Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Gamla smörjnipplar/ smörjkoppar till en hyvel

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Peter Persson (trådstartaren)

#1 » 09:37:46, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att ta en gammal hyvel i drift, den har en äldre typ av nipplar eller smörjkoppar som min vanliga fettspruta inte fungerar på.
Hittade denna tråd på maskinisten sen tidigare Fettspruta till gammal svarv eller fräs
Men jag ingen av länkarna går till nån sida som verkar vara aktiv eller ha en vanlig webshop för att köpa nån adapter, plus att tråden har några år på nacken så det kan ju ha hänt endel sen dess.

Hittade https://www.veteranshop.se/veterandelar-a-ford/a-ford-1928-29/specialverktyg/adepter-smorjspruta
har mailat dom och frågat om de tror att den ska fungera.

Nån här som har koll på vad som är bäst? Inga problem att slå ut dom gamla men jag vill inte gänga in nya och hittar inga nya som enbart ska pressas in.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur



Stridis2

#2 » 09:55:19, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De fettsprutor jag sett som passar på den typen av nipplar ser ut lite som en pistol. Längst fram, i "pipans mynning", sitter munstycket. När man trycker in detta mot nippeln pressas kolven som pumpar fettet in framifrån samt en kolv bakifrån som sitter på handtaget man håller i. Den bakre kolven är egentligen bara till för att hålla fettet packat i förvaringscylindern.
Den här typen av fettspruta har mycket lägre tryck än dagens. Maskinerna är också byggda för detta lägre tryck. Har man otur så kan man förstöra något på maskinen om man använder en modern högtrycksspruta.

Hade jag varit i din situation hade jag letat efter rätt sorts fettspruta istället. Antingen ny eller begagnad via gamla bönder, bekanta, loppisbutiker, Tradera osv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nimbus

#3 » 10:06:31, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla bara så du inte trycker in fett där det skall vara olja med ett säkert haveri som följd
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Sparkz

#4 » 10:22:13, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror på olja jag med. Och en sån här:
https://webshop.maskinochverktyg.se/kat ... ruta-14886
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Peter Persson (trådstartaren)

#5 » 10:23:11, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Kolla bara så du inte trycker in fett där det skall vara olja med ett säkert haveri som följd


Dom nipplar jag tagit upp har det varit fett under iaf, hur ska jag se skillnad?
Den har större "hål" med trä pluggar på sina ställen också, tex matar valsen sitter såna på, jag gissar att det ska vara olja där och fett där det är nipplar, är jag ute och cyklar då?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Fosson

#6 » 10:43:13, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer detta drama då jag har en gammal pelarborrmaskin med likadana smörjnipplar, har inte listat ut ännu om det ska vara fett eller olja som ska in där :huh:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Peter Persson (trådstartaren)

#7 » 10:56:26, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag kör på Sparkz rekomendation, kan ju inte skada med olja men det kan det ju med fett...
Oljesprutan är beställd. borde kanske köra den med 80/90? Men då lär hela snickeriet stinka fan sen så det får bli vanlig traktor universal :grin:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

torbjorn_forsman

#8 » 11:02:54, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar ju gå att avgöra om man studerar de lagringar som smörjs från respektive nipplar.
Om det finns smörjfiltar, vekar, dynor eller liknande saker där, så är det definitivt olja som ska användas. Likaså om det är t ex en stor plan glidyta som förses med smörjmedel genom förgrenade smörjspår.
Om det är ett enkelt glidlager för en roterande inte alltför högvarvig axel, så spelar fett eller olja egentligen ingen större roll. Oljan ger förmodligen lägre friktion, men om det blir problem med söl och stänk från lagret kanske fett är att föredra ändå.

Det är inte SAE-viskositetsgraden (80/90) som gör att en del transmissionsoljor luktar illa, utan det är tillsatserna för att hålla ner glidfriktion som finns i GL4 och GL5-oljor som luktar. En GL1 SAE 80W-90 är så gott som luktfri, likaså vissa märken av GL4-oljor.
Men här går det nog lika bra att smörja med nästan vad som helst i mineraloljeväg (även "mineral-liknande" syntetoljor). Motorolja, ATF, VG46 hydraulolja, någon allmän maskinolja för industribruk, mineralbaserad sågkedjeolja etc etc.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter Persson (trådstartaren)

#9 » 11:09:48, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det brukar ju gå att avgöra om man studerar de lagringar som smörjs från respektive nipplar.
Om det finns smörjfiltar, vekar, dynor eller liknande saker där, så är det definitivt olja som ska användas. Likaså om det är t ex en stor plan glidyta som förses med smörjmedel genom förgrenade smörjspår.
Om det är ett enkelt glidlager för en roterande inte alltför högvarvig axel, så spelar fett eller olja egentligen ingen större roll. Oljan ger förmodligen lägre friktion, men om det blir problem med söl och stänk från lagret kanske fett är att föredra ändå.

Det är inte SAE-viskositetsgraden (80/90) som gör att en del transmissionsoljor luktar illa, utan det är tillsatserna för att hålla ner glidfriktion som finns i GL4 och GL5-oljor som luktar. En GL1 SAE 80W-90 är så gott som luktfri, likaså vissa märken av GL4-oljor.
Men här går det nog lika bra att smörja med nästan vad som helst i mineraloljeväg (även "mineral-liknande" syntetoljor). Motorolja, ATF, VG46 hydraulolja, någon allmän maskinolja för industribruk, mineralbaserad sågkedjeolja etc etc.


Ok, vet bara att den 80/90 olja jag kör med luktar pyton :grin:
Så om jag kör med olja så är jag "safe" och blir det problem med söl så provar jag med fett på de nipplarna, låter som en bra plan :thumme:
Har en bra dunk mineralbaserad sågkedjeolja som jag tror jag använder
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Jens_Jofjell

#10 » 11:19:32, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkvärt är om det är bronslager i husen så får inte gl5/ sågkjedeolja andvändas. Ta vg46 i stället är mycket lik maskinoljan som fanns förr.

Skickat från min SM-A202F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Jens_Jofjell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:59:36, 16-06-2019

Stridis2

#11 » 11:20:52, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på kombimaskinens ålder och de bilder som TS visat så skulle jag bli förvånad om det är avsett för oljesmörjning. Som jag tolkar bilderna så är det enkla lager (troligen direkt i järnstommen) för långsamt roterande axlar och skruvar till höjdinställningen. Inga som helst stora breda glidytor och liknande.
Men visst, prova med olja. Slabbar det ner alltför mycket så är det bara att börja pumpa in fett.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Peter Persson (trådstartaren)

#12 » 11:56:45, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Med tanke på kombimaskinens ålder och de bilder som TS visat så skulle jag bli förvånad om det är avsett för oljesmörjning. Som jag tolkar bilderna så är det enkla lager (troligen direkt i järnstommen) för långsamt roterande axlar och skruvar till höjdinställningen. Inga som helst stora breda glidytor och liknande.
Men visst, prova med olja. Slabbar det ner alltför mycket så är det bara att börja pumpa in fett.


Ja jag tror jag testar med olja först, samma spruta går ju att fylla med vad jag vill se om den funkar bra.
Om inte annat kan det ju vara bra att få bort gammalt torkat fett med olja i början.

Om någon vet något om maskinen efter att ha sett bilderna så är jag väldigt intresserad, vet varken märke eller årtal. Men otroligt gediget byggd maskin.
Byggsåg, fräs och hyvel, även "långborr" följde med (vad det nu är...)
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Peter Persson (trådstartaren)

#13 » 12:58:12, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jens_Jofjell skrev:Tänkvärt är om det är bronslager i husen så får inte gl5/ sågkjedeolja andvändas. Ta vg46 i stället är mycket lik maskinoljan som fanns förr.

Skickat från min SM-A202F via Tapatalk


Tänker att en hydraulolja (för det är det väl?) ska vara väl tunn och skvätta runt mer?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Fosson

#14 » 13:35:29, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:...även "långborr" följde med (vad det nu är...)


https://www.youtube.com/watch?v=VaNVXHtQJ-w

EDIT: nu länkade jag till en ganska automatiserad version av långhålsborr, men principen framgår i alla fall.
Senast redigerad av Fosson 14:39:46, 10-03-2021, redigerad totalt 1 gång.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Fosson

#15 » 13:37:58, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade också en sån där maskin för många år sedan, också den omärkt.
Det var förmodligen en tidig SAJO, men jag fick det aldrig bekräftat.
Min maskin var väldigt slutkörd, det enda den dög till var som rikthyvel, men det var den förb.. bra till.
Gamla gjutjärnsmaskiner är inte att förakta.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se