...ha ha ha!
Den var bra!
Nyheterna talar idag om -trimmade- A-traktorer... de menar att fartspärren har manipulerats eller deaktiverats... Det är då till att kunna och förstå språket / vad man säger!...
Oktangraden har med gränsen för självantändning pga
tryck att göra, och inget annat.
Att 98 tål högre tryck är det viktiga.
98 verkar innehålla mer energi - subjektiv observationsstudie utan vetenskaplig grund => +/- ca 0kr mellan 95 och 98 per mil räknat; dvs det drar lite mindre 98 än 95 => jämnar ut sig.
V-Power jmf med 98 jämnar också ut sig i kr/mil pga att V-powern är så mkt bättre; men, mina pengar duger inte på Shell längre, så då duger inte deras soppa åt mig längre heller!
Det finns däremot andra skillnader mellan dessa två... 95 fäller ut i kristaller... och det sätter igen kanaler och ventiler... om det är bensinen eller soppan de drygar ut bensinen med vet jag inte, bara att 95 vill jag inte ha pga de dåliga egenskaperna hos den soppan.
Vill du -verkligen- påverka bara genom att byta
bränsle?
=> Aspen!
Mina observationsstudier med ff.a. SEP jordfräs gav signifikant reduktion av bränsleförbrukningen, bättre motorgång och trevligare avgaser.
Aspen finns på 200L's fat (se annan tråd på Maskinisten) där kr/L blir överkomligt jmf med 5L's dunk hos ÅF ss byggmarknaden.
OK/Q8 alkylat -fanns- på pump. Även den har bättre egenskaper än både 98, 95 och V-Power! Men (!) den alkylaten är långt mycket sämre än Aspen, så frågan är om det är värt den "snålheten"... för med OK/Q8 får man grönt "slem" som täpper igen förgasaren... (sker främst om man låter motorn stå en längre tid med den soppan i tanken och förgasaren - vid daglig användning och mycket användning, så har jag inte sett den effekten på mina maskiner; bara på sällan använda maskiner och bara hos OK/Q8 o motsvarande "billiga" alkylater; aldrig hos Aspen).