Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Erfarenhet av oljemärket Fanfaro?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

ZNikke (trådstartaren)

#1 » 00:05:55, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har erfarenhet av oljemärket Fanfaro?

Sprang på det när jag jagade billig 15W40 mineralolja att hälla i bakdelen av en grålle, nu när Q8 T520 15W40 verkar ha utgått.

https://www.oel-guenstig.de/Motoroel-PK ... :1681.html

https://www.fanfaro.de/en/products/engi ... anfaro-gsx

https://www.oel-guenstig.de/Motoroel-LK ... :1710.html

https://www.fanfaro.de/en/products/engi ... anfaro-dsx

DSX-oljan verkar ju iallafall ha några godkännanden, så den kanske man tillochmed skulle våga hälla i en motor?

Är det någon märkning/egenskap som listas på motoroljor som är bra i Ferguson-transmission-sammanhang? Eller räcker det att nöja sig med tillräckligt tjockt oljeblask som inte äter gulmetallen i bussningarna?
ZNikke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:38, 09-06-2011
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20



Janson1

#2 » 08:35:34, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta så tror jag inte det går att köpa olja som skulle vara så dålig att den inte duger till en grålle från 50 talet... Vanlig "universal" kan du hälla i alla oljehål på traktorn.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#3 » 08:40:42, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om oljan är så dålig att den inte duger till en Grålle, så räcker det gott med vad apotekarna kallar en "organoleptisk prövning" för att konstatera det.
Dvs titta, lukta, gnugga mellan fingrarna, ev provsmaka på oljan.
Jag har en enda gång råkat ut för motorolja som jag inte vågade använda i någon motor utan fick degraderas till att ha i oljekannan. Den var mycket mörkare än ny motorolja brukar vara, och luktade majbrasa. Tror den hade bottensats dessutom. Märket var Goth Oil, och den köptes på en Mekonomenbutik nån gång i slutet av 80-talet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ZNikke (trådstartaren)

#4 » 10:38:31, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite som jag misstänkte då, Grållen är ju som alla motorer i den tidseran konstruerad efter de oljor som fanns då...

Och gällande universaloljor är jag inget fan av att hälla de i motorer där man byter olja sällan, men de brukar hålla bra i transmissioner.

Av det jag lyckats förstå så är ACEA-märkningen hyffsat omfattande, så alla oljor med den märkningen uppfyller med råge lägstanivåer för äldre motorer. Dock så verkar ACEA-märkningen extremt fokuserad på nya fordon, de plockar bort klassningar utan att vara jättetydliga med vilken klassning som ersätter vad ibland...

För äldre motorer känns rekommendationer man får tämligen spretiga, till exempel att undvika SHPD/UHPD-oljor för att de gärna orsakar cylinderpolering. Men samtidigt står det på en del klassningar att de har extra höga krav för att motverka just cylinderpolering. För 15W40-oljor som är hyffsat billiga att få tag på hemmavid hamnar man på SHPD-oljor som uppfyller ACEA E7 (som har krav på att undvika cylinderpolering), är det då att de är bra på att undvika det eller bara mindre dåliga än SHPD-oljor utan det kravet?

Aja, för min del blir det nog billigolja från tyskland. Även med frakten blir det styvt halva priset mot vad jag kan få tag på hemmavid, och då en olja med mindre konstigheter som kan ställa till det i äldre motorer, om jag förstått rätt...
ZNikke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:38, 09-06-2011
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

InläggDetta inlägg har raderats av LeifAndersson den 11:34:47, 26-11-2019.

Ivar Risslén

#6 » 18:23:58, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du köra under annan tid än sommaren så räcker det med en 10w30 olja. 15W40 oljan är onödigt tjock och det är sällan så varmt att det behövs i en gammal motor som inte är 2-cylindrig av engelskt eller amerikanskt ursprung.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ZNikke (trådstartaren)

#7 » 00:53:52, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mjo. 15W40 var mer tänkt till bakänden, nötta ferguson:ar med kolvringar istf. o-ring i lyftcylindern kan gärna trivas med lite tjockare olja, speciellt om man inte ska köra så mycket på vintern...
ZNikke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:38, 09-06-2011
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

mopar340

#8 » 12:14:37, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ZNikke skrev:Någon som har erfarenhet av oljemärket Fanfaro?

Sprang på det när jag jagade billig 15W40 mineralolja att hälla i bakdelen av en grålle, nu när Q8 T520 15W40 verkar ha utgått.

https://www.oel-guenstig.de/Motoroel-PK ... :1681.html

https://www.fanfaro.de/en/products/engi ... anfaro-gsx

https://www.oel-guenstig.de/Motoroel-LK ... :1710.html

https://www.fanfaro.de/en/products/engi ... anfaro-dsx

DSX-oljan verkar ju iallafall ha några godkännanden, så den kanske man tillochmed skulle våga hälla i en motor?

Är det någon märkning/egenskap som listas på motoroljor som är bra i Ferguson-transmission-sammanhang? Eller räcker det att nöja sig med tillräckligt tjockt oljeblask som inte äter gulmetallen i bussningarna?



Har aldrig hört talas om dem.

Duger säkert till en gammal traktor.

De har många specar på databladet men säger inte att de är godkända utan bara att de möter eller motsvara den specen.

Gissningsvis så är det bara ett "varumärke" som köper in olja och säljer under sitt eget brand.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se