Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Påväxt i dieseltank

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Jonte 53 (trådstartaren)

#1 » 21:58:26, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket är säkrast, att ha full tank eller spela kvitta vilket för att skydda sig mot alger i tanken på min grävmaskin som jag ställer in nu för vinterförvaring? Är jag säker om jag slår i tillsats? Är den Biltema säljer fullgod?
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60



rospigg

#2 » 22:08:41, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enklaste är att du tankar blankdiesel, det är bara diesel utan några tillsatser alls.
Finns på båtmackar. (då båtar bor halvårsvis på land)
Full tank är aldrig fel, liten luftvolym = liten omsättning av luft från varmt till kallt.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Alrik

#3 » 09:17:11, 24-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Full tank och blankdiesel kommer man långt med. Aldrig haft några problem med tröskan på de viset och den står ju ofta 8-9 månader med ett par uppstarter under tiden.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

torbjorn_forsman

#4 » 09:26:52, 24-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu bättre med HVO än med blankdiesel (och lättare att få tag i).
En annan bra åtgärd är att ställa maskinen på ett ställe med jämn temperatur så att inte tankventilationen "andas" dagligen och drar in fuktig luft i tanken varje kväll. En maskinhall av plåt som blir stekhet när solen ligger på vindstilla dagar och utkyld på natten, är t ex helt olämplig.
Vill man kosta på kan man sätta ett torkfilter (burk med silicagel) på tankventilationen, då är man säker under alla förhållanden.
En sak till som kan orsaka problem som ofta förväxlas med alger är, att diesel kan brytas ner kemiskt (polymerisera) om den kommer i kontakt med vissa metaller, i synnerhet koppar och kopparlegeringar. På maskiner som ska förvaras länge med diesel i bränslesystemet, är det bra att se till att det inte finns några kopparrör. Och så lite som möjligt av rördelar mm av mässing.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se