Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Gengas

70 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Blockstens trollet (trådstartaren)

#46 » 14:28:39, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bygga någon typ gengas bil eller traktor och elverk för el bil blir det inte fören de är gamla överkomliga att bygg gengas blir något imbert/SMP typ även acktuellt flis men inte lätt bygg den typen att pickup ger bästa balansen på bil är tveklöst så och vikten på aggregatet rimligt ved häng får man räkna med den bränner ju mitt i blir kloss bröt mot vägg mantel.
Jag kollade rör tillbehörs kattaloggen blev glatt överraskad vad som fans få tag i för utom rör plan flänsar grafitpackningar Grafex EX men till det biltemas 36-4551 keramisk pasta då kan man få lite överblick på tillverkar kostnaden på aggregatet för att svetsa i hop och se vad som behöver industri tillverkas lokalt.
Men rostfritt var det inte så mycket av där i kattaloggen men finns Dahl vvs och även titta på Rinkaby rör sortimentet.
Men reningsfilter gör man nog finska modellen med slang strumpor med fjäder i bara blåsa med kompressorn rena hål för hål klart.
Borde finnas en liten nirsch marknad på gengas för laddning laddbox 32 amp 22 kw för nätet snabbladdning infrastruktur finns ju inte över allt på flis som det jonas hedenberg av typen spaners Re2 typ för flis mitt elverk Bolinder är på 45.5 kwa men tungt 1114 motorn är effektiv på Diesel drar 6 liter och upp mot 7 liter i timmen vilket nya elverk med turbo ligger lite över vid samma effekt.
Att tillverka en gengas blandar förgasare typ svenska fläkt av rör skarvs krökar spjäll går göra svarv på snedkapad axel gas i T rör flöde typ form metakork men justerbar.
Det amerikans på tuben beskriver typ imbert har gjort är insugs luft värms upp med att gå i mitt i ut gas röret som går upp runt manteln utvändigt i kolning sonen blir tyngre aggregat och viner man något på det tveksamt tyngre blir det i vart fall.
Det imbert baserade aggregatet som SMP ritningen baseras på är svenska gengas AB bild 70 i gengas boken blir lättast så vikten på aggregatet liknar omställningsresan tubens.
Och när jag var tittade runt på tuben hittade jag en som jag känner genom en gemensam vän kronverk med gengas B30 inte visste jag sysslade med det också :smile:
hittade intressant knubb maskin också. https://youtube.com/watch?v=4Bob7hJLW2k
Manen i kepsen känner jag El och elektronik fixare Från elektrisk servo teknik bland annat. https://youtu.be/BM2dxdf1WbU
Och här är inslaget om ner slänga tändsticka https://youtu.be/pKx9J3SvbZs

Men är inte det där aggregatet i con tejnern en svenska fläktfabrikens AB och avfuktaren en svedlunds vattenångare på B 30 som driver kronverket med Volvo B 30 motorn.?
Om det nu inte är uppfinnig av manen i keps en egen gjord avfuktare.
Bild
Men cyklonen eller vad det är luckan är 4 kantig liknar wiklunds byggd men de såldes lösa sådana delar också.
Bild
Men den här är det men i tidigt utförande den stora skruvluckan om den nu inte är lös såld
Bild
Om det finns så här slingor med rör är den en SF generator
Bild
Det här är en tidig svenska fläktfabriken AB ved generator.
Bild
Undra om inte det är en sån här 50 kva elverkskärra som är omgjord för gengas med Volvo B 30 motor.
Bild
Senast redigerad av Blockstens trollet 22:04:28, 05-02-2021, redigerad totalt 8 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)



Blockstens trollet (trådstartaren)

#47 » 18:15:59, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite kollat på tuben men det är mycket tingel tangel visa upp men lit intressanta lösningar också finska filter lösningen var intressant en vidare utveckling av svedlunds filtret men med slang strumpor att kompressor rensa filtren och bygga funktionellt och lätt aggregat ved och att ved inte är bra i för småmotorer hålla glöden för kolningen i gång i ved aggregat utan i kolaggregat i stället fått en lite bättre konstruera bild av det och att det är lätt dra i väg i vikt på aggregatet.
Min brors pojke visade mig tuben inslag om från asien där de gjorde vatten filtrering från de som fans runt dem i bambu jnungel de blev att prata om gamla kunskaper syra fällning björk kolmilor tjärdalar och gadd trä han var lite imponerad av gengas tekniken att fungerar köra på sådant och att jag tittat på den tekniken.
Omställningsresa de verkar intressera de yngre.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet (trådstartaren)

#48 » 23:19:18, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändsystem Erratic SCR firing med 555 Timer borde vara gnista skur finns i boken om byggen med 555 ic kretsen undra om inte megaflars OMC byggde på det men brytar lock och rotor de blir ju på en gnista 10 snabba gnistor som Bzi ser ut som en tjock gnista nöter nog metall i fördelare rotor endast för direkt tändspole den grund schemat ritades 1974 det var väl där SEM gjorde spole direkt tändstift system gnista skur.
Men vid närmare tanke jag bygger nog om någon Diesel motor före bensin för gengas nåt blir det om tillfälle givas.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet (trådstartaren)

#49 » 15:54:18, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är vad jag förstår att omställningsresans imber/SMP aggregat ser ut på min slarv ritning av vad jag uppfattat i konstruktionen så lite dubbel mantel som möjligt ger vikt besparing är bra när det hänger på fordon jag bygger så om jag bygger ett. :coffee: :idea: :arrow: :idee3:
jag Borde knåpa i hop göra en gnistskur erattik faier tändsystem som passar där dieselpumpen sitter med Dieselpumpens fäste format med en tändspole till varje stift till ett eget projekt .
För tillfället bild går inte lägga in men kommer tillbaka lägger in senare klick klick inte nå händer för uppläggning??
Nu gick det lägga in la fönster under? i stället för framför?dra bild till.
Det finska filtret går rensa med truckluft är som slang strumpor med fjäder i.
Bild
Senast redigerad av Blockstens trollet 02:00:44, 31-01-2021, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Jupiter

#50 » 19:10:13, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockstens trollet skrev:Det här är vad jag förstår att omställningsresans imber/SMP aggregat ser ut på min slarv ritning av vad jag uppfattat i konstruktionen så lite dubbel mantel som möjligt ger vikt besparing är bra när det hänger på fordon jag bygger så om jag bygger ett. :coffee: :idea: :arrow: :idee3:
För tillfället bild går inte lägga in men kommer tillbaka lägger in senare klick klick inte nå händer för uppläggning??
Nu gick det lägga in la fönster under? i stället för framför?dra bild till.
Bild


Enligt vad som skrivits innan så finns det ingen poäng med dubbelmantel på vedförrådet nu för tiden.
Jag hade det på Hesselman-aggregat jag använde först och i praktiken blir det att hela överdelen på aggregatet blir en kylare.
Rening av gasen med dukrenare bygger på att man har en het gas och därmed kan hålla vatten i gasform genom dukrenaren.
Jag märkte rätt snart att jag fick kondensvatten i behållaren för dukrenaren och att filtret snabbt satte igen sig med fuktigt sot. Redan efter tre-fyra mil fick jag börja strypa sekundärluften för att det skulle dra fram någon gas. Detta var vid +15 grader lufttemperatur ungefär.
När jag fick klart det aggregatet jag har nu började dukrenaren fungera mycket bättre. Nu har jag upplevt kondensvatten i behållaren till dukrenaren först vid -5 grader.
Planen nu är att bygga ett ännu mindre aggregat och dukrenare till bilen och hänga det jag har på traktorn.

Vad gäller din skiss kan jag gå uppifrån och ned.
Locket jag har kommer från försvarets stora kärl för soppa. Jag har inget extra lock under för kondens och inte heller den läppen som är på äldre lock för att samla kondens när man öppnar locket. Detta gör att kondensen rinner av locket när jag öppnar det, så lösningen blev en skopa under med ett litet avlopp.

Den kondensrännan jag har i vedförrådet sitter 10 cm ned från kanten och är 3cm djup och 3cm hög om jag minns rätt.

Det jag ändrat i härden är avståndet från munstyckena till härdringen samt att jag flyttade luftintaget så att det kom rakt för det ena munstycket. Den härden jag använde var byggd till Volvo:s pivåtaggregat från 70-talet och var anpassad för B18.
Jag gjorde även en härdring med 80 mm hål istället för det på 70 mm som var med.
Sedan har jag flyttat rostret så den har det avståndet som imberts ritning förordar istället för Smp. Jag ser ingen poäng i att gasen ska igenom rostret, utan det räcker bra med glödbädden.
Nästa aggregat blir troligtvis härden efter Imberts ritning som Blockstenstrollet lagt upp i denna tråd och i min tråd" Bygga en gengastraktor"
Sotlucka,roster och bakventil till primärluften är återbruk från ett demonterat hesselman-aggregat.

2 personer gillar det här inlägget.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

ac tc

#51 » 11:51:41, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygg en stirling...

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Jupiter

#52 » 22:06:16, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Bygg en stirling...



Har du en bra riktning? Gärna på den motorn som Kokums har i sina ubåtar :grin:
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

torbjorn_forsman

#53 » 22:10:57, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stirlingmotor fungerar utmärkt i hybridsammanhang, men den blir besvärlig om den direkt ska driva t ex en traktor eller bil. En av stirlingmotorns egenheter är nämligen att den svarar MYCKET långsamt på om man försöker öka eller minska gaspådraget.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Blockstens trollet (trådstartaren)

#54 » 22:15:10, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och min bror tittade på stirlingmotor han hade fått köpa Volvos bil test bil med den typen av motor i har även tittat på ångmaskiner kommer i håg den sista sågverket med götaverkets kompond ångmaskin som SVT visade för 25-30 år sedan tyvärr brann sågverket upp senare nåt år efteråt.
Har förstått att gengasen behöver vara varm genom glasfiber fin renaren och om cyklon används före värme isolera båda med typ biltema avgas rörs isolering eller nåt bra lämpligt.
Ett sånt här elverk med BM 1114 motor har jag har kollat lite på hur den skulle gå bygga om till otomotor gengas.
Den är exakt som open type på bilden utom att den är inbyggd och annat insugningsrör typ marinmotorns på bilden med öppen generator värkar insugsrör 1054 motorns undra om det passar från 1054 till 1114 motorn mitt fördela gengasen för inmatning.
Bild
Den där belasnings skyddet längst till höger under amper mätaren var upp haket trasigt fick ta i sära på den och sätta hjälpfjäder då funkar exakt som den skulle.
Bild
Bild
Bild
Det här insugningsröret sitter på mitt elverk marin typen.
Bild
sedan har den det här ventil av lastar spakar för handstart med vev.
Bild
Bild
Senast redigerad av Blockstens trollet 01:40:58, 08-02-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Jupiter

#55 » 19:20:45, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag har förstått det och anledningen till att jag inte har en cyklonrenare är att man vill ha med de tunga partiklarna till dukrenaren. Detta för att det ska bli tyngre beläggning på filtret som kan falla av i kakor.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

Blockstens trollet (trådstartaren)

#56 » 11:28:48, 08-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det inte Linell på gengas sidan punkt nu som fick en hesellman cyklonen smälla till i inte bort ventilerad syre luft i tyckte inte behövdes där eller var det någon annan i vart fall har han cyklon renare på bilen och traktorn på senare installationer.

Bolinder's totala slagvolym är
3.14x111.12x111.12x130x4/4x1000000=50403122=5.04 liter

slagvolym cylinder är
3.14x55.56x55.56x130=12600781=1260.07cm3

kompressonsförhållande är 16.5:1
1260.07+81.3/81.3=16.499015
1260.07+114.5/114.5=12.004978
114.5-81.3=33.2cm3

Topplockspackningen ökar med 3.46 mm. för 12:1 kompressinsförhållande.
3.14x55.56x55.56x3.46 mm=33.2cm3
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet (trådstartaren)

#57 » 18:14:00, 08-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste kolla om den här metoden fungerar från Downlods .
CCF_[md5]c588b1cdc369aad17de6d9ceb930f678.pdf
värkar inte funka nåja har det mesta ändå och kunskapen det var det här går inte laddaner.?
Bild
Den här måste byggas om för volvo B18 fördelare där dieselpumpen sitter blir liggande rakt ut där del 21 görs om och axel 9 annars måste vinkelväxel till med smörjning
SAAB 99 motor vinkel växel från skadat block såga ut svetsa adapter för uppstående fördelare.
och ändra ventilations systemet till slutet blir två volvo olje på fyllnings lock med slang och vevhus typ B175 men med den som sitter där.
Bild
Att göra gengas med automatisk flis vore enklare vid 7½ timmars laddning elbilar än fylla på med knubb säckar bara start låta gå och knubben får väl häng lås bröte så natt laddning går nog ej utan stå vid påfyllning då och då.
Senast redigerad av Blockstens trollet 12:42:52, 12-02-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet (trådstartaren)

#58 » 21:08:52, 11-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har grunnat på en sak och det är elbehovet på elbilar framöver och hur dåligt elnäten kan vara på landsbygden med luftledningar som slår i hopp vid 8-16 sekundmeter och överslag vid blixt nedslag så gengaselverk har sin plats ladda bilen på landsbygden vintertid jag vet att för 40 kw går det ca 1½ kubik flis dygnet och för att ladda 80 kwh batteri går det vid 11kw åt 7 ½ timmar full 100% laddning på mitt bolinder's går 4 bilar med 11 kw ladda de är det jag funderar att så kommer det bli ungefär.
Jo sommar sol säler går då bra soltimmar.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet (trådstartaren)

#59 » 10:25:23, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag upptäckte en sak med topp bolinders på service sprängskisser är koppar hylsa numer 6 spridare där blir problem tändstift få tätt den har sida hals om spridare spetsen måst kolla sprängskissen på rätt modell om det är gjort så.?
Bild
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Jupiter

#60 » 20:12:25, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett skisser där man trycker ned stiftet på liknade sätt som man gör med spridaren. Borde gå att gänga en liten platta som liknar änden på spridaren innan spetsen kommer som man skruvar på stiftet. Denna platta tätar och trycker mot kopparhylsan. Behövs det kanske man kan svarva bort gängan på stiftet resten av biten. Vist blir det pyssligt, men inte så mycket mer än mitt jobb på fordtoppen :)
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se