Syntetoljor kan vara bra att ha om man anser sig behöva mer konstant
viskositet än en mineralolja har - t ex om man vill att samma
olja ska fungera bra både vid en riktigt svår
kallstart och vid hård körning i full högsommarvärme, så man vill ha en som är klassad 5W-50 eller något sånt.
Ett annat argument för syntetoljor är att de har bättre sotlösande egenskaper än mineraloljor, det kan vara värt en del om det t ex rör sig om en motor som sedan tidigare är vanskött och mycket igengrodd, eller om motortypen är känd för att ha misslyckad
vevhusventilation så den smutsar ner vevhus mm onormalt mycket. Detta verkar dock ha större betydelse på bensinare än på dieslar, de avlagringar som uppstår i dieselmotorer tycks det inte vara något problem för vilken mineralolja som helst att lösa upp, så länge API-klassningen talar om att den är avsedd för diesel (dvs det ska finnas en bokstavskombination som börjar med C).
En liten varning beträffande elverket: Ofta är dvärgbrytaren som ska fungera som överströmsskydd alldeles för grovt tilltagen, om man belastar elverket hårt med enfasig last så är det lätt gjort att bränna generatorns statorlindning långt innan brytaren löser ut. Ska man ta ut enfas 230 V från ett sådant trefaselverk så bör man inte belasta med mer än ca 1300 VA (6 A) på varje fas.
Behöver man ta ut större enfaslaster bör man ansluta dem mellan två faser och alltså ta ut energin vid 400 V. Har man 230 V-utrustning, så får man sätta en transformator emellan.
Beträffande motorn bör man också komma ihåg att det finns ett eller möjligen två tämligen osynliga oljefilter. Plastpluggar som sitter någonstans på vevhuset, innanför dem finns avlånga nylonsilar. Dessa SKALL rengöras vid varje oljebyte, annars brukar det sluta med ett skuret
vevlager (och i värsta fall brusten
vevstake + hål i motorblocket).
En sak som är lämplig att göra när motorn anses inkörd (alltså efter kanske 20 eller 50 timmar) är att efterdra topplocksmuttrarna och därefter justera ventilspelet.