Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Skruvdragardriven fettspruta?!

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

fretchi (trådstartaren)

#1 » 10:17:17, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade denna när jag sökte runt bland elektriska fettsprutor.
https://sandbergsjarn.se/produkter/elve ... QjEALw_wcB

Alltså en fettspruta du klämmer fast i chucken och på skruvdragaren. Finns det någon som har erfarenhet av denna? För en som jag som ligger mer i hobbyfacket kändes det lockande. Dels priset, men även att slippa ha ytterligare ett batteri som förstås är urladdat när det behövs som mest. Makita brukar ju inte sälja rackel, men känner mig ändå lite tveksam över dess duglighet.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Mattias Petterson

#2 » 10:26:59, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du verkligen grisa ner din skruvdragare?
Alla fettsprutor som jag kommit i kontakt med har varit mer eller mindre grisiga...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

bert

#3 » 10:52:42, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen själv men klumpigt är nåt jag hörde från en som provat
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

fretchi (trådstartaren)

#4 » 14:59:02, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan jag lärde mig hur man byter patron har jag faktiskt minskat ner på grisandet ganska rejält. Försöker även att inte torka av fettkluttar med hanskarna. Skjortan är betydligt smidigare :mrgreen: , så min fettspruta är faktiskt inte så grisign att jag ser det som ett stort problem.

Klumpigheten är kanske en större faktor. Men klarar jag av att hålla den med en hand är ändå mycket vunnet.
Egentligen smörjer jag nog inte så mycket att det är försvarbart med en elmanick. Men ska jag spänna larverna på grävaren eller liknande vore det skönt.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Trigon

#5 » 15:26:12, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktiskt köpt precis en sån med ungefär samma tanke som du, jag hade en halvsliten skruvdragare över som alltid kan sitta där. Tyvärr har jag inte lyckats få ur nåt fett ur den. Kommer inte ihåg om jag provat olika patroner, men hade lite förträngt eländet. Borde nog ta tag i det innan eventuell garanti går ut. :snow:
Jag tycker dock det brukar vara bökigt ibland att få fram fett vid patronbyte i vanlig Tubi också, så det är inte omöjligt att det är handhavandefel. :snow:

Klumpigheten kan jag nog leva om jag bara får ur fett ur den.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

fretchi (trådstartaren)

#6 » 16:20:14, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där ja!
Då får du i uppdrag att konsumentgranska den åt mig :mrgreen:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Trigon

#7 » 06:42:20, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog mig lite tid att mecka med den här fettsprutan igårkväll och det verkade bara vara den stora fjädern som trycker på i botten av patronen som hängt sig på något vis, för nu fick jag den att fungera. Jag hade inget större objekt att smörja för tillfället, men provade lite i mindre skala och det lilla jag nu provat gick väl någorlunda bra tycker jag, jag har i och för sig inte provat nån annan batterispruta, så jag vet inte riktigt vad jag jämför med. Nackdelen är att den känns lite klumpig och sen vill det nog till att man har en halvt utrangerad skruvdragare som mestadels kan vara till detta, för det känns rätt så oundvikligt att den blir lite greaseig. :vissla:
Har man bara det och kan stå ut med att kombinationen blir lite klumpig, så blir ju detta ett rätt så prisvärt alternativ.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Michael Meier

#8 » 07:52:05, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du fokuserar på priset så är Sandberg inte rätt, tror duab är lägst i pris.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#9 » 08:01:11, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kuriosa ( i specifikationen står det att arbetstrycket är under trehundra)
Jag har inte läst reklam på ett tag, men är det verkligen klokt att framhäva säkerhetsventilens eventuella öppningstryck som ett mått på kapacitet ?

När jag jämförde med Milwauke's reklam/spec stod det att den pressar utöver maxtrycket.

En normal handpump har liksom ingen säkerhetsventil så det blir svårt att jämföra mängd per pumptag och tryck, den är verkligen inte billig om den inte går att använda som tänkt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Trigon

#10 » 16:13:09, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mig ersätter denna fettspruta inte en vanlig handjagad Tubi. Denna tänkte jag mig mer till grävmaskinen eller liknande där det ska i några pumptag på varje ställe och det inte är så noga om det kommer lite för mycket. Mängden tror jag annars går att avgöra utifrån skruvdragarens belastning, det hörs att det går tungt en aning när den snurrat ett par varv, sen lätt igen och sen tungt. Vitsen för mig är att jag redan har en massa Makitaverktyg, batterier och ett par skruvdragare över. Hade Makita haft en "normal" batterispruta som kostat nån tusing till så hade jag mycket väl kunnat överväga den. Hade jag haft massvis med batterier till nåt annat etablerat märke så hade jag antagligen övervägt en "riktig" batterispruta av det fabrikatet. Tanken med Makitas spruta är ju god, men det krävs kanske speciella förutsättningar för att den ska vara det bästa valet till ens eget behov...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se