Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Jag förstår mig inte på fett!

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 20:16:54, 19-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite med tanke på tråden Jag kan inte ens med fettsprutan?
Jag begriper mig inte på vilka fetter man ska välja. Har inte läst på speciellt mycket, men många fetter har NLGI 2.0 men verkar ha olika egenskaper.
Just nu behöver jag ha tag på ett fett som fungerar till kullager i elmotorer och liknande. Allt från skruvdragaren till 10 kW elmotor till gradsaxen. Kuggväxlar i vinkelslipar och röjsågar behöver också smörjas. Jag har hemma Swedols entrepenadfett, Swedols hjullagerfett samt Shells S2 V220 2 (dock bara i 400 g tub, inte som i länken 180kg fat).

Kan man få tag på lämpligt fett hos Swedol, Biltema eller Jula så underlättar det också införskaffandet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



torbjorn_forsman

#2 » 20:32:04, 19-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova med hjullagerfettet. Packa inte kullagren fulla utan var lite snål med fettet. Om det är motorer som ska gå länge och kontinuerligt, kolla efter en stunds gång att inte lagren blir varma, i så fall kanske det behövs ett "vekare" fett.
Förmodligen fungerar det också utmärkt till kuggväxlar i vinkelslipar mm.

Blir det inte bra så är det ju inte värre än att man får tvätta ur det olämpliga fettet och försöka igen med något annat.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#3 » 08:57:35, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjullager fettet ska duga.
Jag tror att mekonomen säljer skf´s kullagerfett om du vill lyxa till det.
- som Torbjörn skrev, överpacka inte lagren för då går det varmt, ca 1/3 verkar vara rekomenderat. Har motorn fettnipplar så gör bara nått pumptag efter det att du börjar få in fettet.
Kuggväxlarna i röjsågar är så hårt belastade och smått dimensionerade att jag skulle välja smörja på tub från tillverkaren, dom lär ju ha provat ut vad som krävs..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#4 » 11:34:36, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del elmotorer, i synnerhet Asea/ABB-tillverkade, har något som kallas fettventil. I så fall brukar det finnas en klisterlapp om den saken på motorn. Sådana motorer ska smörjas med fettspruta under drift, och överskottsfettet kastas ut genom en öppning nertill på lagerlocken. Men om man smörjer en sådan motor medan den står stilla kan det bli överskott på fett, som antingen tar sig in och smetar ner lindningarna eller orsakar att lagret går varmt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ptr

#5 » 13:39:58, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och jag som glatt tänkte mig det där kletiga som man lyckas få ta mig fan överallt utom in i nippeln!
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

mopar340

#6 » 09:59:16, 26-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

vem sjutton gör det... :grin:

Fett är knepigt, betydligt svårare än olja att ha koll på.

Fett består huvudsakligen av två saker, en olja och en tvål.
Oljan kan vara av olika typ och vara additiverad på ilika sätt beroende på vad man vill ha för egenskaper.
Viktig egenskap är viskositeten, precis som för alla oljor. Brukar gå att hitta i datablad.

Tvålen är som en "tvättsvamp" som håller oljan.
Tvålen (förtjockare) kan vara av olika typ, är ofta den som ger "namn" åt fettet
vanliga tvålar är Litium, Calcium, Aluminium mm

I dag har det även börjat komma pollymertvålar, dvs plast.
har en del fördelaktiga egenskaper.

Observera att olika förtjockare kompatibla med varandra.
finns olika diagram vad som brukar funka
https://www.machinerylubrication.com/Re ... patibility

Sen kan man lägga en tredje dimension genom att blanda i Mos2 (molly, molybdendisulfid) eller grafit i fast form
då är inblandningen i % en viktig parameter. stor skillnad på 1 eller 5% molly

Även för tillverkarna är det betydligt mer "häxkonst" att göra fett jämfört med oljor som är enklare.

3 personer gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se