Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilken olja till encylindrig Mellga dieselmotor i elverk?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Jocke_h (trådstartaren)

#1 » 10:55:43, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har fått tag i ett elverk, ett DUAB-POWER Elverk MDG6000S-KQ-3 3-fas diesel,
i denna sitter en Mellga 186FG, encylindrig dieselmotor (yanmar-kopia har jag hört??) som gått 16 timmar.
Vet inte om oljan är bytt nån gång eller nåt så tänkte att byta olja på den men är osäker vilken olja som är bäst till denna motor?

SAE 10w30 Class CC står det på elverket.
Är det bättre med helsyntet? eller bättre med mineralolja?
eller vilken olja tycker ni som vet mer man skall köra denna på?? :-)

Den kommer att stå i "varmgarage", håller runt 10-15 på vintern, när den körs.
Jocke_h
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:57, 06-10-2018
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Buster 400 -68



Janson1

#2 » 11:09:09, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, det står ju vilken sort man skall ha. Dessutom står den alltid i värmen så finns det väl egentligen ingen anledning till något annat.
Observera att Class CC förmodligen inte går att anskaffa, all olja har nog högre klassning i dag?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jocke_h (trådstartaren)

#3 » 11:14:11, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok men vad kan vara bättre? syntet eller inte? jo CC verkade vara en utgången klassning? vad jag hittade iallafall men vad är ersättning?

och nej jag är inte jättebevandrad i API, SAE klassningar och allt vad det heter heller tyvärr.
Jocke_h
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:57, 06-10-2018
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Buster 400 -68

rospigg

#4 » 12:37:10, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skippa syntetoljan och köp en mineralolja avsedd för dieselmotorer.
Viskositeten 10/30.
Swedol eller Lantmännen har vettigt pris på oljan du behöver. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Jocke_h (trådstartaren)

#5 » 13:06:12, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok tack! som t.ex. MOTOROLJA AGROL KOMBI CLASSIC 10 W/30 ?

den verkar ju funka till måååånga olika grejer.. funkar det bra med såna här gårtillallt-olja i såna här små maskiner?

1 person gillar det här inlägget.
Jocke_h
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:57, 06-10-2018
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Buster 400 -68

rospigg

#6 » 13:26:38, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är en vettig olja som funkar bra.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Bengt Erik Eriksson

#7 » 14:31:33, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljor är i princip bakåt kompatibla. Så håller du dig till rätt viskositet ska det inte vara några problem.


Syntet eller ej har det fajtats väldigt mycket om.
Kort kan det väl sammanfattas med att motorn ska vara väldigt ren invändigt innan man byter till syntet och gärna några täta oljebyten på det.

Driftsitutaionen föt ditt elverk är ju knappast något extremt så mineralolja lär fungera fullt tillfredställande.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jocke_h (trådstartaren)

#8 » 17:47:44, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok tackar! kör på mineralolja då :-)

Q8 T 1000 (D) 10W-30 fanns på Swedol så de får bli den, verkar vara samma typ som Agrol kombi classic :-)
Jocke_h
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:57, 06-10-2018
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Buster 400 -68

fretchi

#9 » 19:00:17, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lär funka bra. T520 är en likvärdig motorolja om du inte behöver egenskaperna hos en kombiolja. Lite billigare också.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Jocke_h (trådstartaren)

#10 » 05:47:22, 22-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahaaa DET var skillnaden! Tackar! 502 bli det då!
Jocke_h
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:57, 06-10-2018
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Buster 400 -68

Michael Meier

#11 » 07:47:24, 22-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Q8 T520, inte 502 :).

Nog så viktigt med ikkesyntetisk olja på öppna (ovanför oljenivå) kontaktytor, på vissa syntetiska oljeblandningar rinner filmen av, dessa ytorna blir metall mot metallkontakt vid uppstart och utan rostskydd vid fuktbemängd ventilationsluft.

Ett sådant test kan man göra utanför på ren yta typ kromad 1/2 förlängare.

Eller starta motorn en stund även när den inte behövs.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#12 » 10:44:45, 22-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syntetoljor kan vara bra att ha om man anser sig behöva mer konstant viskositet än en mineralolja har - t ex om man vill att samma olja ska fungera bra både vid en riktigt svår kallstart och vid hård körning i full högsommarvärme, så man vill ha en som är klassad 5W-50 eller något sånt.

Ett annat argument för syntetoljor är att de har bättre sotlösande egenskaper än mineraloljor, det kan vara värt en del om det t ex rör sig om en motor som sedan tidigare är vanskött och mycket igengrodd, eller om motortypen är känd för att ha misslyckad vevhusventilation så den smutsar ner vevhus mm onormalt mycket. Detta verkar dock ha större betydelse på bensinare än på dieslar, de avlagringar som uppstår i dieselmotorer tycks det inte vara något problem för vilken mineralolja som helst att lösa upp, så länge API-klassningen talar om att den är avsedd för diesel (dvs det ska finnas en bokstavskombination som börjar med C).

En liten varning beträffande elverket: Ofta är dvärgbrytaren som ska fungera som överströmsskydd alldeles för grovt tilltagen, om man belastar elverket hårt med enfasig last så är det lätt gjort att bränna generatorns statorlindning långt innan brytaren löser ut. Ska man ta ut enfas 230 V från ett sådant trefaselverk så bör man inte belasta med mer än ca 1300 VA (6 A) på varje fas.
Behöver man ta ut större enfaslaster bör man ansluta dem mellan två faser och alltså ta ut energin vid 400 V. Har man 230 V-utrustning, så får man sätta en transformator emellan.

Beträffande motorn bör man också komma ihåg att det finns ett eller möjligen två tämligen osynliga oljefilter. Plastpluggar som sitter någonstans på vevhuset, innanför dem finns avlånga nylonsilar. Dessa SKALL rengöras vid varje oljebyte, annars brukar det sluta med ett skuret vevlager (och i värsta fall brusten vevstake + hål i motorblocket).
En sak som är lämplig att göra när motorn anses inkörd (alltså efter kanske 20 eller 50 timmar) är att efterdra topplocksmuttrarna och därefter justera ventilspelet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se