torbjorn_forsman skrev:Plåt-jeepdunkar är pensionerade här också. Om de är omålade på insidan så rostar de, eller också åldras bränslet i förtid genom att vara i
kontakt med metall.
Någon rost har jag aldrig sett spår av i någon jeepdunk. Men jag får väl gå ut och kolla för de är ju normalt tomma.
Om sedan Dieseln ligger i jeepdunkens plåt eller i tankens plåt, är det någon skillnad? Förutom att dunken troligen är mera lufttät. Eller är det specialplåt i tankar?
Dagens bensin verkar iallfall inte bli lika dålig som den äldre om den står länge. Tyvärr har jag ju inte tankat ena sommarbilen på 2 år nu och den gick helt OK nu under varmkörningen innan vinterförvaringen.
Jeepdunkar är hopplösa att hälla ur, så mer än 17 liter vill jag inte fylla dom normalt.
Förutom Aspen så tömmer jag mina drivmedelsdunkar på våren i något lämpligt fordon så att man får fylla på nytt fräscht i dunken. (fast rent praktiskt så är det bara 98 som byts ut nu för tiden, har äntligen förbrukat upp alla skvättar tvåtaktsolja som fanns överallt)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.