Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Dunk med okänt innehåll

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Göran Ekman

#16 » 10:32:37, 06-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan beror det på vad den som fyller något ur dunken tänker på, till motor kedje sågen är det en orange dubbeldunk. Med såg kedjeolja i den ena och bensin i den andra . Om någon ( inte jag) häller häller sågkedjeolja i bränsletanken på grästrimmern blir det segt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



dc_lindberg (trådstartaren)

#17 » 10:49:34, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade nyligen ett fall med en åkgräsklippare på Maskinisten där dotter hälls diesel i tanken till bensinmotorn. Till TS upptäckte det hade vi alla en tuff nöt att knäcka. Min Avatar fick fotogen av mig en gång... ja, tog den där dunken där... hm... inte bra med bara gröna jeepdunkar... fars Petterssonbåt hade en fotogenkonverterad B16... Gick att starta, gick att köra, upp till ca 70km/h (2700rpm eller så); över det lät motorn mycket konstigt!... Vände vid första avfarten på motorvägen, körde hem, bytte soppa, - då gick det att köra i normalfart igen. Det var ca 80% fotogen, så nu -vet- jag det går, men har inga planer på att testa det igen!

Synd att reservdelsrdunktillverkarna (långt ord det där) inte tagit fram dunkar med prägling: gasolen, diesel, keroseen (bensin, diesel, fotogen), m.fl. ss 2%, 3%, 4% och 5% (gamla 2-taktare kan kräva upp till 5%).

Marknaden finns där - men ingen har tagit den.
...o för det betalar alla vi andra denna trådens pris: "å vad var det nu jag hällt i den där dunken?!..."
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#18 » 11:21:06, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är rädd för att en prägling/märkning av dunken inte hjälper, möjligheten att någon i brist på rätt dunk tar första bästa dunk. Då får du en felmärkt dunk i stället för en omärkt. Att överlista människans bekvämlighet kan vara lurigt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Tegian

#19 » 11:58:54, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollegan berättade om hur frugan till en av hans vänner tankade Metanol i gräsklipparen, den ska ha varvat bra på det :huh:

1 person gillar det här inlägget.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

torbjorn_forsman

#20 » 12:10:20, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tegian skrev:Kollegan berättade om hur frugan till en av hans vänner tankade Metanol i gräsklipparen, den ska ha varvat bra på det :huh:


Varvtalsregulatorn borde ju ha dragit igen gasspjället ändå. Och rimligtvis bör den ha varit mycket svår att kallstarta, och även i varmt tillstånd inte gått alls utan choke.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#21 » 12:13:36, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mycket länge sedan satt vi och väntade på en kille (Östra Mälardalen) som skulle dyka upp i Eskilstuna i elvatiden. Han kom mycket för sent till mötet. Vi hade redan hunnit få lunch när han dök upp.

Redan då var det vanligt att hyra en bil när man skulle ut på vischan. Så han hade hyrt en Saab.

Förra gången han hyrde en bil var det en Renault diesel och uthyraren hade noga inpräntat att han aldrig nånsin skulle tanka annat än diesel.

Så han fyllde upp Saaben med diesel och hade stora problem att ens komma ut på vägen. Lite bensin fanns det i pump och förgasare så han kom till parkeringen på macken. Men sen var det stopp.

Det finns många sätt att ställa till det för sig.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

SwedEh

#22 » 12:29:13, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:..
Synd att reservdelsrdunktillverkarna (långt ord det där) inte tagit fram dunkar med prägling: gasolen, diesel, keroseen (bensin, diesel, fotogen), m.fl. ss 2%, 3%, 4% och 5% (gamla 2-taktare kan kräva upp till 5%).

Marknaden finns där - men ingen har tagit den.
...o för det betalar alla vi andra denna trådens pris: "å vad var det nu jag hällt i den där dunken?!..."



5%.. nja. det är lite väl "klen" blandning för en del...

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

dc_lindberg (trådstartaren)

#23 » 16:42:06, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

12% och 8% - hoppsan!
Å vad är det för motorer som behöver det SwedEh?
5% är det fetaste jag stött på hittills, men så har jag knappt ens börjat lära mig något om motorer (=snudd på fullständigt okunnig!)

Sista meningen... 16-24% olja i soppan?... det blir bra fett det... gisses vad det må bolma friskt!
Det -fanns- roliga klipp på -gamla- yourtube (Explorer tiden) där det bolmade värre än denna bild; detta klipp... bolmar inte...


...så här brukar det se ut om man lutat motorn mot förgasaren vid service:


Inte några 12% men rätt fett ändå ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#24 » 18:23:55, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som hittills fungerat bäst för mig är Aspen dunkar och tuschpenna.
För de större volymerna är det gröna jeepdunkar till Diesel och en röd till spillolja.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#25 » 18:43:00, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

8 % gäller för Pionjär bergborrmaskiner.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#26 » 18:51:00, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...med gjutjärnscylinder. Är det aluminiumcylinder så är det 5% som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dc_lindberg (trådstartaren)

#27 » 19:04:18, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt system idag är:
- Blås Aspen = bensin, 98 oktan. (95 är "bannlyst" här)
- Röd (orange?...) Aspen = 2% 2-takt; först 2-takts olja i, sedan fylles 98 oktan i från, just det, Blå Aspen dunk (eller grön OK/Q8)
- Blå -liten- "jeep-dunk" = 2% 2-takt; dito som Apsen dunk.
- Röd 5L's plåt dunk; långsmal oval = 3% 2-takt till, just det, EIA Typhoon
- Gröna OK/Q8 alkylat dunkar = 98 oktan blyfri
- Jeep-dunkar = "pensionerade" ; för mycket spill vid tömning... otympliga, rostar hål i botten...
- Svarta 20L's oljedunkar från Swedol = blyfri 98 oktan... och som vi nu vet... 1st med fotogen...

Systemet med Aspens "färglada" dunk för 2-takts soppa till moderna högvarviga motorner har visat sig bra. Men... ECHO ryggflåsare... den gillar -inte- 2%... den vill ha 2½-3% för att må bra... Mantis å andra sidan gillar inte alls mer än 2%... EIA den mår dåligt på mindre än 3%, den vill helst ha ca 4%.

Belos... JLO/Rockwell, de går att köra på 2%, varvar duktigt då, men de vill gärna ha lite fetare soppa... Hirth... den rackarn ville ha 3%, men sotar snabbt igen då...

Gäller att ha tungan rätt i mun när man provianterar soppa åt motorerna sina!

BMW, den där Avataren, den -gillar- 1-3% diesel, och gärna 1% syntetisk 2-takts olja. Då mår den riktigt gott.
R11:an gillar 1-2% syntetisk 2-takts soppa.
K11:an... de nöjde sig med 1% syntetiskt 2-takts olja.
T4:an den uppskattar en slurk "injector Clean" (Omega) varvat med syntetisk 2-takts olja.

Med alla motorer blir det riktigt "soppigt" !

...får tydligen skaffa mig en Pionjär bergborrmaskin också! (bara för att)

Det jag saknar i motorparken är fars gamla fotogenkonverterade B16 (följde med Petterssonbåten till Västkusten dit vi sålde den) och en fungerade dieselmotor (har en icke komplett på en jordfräs och en icke startad på ett elverk).
...vilket leder till... vad katten ska man ha dieseln i för dunk?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#28 » 20:04:19, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plåt-jeepdunkar är pensionerade här också. Om de är omålade på insidan så rostar de, eller också åldras bränslet i förtid genom att vara i kontakt med metall. Och om de är målade på insidan (som kronans gamla dunkar), så löser färgen sig och förorenar bränslet med tiden. De är helt klart inte tänkta för långtidsförvaring.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SwedEh

#29 » 20:46:13, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Texten är ur en manual till en sån här skönhet:

Bild
bild snodd från internätet. men jag har en jag också :D

En Seagull utombordsmotor, miljöpartisternas favorit

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

wol

#30 » 02:02:13, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var hemskt vad många olika blandningar du har då är det nog bättre att varje motor har sin egen dunk annars är det nog lätt att röra ihop det.

Dunkar i plåt har jag inte använt på många år för det vill gärna bli lite rost i dom och det vill jag inte få i tanken.
Jag kör 5 och 10 liters dunkar till bensin ren i gröna och blåa och 2% olja i röda och svarta 20 liters dunkar till diesel.
Övriga vätskor brukar jag låta vara kvar i sin original dunk.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se