Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Hjälp med oljor till Ford 4600 årsm:1977

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

kanalen (trådstartaren)

#1 » 16:42:34, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osäker på vad som är rätt för en gammal traktor?

Hittade denna motorolja på Jula (inte köpt ännu) går den bra att slå i motorn tror ni?

Produktinfo Starta
Åretruntolja för bensin- och dieselmotorer baserad på mineralbasolja. Lätt start och god smörjning vid kallstart. ACEA A2/B2/E2, API CG-4/SH och VW 501.01/505.00 m.m.
bifogar bild. Bild

Sedan har jag hittat denna Starta helsyntetiska longlife servoolja på jula (ej köpt ännu) som jag är osäker på om det går att använda?
bif bild om någon kan bekräfta att den är okey att slå i servon på min Ford 4600. Ska ersätta Ford M2C41-A enl instruktionsbok.
Bild

Hoppas även att denna glykol är okey att använda som jag beställt:
Kylarglykol­ AdPro Line Glykol Blå Dunk.
Mvh Stefan
kanalen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:01:36, 19-06-2022
Ort: VISBY
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4600 årsmodell 1977.



torbjorn_forsman

#2 » 21:45:55, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen idé att köpa motorolja i 4 l-dunkar om man har en gammal traktor. Köp 10- eller 20-litersdunkar av lämplig mineralolja på t ex Biltema eller Swedol istället. Gärna en s k kombiolja som (under vissa förhållanden) går att använda i både motor, växellåda och hydraulik.

Beträffande styrservooljan så är den gamla säkerligen en mineralolja, och om du inte planerar att göra ett fullständigt oljebyte och tvätta ur alla rester av den gamla oljan, så är det nog bättre att fortsätta med en mineralolja även om den inte har exakt rätt spec. De flesta servostyrningar från den tiden trivs bra med en ATF-olja (köp den billigaste som går att få tag i, vanligtvis klassad Dexron II eller något liknande) eller en relativt tunnflytande hydraulolja t ex VG32.

Kylarvätskan bör man vara mer försiktig med på gamla Ford traktormotorer med tanke på den s k ford-sjukan (kavitationsskador i cylinderfoder mm). Det är lämpligt att invänta råd från Ford-kännare eller studera tidigare trådar på forumet på den punkten. Under alla förhållanden så ska man ALDRIG lita på att en kylarvätska är användbar för ett visst ändamål bara för att den har en viss färg. Man ska inte heller ta för givet att kylarvätskor med samma färg alltid fungerar bra att blanda med varandra.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kanalen (trådstartaren)

#3 » 23:44:05, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn för svar!
Motoroljan är inkl filter ca 7 liter kommer samtidigt byta oljefilter så därför tänkte jag ev köpa 2x4 liter 10W-40till motorn och den innehåller zinktillsatser och är mineralolja som jag kanske tänkte kunde vara nyttigt till en gammal motor.

Styrservon skall jag oxå byta filter och helt ny olja, Starta styrservoolja är longlife och helsyntetisk totalt behövs 2.2 liter.

Glykolen kommer jag åxo byta ut fullständigt i kylarn.
Kylarglykol AdPro Line - Blå Glykol BS6580: 1992
Uppfyller kraven enligt BS6580: 1992.Kylarglykolen är baserad på monoetylenglykol utan nitrater, aminer och fosfater. Den innehåller nödvändiga korrosionsinhibitorer för skydd av alla metaller inklusive aluminium. Den uppfyller de flesta motorfabrikanters krav.

Jag vet inte om det klargjorde några av mina osäkra funderingar om vad som kan bli bra. Hydralolja och bakaxelolja (samma) har jag redan beställt 60 liter av Q8 OILS T 2200 för att byta ut. Du får gärna kommentera ytterligare om du vill! Mvh Stefan
kanalen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:01:36, 19-06-2022
Ort: VISBY
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4600 årsmodell 1977.

Japa370

#4 » 07:37:21, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motor oljan fungerar bra. Kör med Startas oljor rakt över,samma som ett annat känt märke,fylls i samma fabrik. En traktor av den årsmodellen har ganska låga krav på motoroljan i jämförelse med nyare

Skickat från min moto e20 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

ac tc

#5 » 13:50:34, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite värre med glykolen. Det skiljer mellan glykol för vanliga motorer och dieslar med våta foder, dieslarna drabbas av kavitation pga dieselknacket. ( sen så hamnar glykolen i oljetråget..)
-skulle nog vända mig till en newholland verkstad eller försöka få tag på John Deere coolgard, scaniaverkstan har antagligen nått som passar oxo. ( köp glykolen på nån firma som servar tunga dieslar.)
Tänk på att skölja ur den gamla glykolen ordentligt, kemierna varierar rätt kraftigt och blandningar kan i värsta fall bli som gele.
- FÄRGEN BETYDER INTE ETT SKVATT! Helt fritt att färga den hursomhelst för tillverkaren.
Motoroljan duger bra och styrservo oljan är overkill men den funkar säkert bra, skulle bara använda en vanlig atf typ dexron 2 eller 3.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se