Mitt system idag är:
- Blås Aspen = bensin, 98 oktan. (95 är "bannlyst" här)
-
Röd (orange?...) Aspen = 2% 2-takt; först 2-takts
olja i, sedan fylles 98 oktan i från, just det, Blå Aspen dunk (eller
grön OK/Q8)
- Blå -liten- "jeep-dunk" = 2% 2-takt; dito som Apsen dunk.
- Röd 5L's plåt dunk; långsmal oval = 3% 2-takt till, just det, EIA Typhoon
- Gröna OK/Q8 alkylat dunkar = 98 oktan blyfri
- Jeep-dunkar = "pensionerade" ; för mycket spill vid tömning... otympliga, rostar hål i botten...
- Svarta 20L's oljedunkar från Swedol = blyfri 98 oktan... och som vi nu vet... 1st med fotogen...
Systemet med Aspens "färglada" dunk för 2-takts soppa till moderna högvarviga motorner har visat sig bra. Men... ECHO ryggflåsare... den gillar -inte- 2%... den vill ha 2½-3% för att må bra... Mantis å andra sidan gillar inte alls mer än 2%... EIA den mår dåligt på mindre än 3%, den vill helst ha ca 4%.
Belos... JLO/Rockwell, de går att köra på 2%, varvar duktigt då, men de vill gärna ha lite fetare soppa... Hirth... den rackarn ville ha 3%, men sotar snabbt igen då...
Gäller att ha tungan rätt i mun när man provianterar soppa åt motorerna sina!
BMW, den där Avataren, den -gillar- 1-3% diesel, och gärna 1% syntetisk 2-takts olja. Då mår den riktigt gott.
R11:an gillar 1-2% syntetisk 2-takts soppa.
K11:an... de nöjde sig med 1% syntetiskt 2-takts olja.
T4:an den uppskattar en slurk "
injector Clean" (Omega) varvat med syntetisk 2-takts olja.
Med alla motorer blir det riktigt "soppigt" !
...får tydligen skaffa mig en Pionjär bergborrmaskin också! (bara för att)
Det jag
saknar i motorparken är fars gamla fotogenkonverterade B16 (följde med Petterssonbåten till Västkusten dit vi sålde den) och en fungerade dieselmotor (har en icke komplett på en jordfräs och en icke startad på ett elverk).
...vilket leder till... vad katten ska man ha dieseln i för dunk?...