Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Q8 byter dunkar

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

rp_92 (trådstartaren)

#16 » 18:06:36, 04-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
björn h skrev:
uppland2 skrev:Lantmännen flyttar sin produktion till Göteborg. Om de fortsätter köpa dunkar/flaskor ifrån Söderfors kanske någon annan kan förtälja?

Det var Petrolia som tillverkade i Söderfors och det är nedlagt var auktion på deras saker på Toviks för någon vecka sen både från Stockholm o Söderfors om jag förstått rätt :driver:

Plastdunkarna gjordes i söderfors ?
Var inte ok delägare av ett raffinaderi på västkusten, typ brofjorden (?) eller liknande ?

förövrigt är de där gamla okq8 dunkarna ganska värdelösa, för korkarna sprack sönder efter något år.


Att korkarna spricker är ju inget problem då man köper nya hela tiden jag köper nog 2-3 dunkar om året. Men mer användarvänliga dunkar finns inte, gör man bara rätt så spiller man inget och tratt behövs inte heller som till dunkar med bara en stor kork.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare



uppland2

#17 » 18:40:58, 04-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För bränsle har Q8 säkert något stort raffinaderi på västkusten, men på 90-talet startade man gemensam smörjoljetillverkning med Lantmännen (som innan köpte Mobil-oljor enligt deras historiesida) i Loviken. Nu har Q8 gått vidare och ser möjligheter att utveckla sortimentet med en fabrik som har sex gånger större produktion.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Iznogoud

#18 » 19:06:42, 04-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga korkar har spruckit för mig, men 2ggr har själva pipen man häller ur lossnat från dunken. Sista gången kan ha varit mitt fel så den undantaget 1gång = ingen gång = bra hållbarhet.
Har nog köpt 5-10 dunkar per År varav de gamla återanvänds till spillolja en bekant värmer verkstaden med i en alloljebrännare.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

mopar340

#19 » 23:12:15, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två tydliga huvudorsaker till denna "röra"

Dels så är det ju brist på mark i Stockholm så en hel del industri har press på sig att flytta.
Sen så finns det en överkapacitet på "blending plants" i norra europa så äldre fabriker klarar inte pris pressen...

Q8 flyttade "hem" till sin fabrik i Rotterdam och Agrol letade efter partner och hamnade på västkusten.
Har inte sett vad Agrol har för dunkarännu men Scanlube producerar i alla fall vettiga Pip-försedda dunkar med texaco oljor.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

Mattias Petterson

#20 » 23:18:50, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte brist på plats, det är för mycket människor på samma plats, går snart inte att röra sig här längre, bor själv på mark som släkten har brukat i 250 år så det tar emot att flytta från dårskapen!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

4 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

mopar340

#21 » 23:20:00, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Det är inte brist på plats, det är för mycket människor på samma plats, går snart inte att röra sig här längre, bor själv på mark som släkten har brukat i 250 år så det tar emot att flytta från dårskapen!

Så kan man också se på det... en av anledningarna att jag inte vill bo där.

4 personer gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se