Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Dryga ut diesel med olja?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 23:09:42, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick en fråga för ett tag sedan där jag inte visste svaret (himla ovanligt, eller hur...), så därför vänder jag mig till samlade kunskapsbanken här på M.
Personen i fråga hade en del gammal, men oanvänd olja, som han inte visste vad han skulle göra med. Oljan var ett antal tiotal år gammal, men alltså helt oanvänd. Tanken var om man kunde dryga ut diesel med detta och köra i en gammal traktormotor. Spontant gissade jag på att det borde fungera och att man antagligen kunde ösa i 10% olja i dieseln, men jag har ingen erfarenhet av detta så därför frågar jag här. Vad tror / vet ni om detta?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



atlashjul

#2 » 23:33:50, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte bruka oljan va den är tänkt till,, Om den inte har härsknat, så bör den vara brukbar.. Annat om ingen vet va det är för typ olja. Går å köra upp den gör det, men osar fan med halvförbränd olja. beror ju lite på oljetyp med, men hälsosamt är det inte för varken motor eller folk.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

magirus

#3 » 23:50:55, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ur nedan avbildad publikation citerar jag följande (sid 16 under rubriken "Bränsle")

Bild

"Förutom vanlig motorbrännolja kan även olika blandningar av bränsle, t.ex en blandning av upp till 75%bensin och 25% motorbrännolja eller 90% bensin och 10% smörjolja, användas (se dock avsnittet "Vinterkörning"på sid.8). Vid användning av brunkolsolja måste iakttas, att denna inte får blandas med vanlig motorbrännolja, då vid blandning asfaltartade, d.v.s. klibbiga beläggningar, bildas."

På sidan 8 (ovan nämnt) under "Vinterkörning" kan man läsa följande:

"Om inte frysskyddat motorbränsle användes på vintern vid temperaturer under -10 (grader) C, föreligger risk för frysning i bränsleledningarna, särskilt i ledningen mellan insprutningspumpen och bränsletanken. Om motorn ej går att starta efter 2-3 timmars uppehåll, är det tillrådligt att blanda ut motor-brännoljan med upp till 50% WW-fotogen (lysfotogen), märk särskilt ej motorfotogen. Endast i yttersta nödfall får utblandningen av motorbrännoljan med bensin ske."

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

tracker

#4 » 23:53:21, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkade slå i dunk 46 hydraulolja, hade råkat blandat ihop dunkarna, märkte ingen stor skillnad.
Lite klenare kanske och skillnaden i literpris var inte så stor.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

2 personer gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

bert

#5 » 23:55:56, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blandar det sig riktigt?
Är där risk det skiktar sig när fordonet står still?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Iznogoud

#6 » 08:40:02, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl bara att testa en häxblandning av olja och Diesel i en glasburk över tid och oilka temperaturer, så ser man om det skiktar sig.
Fungerar renad frityrolja i en dieselmotor lär väl ren, inblandad motorolja också göra det?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 09:02:59, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många goda råd, det tackar och bockar jag för. :buga:

Som svar på Atlashjuls fråga så (än en gång med reservation för att jag missförstått) var det dels någon kompressorolja där man inte kände till vad för sort så man vågade inte använda den pga detta, dels transmissionsolja 80W90 som var minst 40 år gammal men troligen även hade passerat 50 års ålder. Där var ägaren rädd att egenskaperna hade dött av ålderssvaghet. Hans tanke var att om man kunde köra upp den i dieselmotor så fick han någon glädje av den men utan att vara en extrem miljöbov.

Jag har för mig jag har läst man kan blanda i 25% ren rapsolja i diesel och köra på detta (i alla fall på sommaren), därför min gissning att det borde gå bra med 10% mineralolja.

Tracker: Ungefär hur stor procentsats olja hade du i dieseln när du hällde i hydrauloljan?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

88ecr

#8 » 09:23:04, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var på finska sidans masinist diskusions forumet om ens "bekants" pillare som var i nån sandgrop som sållade sand. Den starttades med Diesel, men sedan gick med använd olja, var på minns jag centrifugalrenining och uppvärmning tillförst så gick den. Fick ju mycket frågningar och borda förbjudas osv. , så var eller vems, är den ännu i bruk, var det på 70, talet blev helt öppet.

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

tracker

#9 » 09:26:49, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom tank på mätaren, så kanske 20 liter i tank.
Fyllde i en extra 20 liter diesel så cirka 30% borde varit olja.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Iznogoud

#10 » 09:35:47, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten anekdot från -90talet appropå trackers tankningsmisstag...
Jag gjorde det medvetet för att se vad som hände, så något misstag kan jag inte hävda.

Hade en Granada 2,8i som drog 1,3 - 1,5L/M blandad körning, och tänkte att om Diesel kan användas till rengöring utvändigt av skitiga delar, varför inte invändigt också?

Provade med 5 Liter på full tank 60 Liter Bensin ~10% inblandning kanske, och det gick utan problem. Ökade till 10 Liter inblandning av Diesel fortfarande utan problem. Till sist hade jag 25 Liter Diesel per full tank utan märkbara problem.

När jag sedan gick tillbaka till att köra på 100% Bensin drog bilen 2-3DL mindre per Mil med samma körstil, så dieseln hade nog städat ur en del skit i spridarmunstycken mm.

Provade senare samma sak på en annan Granada 2,8i men den gick knappt att köra med 5 Liter Diesel på full tank Bensin, och tog en evighet att späda tillbaka till bara Bensin igen. Lät som en slägga satt fast med en kedja i kylfläkten då man körde med belastning.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#11 » 12:24:37, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mindre nogräknade förgasarmotorer brukar kunna gå någotsånär att köra på diesel när de väl är varmkörda, även om risken för spikningar är stor om det är en motor som är byggd för att vara effektiv (hög kompression, tändförställningskurva anpassad för högoktanig bensin mm). Och så får man vara beredd på att motorn går lika bra även om man stänger av tändningen, man får bromsa fast den för att stoppa den.
Jag har en gång av misstag tankat en gräsklippare med diesel (hade räddat några fyllda reservdunkar från en miljöstation, det var bensin i två av dem men det var visst diesel i den tredje). Den gick bra men rök och luktade rätt kraftigt så länge den var varm, men den gick inte att kallstarta utan att först värma topplocket med blåslampa.
En klasskompis i gymnasiet hade tillgång till gratis diesel från sin fars åkeri, och provade givetvis att köra en Volvo 140 på det bränslet vid ett tillfälle då han inte hade någon körbar gammal Mercedes. Det gick bra, men han kunde som sagt mycket väl stänga av tändningen vid landsvägskörning. I stadstrafik behövde dock tändningen vara på.

Beträffande de där Granada 2.8i : De hade ju K-jetronic insprutning. Kan man misstänka att skillnaden i beteende mellan de två bilarna berodde på att styrtrycksventilen hade rostat fast i "varmt" läge på den ena men i "kallt" läge på den andra?

Ska man blanda ut diesel med smörjolja, så ska man nog undvika transmissionsoljor av hypoidtyp (GL4, GL5 m fl). De innehåller ju rätt mycket svavelhaltiga tillsatser, som bildar svavelsyra vid förbränning. Kommer att ge stort kallstartslitage på kolvringar och cylinderfoder, smutsa ner motoroljan, och inte minst gå hårt åt avgasventiler och ljuddämpare. Det man spar på bränslekontot genom att köra på sådana blandningar, får man nog lägga ut på förtida motorrenovering istället.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#12 » 13:32:42, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning, de gick ungefär likadant båda 2 och drog ungefär lika också.
vet att de där ventilerna kunde spöka, mest p.g.a smuts i silen ifall tankröret rostat av, vilket nästan aldrig hände på en dåtida Ford.

Eller jo, kanske...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#13 » 16:46:39, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Volvo var det vanligt att de rostade/kärvade fast, eller att det blev avbrott i värmeelementet. Vakuumstyrda styrtrycksventiler, sådana som fanns på t ex 5-cylindriga VAG samt turbomotorer med K-jetronic, fick mer tillfälle att röra på sig så de fastnade inte ihop så ofta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#14 » 22:35:23, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag långtidskonserverade tio st 10 & 12 liters Volvo-Penta motorer, används en 50/50 blandning av diesel och motorolja.
Det märktes inte någon som helst skillnad i motorernas gång under konserveringen.
Om det blev mer avgasrök vet jag inte, då avgaserna går genom "vattenlås" i ljuddämparna.
(Tydligen är just detta förfarande detsamma som militären använder då de långtidskonserverar sina motorer.)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se