Mindre nogräknade förgasarmotorer brukar kunna gå någotsånär att köra på diesel när de väl är varmkörda, även om risken för spikningar är stor om det är en motor som är byggd för att vara effektiv (hög kompression, tändförställningskurva anpassad för högoktanig bensin mm). Och så får man vara beredd på att motorn går lika bra även om man stänger av tändningen, man får bromsa fast den för att stoppa den.
Jag har en gång av misstag tankat en gräsklippare med diesel (hade räddat några fyllda reservdunkar från en miljöstation, det var bensin i två av dem men det var visst diesel i den tredje). Den gick bra men rök och luktade rätt kraftigt så länge den var varm, men den gick inte att kallstarta utan att först värma topplocket med blåslampa.
En klasskompis i gymnasiet hade tillgång till gratis diesel från sin fars åkeri, och provade givetvis att köra en Volvo 140 på det bränslet vid ett tillfälle då han inte hade någon körbar gammal Mercedes. Det gick bra, men han kunde som sagt mycket väl stänga av tändningen vid landsvägskörning. I stadstrafik behövde dock tändningen vara på.
Beträffande de där Granada 2.8i : De hade ju K-jetronic insprutning. Kan man misstänka att skillnaden i beteende mellan de två bilarna berodde på att styrtrycksventilen hade rostat fast i "varmt" läge på den ena men i "kallt" läge på den andra?
Ska man blanda ut diesel med
smörjolja, så ska man nog undvika transmissionsoljor av hypoidtyp (GL4, GL5 m fl). De innehåller ju rätt mycket svavelhaltiga tillsatser, som bildar svavelsyra vid förbränning. Kommer att ge stort kallstartslitage på kolvringar och
cylinderfoder, smutsa ner motoroljan, och inte minst gå hårt åt avgasventiler och
ljuddämpare. Det man spar på bränslekontot genom att köra på sådana blandningar, får man nog lägga ut på förtida
motorrenovering istället.