraulpump/hydraulmotor.


Nja.. De fetter som finns nu fanns ju inte när boken skrevs. Det jag undrar över är alltså om exempelvis entreprenadfett super EP2 har bättre egenskaper än molybdensulfidfett.

Re: Agrols Entreprenad Super EP2 eller Molyfett?

InläggPostat: 11:39:56, 18-10-2019
av 63an
Torbjörn F kan nog förklara om Molydensulfid Citroen hydraulolja osv. ser fram mot ett uttalande! Det finns en viss skillnad på egenskaperna :thummar:

Re: Agrols Entreprenad Super EP2 eller Molyfett?

InläggPostat: 11:48:58, 18-10-2019
av torbjorn_forsman
I princip kan man säga att alla fettillverkare både säljer ett "vanligt" chassifett som ofta kallas EP2 eller något liknande, och ett molyfett som i grunden är samma sak men där man dessutom har blandat i MoS2. Så molyfettet beter sig alltså på många sätt precis som det vanliga, ljusa fettet, men i och med MoS2 får de bättre egenskaper när det gäller att hålla för höga yttryck osv, och så blir man svart av att hålla på med det.

Det "klassiska" stället för att använda MoS2-fett är ju i drivknutar till framhjulsdrivna bilar. På 80-talet gick svenska försvaret in för att bara köpa hem MoS2-fett i patroner för smörjsprutor till vanlig chassismörjning mm, det s k Smörjfett MP. MoS2-fett är också bra om det gäller "besvärliga" glidlager (utslitna, felkonstruerade, klåparmässigt tillverkade etc) som vill skära ihop när man använder andra fetter.

Re: Agrols Entreprenad Super EP2 eller Molyfett?

InläggPostat: 12:08:22, 18-10-2019
av G-son
Molybdensulfid är ett mycket halt ämne i fast form, i ett fett ger det fördelen att när trycket blivit så högt att fettet kläms ut så metalldelarna kan gå direkt mot varann ligger fortfarande MoS2-partiklar kvar mellan dom och smörjer. Därför lämpligt till applikationer där sådant kan ske, höga yttryck och ofta långsamma rörelser. Låter väl ganska precis som splines?

Re: Agrols Entreprenad Super EP2 eller Molyfett?

InläggPostat: 13:12:54, 18-10-2019
av mopar340
I tuffa, pulserande applikationer så är molly fett ofta bra.
En sak man ofta glömmer är kvaliteten på tvålen.
Vanliga entrepenadfett är oftast enklaste formen av litium tvål.
Går man över på ett lithium complex fett så får man överlag mer robusta egenkaper, men ett något högre pris.
Kombon lithiumcomplex och molly ger ett mycket robust fett.

Re: Agrols Entreprenad Super EP2 eller Molyfett?

InläggPostat: 17:18:07, 18-10-2019
av 63an
Tänkte att Torbjörn fattade "vinken" om varför Molydensulfid parades med speciell olja i vissa Citroenbilar åtminstone förr, jag hade en DS 21 å tvättade ofta hydraulfiltret å hade fått tips att man skulle använda sprit!
Första ggn. så råkade en o-ring nudda en trasselsudd på bänken å o-ringen blev tokig å for iväg som en spindel, men slängde ner den i spritskålen å där blev den snäll igen! Så hela systemet var uppbyggt för en typ av olja ! Nästa oroblem blev att efter några 100 mil så kunde den börja låta i framhjulsbromsarna å den var väldigt behaglig att komma åt för oken satt på översidan skivorna första ggn. de hände stod jag å funderade ett tag :vissla: visst fan allt hänger ju ihop då menar jag allt! Tog rödsprit å fixade på lite på kolvarna å allt blev ok igen men hörde med han i Uppsala å fick besked direkt att de var OK med detta! han sa att de tillverkade minst 2 olika versioner av system/oljor SÅ står det uttryckt en version så använd denna! De var nog inga skrönor att de blev stående lite varstans när ägarna inte visste hur de skulle servas!
Som fotnot så hade Carawellerna typ samma speciella oljor med för några plan kom aldrig upp i luften sen flygmeken fyllt fel olja å tur var det för annars så skulle de blivit olycka direkt! Följ anvisningen de blir nog billigast så :thummar:

Re: Agrols Entreprenad Super EP2 eller Molyfett?

InläggPostat: 19:20:55, 18-10-2019
av torbjorn_forsman
Det är egentligen inte alls svårt med hydrauloljor i gamla Citroën. Från början hade de en vegetabilisk/syntetisk olja (tänk mellanting mellan bromsvätska och rapsolja), som tydligen var standard inom brittisk flygindustri. Men det visade sig med tiden att den hade problem med att den drog åt sig fukt, det började växa saker i den mm, så i slutet av 60-talet gick man över till en vanlig mineralolja (LHM). Och samtidigt ändrades ju materialet i alla gummidelar i hydraulsystemet. Med den gamla hydrauloljan var det naturgummi eller EPDM, med den nya var det nitrilgummi. Det är ingen risk att fylla fel eftersom det är mycket tydligt uppskyltat vid behållaren med vilken sorts olja som ska användas. Dessutom är alla hydrauldelar svartmålade på bilar som använder vegetabilisk olja, resp gröna på bilar med mineralolja. Gummislangar, O-ringar mm som saknar märkning, är avsedda för vegetabilisk olja, om de är märkta med en grön rand så är de avsedda för mineralolja, om de har vit rand så tål de båda sorternas oljor.

Re: Agrols Entreprenad Super EP2 eller Molyfett?

InläggPostat: 21:11:47, 18-10-2019
av 63an
Lite upplevelse med en break! Gamle åkaren kom å ville låna båtvagnen å den stod i carporten så hans grabb
backade till på plats men bilen låg nere å han gasade för att den skulle lyfta de rök dieselsvart så jag öppnade baksidan efter kanske 5 minuter så börjar den sakta lyfta! å de bar iväg sen var jag dit å undrade om de var något fel på bilen å vi kollade oljefiltret som var fullsmockat med nånting! Han hade aldrig gjort service utan kört 25 000 mil så sa jag att vi tar tätning å lite bensin på en sudd å testar vilken olja som är i?
De gick bra å sen i med filtret å starta igen efter en kvart kanske så tittade vi igen å lika fullt! Det tog många rengöringar innan bilen började fungera normalt.. Nån vecka senare så var den acceptabel med fjädringen sa grabben! Snacka om funktion alltså ! Gissa om jag blev poppis hos gubben men maken till skrotsamlare har jag aldrig träffat hade jättestort garage för lastbilar men man kunde knappt gå fram till en väggbänk för alla avskär osv så en dag sa jag åt grabben städa ur å sälj skrot så får du in alla traktorer å få bort allt avskär på bänkarna å se på fan han ordnade upp så tillåmed smörjgropen blev tillgänglig! När de var som värst var de 46 anställda!