Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Pittingskador hydrostattransmission.. oljetips..?

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Stefan1972

#16 » 12:47:54, 12-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen måste det ju inte vara oljans fel heller......Kan ju vara drev som är feltillverkade. Har ts fått tag på nya delar så får man vara glad, många av dessa transmissioner säljs ju som enheter bara och lösdelar lyser med sin frånvaro så jag skulle nog bara montera nytt och sen se till att byta olja frekvent.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



Michael.Andersson (trådstartaren)

#17 » 22:37:47, 12-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ikväll rev jag isär bakre hydrostaten. Lite nervöst hur det skulle se ut däri :myzsko:

Såg dock helt ok ut. Inga skador alls.. och inte mycket spån på magneten.
Sitter lite rejälare kugghjul här.
Har jag tur så är fördelningen mellan främre och bakre hydrostat feljusterad, så främre har fått arbeta hårdare. Enligt verkstads manualen ska främre driva 0-5% saktare än den bakre.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael Meier

#18 » 09:57:34, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev: .... Enligt verkstads manualen ....


Har vi den här på download ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kimmen

#19 » 12:21:16, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Enligt verkstads manualen ska främre driva 0-5% saktare än den bakre"

Det där tror jag är översatt fel, det ska vara tvärt om. Alla traktorer som har fyrhjulsdrift snurrar framhjulen fortare än bakhjulen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Michael.Andersson (trådstartaren)

#20 » 14:20:22, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Michael.Andersson skrev: .... Enligt verkstads manualen ....


Har vi den här på download ?


Fick den av en på forumet. Kan kolla med honom om jag får dela den vidare.

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#21 » 14:22:14, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:"Enligt verkstads manualen ska främre driva 0-5% saktare än den bakre"

Det där tror jag är översatt fel, det ska vara tvärt om. Alla traktorer som har fyrhjulsdrift snurrar framhjulen fortare än bakhjulen


Jaa.. framhjulen är väl mindre fram på en traktor :klia:

På min klippare ska framhjulen endast driva snabbare när man svänger. Det sitter ett stag från midjan som känner av det
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#22 » 20:25:37, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fick bli denna olja..
"Racing-olja för motorcyklar där samma olja används i motor, koppling och växellåda"


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#23 » 23:51:29, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ville bara uppdatera min egna tråd lite.
Nu har tydligen Husqvarna släppt en Service Bulletin som gäller alla Husqvarna Riders.
Dom rekommenderar nu en annan olja.

10W-30 STOU olja.. med API GL-4 klassning.. om man nu inte vill betala extra och köpa Husqvarnas egenmärkta olja.

Så får väl bli att byta till ny olja efter denna klippsäsong är slut :laes_detta:



Bild


Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Jac

#24 » 10:53:50, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:
kimmen skrev:"Enligt verkstads manualen ska främre driva 0-5% saktare än den bakre"

Det där tror jag är översatt fel, det ska vara tvärt om. Alla traktorer som har fyrhjulsdrift snurrar framhjulen fortare än bakhjulen


Jaa.. framhjulen är väl mindre fram på en traktor :klia:


Enig med Kimmen. På en vanlig traktor med mekanisk drivning av framhjulen så ska framhjulen gå några procent fortare (räknat i km/h, inte i rpm). Av den anledningen är fyrhjulsdriften alltid urkopplingsbar, dålig idé att krafsa runt på asfalt med det.


På midjestyrda maskiner som spårar finns inte det behovet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Alrik

#25 » 12:28:07, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om framhjulen ska gå saktare än bakhjulen så kommer dom åka och bromsa vilket verkar väldigt underligt.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

fretchi

#26 » 15:47:40, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror väl på. På en framhjulsstyrd maskin genar bakhjulen i kurvor, därför ger man framhjulen lite högre utväxling och maskinen blir mer lättsvängd. På en bakhjulsstyrd maskin kommer ju framhjulen istället att gena, så då borde det rimligen bli det motsatta.

Midjestyrda maskiner, tja, då borde det väl rimligtvis bero på vart midjan är placerad.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Alrik

#27 » 17:00:44, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att innerhjulet och ytterhjulet rullar olika vid sväng har man löst sedan hedenhös med differentialväxlar på axlar samt mellan axlar.

Men att ha mer drivning bak är fram låter enormt konstigt. När man behöver flerhjulsdriften som mest så åker framhjulen indirekt och bromsar.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Turbodiesel

#28 » 17:15:19, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spakstyrda maskiner brukar ha lite frihjulseffekt bakåt, inuti hydrostaterna då.. För att minska brötigheten på något sätt.

Jag vet att just den funktionen är lite oväntad.

Det kan vara något liknande här, att den främre kretsen kan frihjula något, och inte är 100% stum så att säga.

Troligen var det en del jobb att få till funktionen i början, men det fungerar ju trots allt..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael.Andersson (trådstartaren)

#29 » 17:28:24, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar ni att det står fel i verkstads manualen..? :huh:

Främre hydrostaten har bra mycket klenare drev så kan tänka mig att man vill ha lite mer belastning på den bakre..
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Jac

#30 » 20:53:32, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:Ville bara uppdatera min egna tråd lite.
Nu har tydligen Husqvarna släppt en Service Bulletin som gäller alla Husqvarna Riders.
Dom rekommenderar nu en annan olja.

10W-30 STOU olja.. med API GL-4 klassning.. om man nu inte vill betala extra och köpa Husqvarnas egenmärkta olja.

Så får väl bli att byta till ny olja efter denna klippsäsong är slut :laes_detta:


Tror inte det är nån stress med att byta, MC-oljan passar nog fint där.

Edit: Jag backar på denna, motorcykel olja (och kanske även UTTO) saknar vissa friktionsmodifierartillsatser eftersom dom ska funka tillsammans med våta kopplingar. Gör man en transmissionsolja till grejor utan våta kopplingar finns det frihet att spetsa den med fler extravaganta molekyler. Detta nämns på flaskan ovan.

Lär väl knappast hjälpa mot pitting men

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se