Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Kan man köra på "gammal" diesel.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Fredrik O (trådstartaren)

#1 » 10:08:20, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Undrar om någon har svar på om man kan köra på jättegammal diesel?

Det handlar om diesel i en cistern som genom åren fyllt och använts av och sedan fyllts på igen fram till gissningsvis sent 1990-tal för att sedan bli stående till nu då dieseln pumpats över till ny cistern (genom filter).

Kan dieseln brytas ner, bli sämre eller rent av bli farlig att köra på?
Vad jag vet är det diesel före man började blanda i RME och annat jox.

Finns det någon som utför analys?
Fredrik O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:04, 06-01-2008
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hobbymaskin, EL70C 1996 med Cummins motor.



Iznogoud

#2 » 10:20:25, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej skulle jag säga efter att försökt Starta en gammal ( -60 tal ) dieselbil på den Diesel som fanns i tanken.
Bilen hade stått ca, 10År då jag fick den i början av -90 talet och försökte få igång den utan lycka. Först efter att ha bytt ut dieseln i tanken mot ny kunde den startas genom l å n g bogsering.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#3 » 10:56:35, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En enkel analys kan man göra genom att bara titta och lukta på dieseln. Om den är brunaktig eller grumlig (grumlighet som finns kvar även om provet har fått stå orört i en flaska flera dagar) så bör den inte användas, inte heller om den har slutat lukta som fräsch diesel gör utan snarare luktar gammalt fotogenkök.
Även om gammal diesel verkar fräsch, så bör den inte användas till moderna dieselbilar med partikelfilter, NOx-fällor och annan avancerad avgasrening, sådan utrustning kan förstöras av den höga svavelhalten i dieselbränsle av äldre sort.
Och om man inte vågar köra dieselmotorer på den gamla soppan, så kanske den duger som eldningsolja ändå.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#4 » 17:48:31, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet en som fick brännolja om han plockade ut tanken. Jag var med och hjälpte till. Kommer inte ihåg åldern men det var mer än 10 år gammal. Där var en massa lätta saker som flöt omkring i dieseln, såg ut som en kombination av alger i vatten och spindelväv i luften. Var mellan 1,5 och 2 kubik.
All denna brännolja kördes upp i äldre traktorer, bl.a. en MF35:a. Stod först i fat så tyngre partiklar sjönk för att sedan silas genom tratt med nätsil. Så vitt jag vet byttes det aldrig filter i 35:an (under tiden den gamla dieseln användes), i den andra tror jag det byttes en gång, dock inte säker på om det berodde på soppan.

Gällande Iznogouds bil som inte ville starta. Jag köpte en gammal Land Rover (serie 2A) som hade stått still i 13 år. Stod till sig i ett halvår innan jag gjorde ett halvhjärtat försök att starta. Glödningen funkade inte men slängde i två ganska dåliga batteri. Fick köra med starten ett bra tag, sedan började det ryka svart. Efter ytterligare en stund hostade motorn igång. Efter någon minut så gick motorn rent. Detta med 14 år gammal diesel. :)

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bymek

#5 » 19:35:15, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det inte varit RME i dieseln och man låter den stå orörd några veckor åtminstone så är det absolut inte någon fara att att använda den i äldre motorer med vanliga insprutningspumpar. Sen kan man ju även blanda den med fräschare diesel.
Just nu går traktorn här hemma med diesel från 1994 :hurra:

4 personer gillar det här inlägget.
Bymek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:05, 11-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Claes Folkesson

#6 » 20:37:58, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en inomhustank med ca 30 år gammal eldningsolja.
Var ren, brun och luktade som gammal ”riktig ”diesel.
Körde upp det i traktorerna, nyaste från 1989.
Gick fint men skulle nog inte kört det i en modern dieselbil.
Annars kan du väl sälja den, alltid nån som kör upp det.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se