Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

95 eller 98 oktan?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 11:20:15, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick höra av en motormekaniker att man höjer effekten i bilmotorn och sparar bränsle om man tankar 98 i.s.t för 95. I min gamla snöskoter med Rotaxmotor rekommenderade han att tanka 98 (med oljeinblandning). Jag kör mina motor och röjsågar på alkylatbensin med 2 % oljeinblandning och det har fungerat perfekt. Borde inte skotern också gå att köra på det bränslet? Fast det är ju en kostnadsfråga, då alkylatbränslet är betydligt dyrare. Vad anser expertpanelen? :smile:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



torbjorn_forsman

#2 » 12:10:03, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man vinner inget på högoktanigare bränsle om inte motorn är avsedd för det (beträffande kompressionsförhållande, tändförställningskurva, ev knackreglering mm).
Om motorn saknar knackreglering så kommer den att spika hörbart om den går på bränsle med för lågt oktantal. Med knackreglering ställer den istället tändningen senare (eller sänker laddtrycket om det rör sig om en överladdad motor) så att knackningarna upphör, och i så fall kan man möjligen märka det på sänkt effekt eller ökad bränsleförbrukning.
En del bilmotorer med EGR kan börja spika eller få knackregleringen att reglera ner trots rätt oktantal, om EGR-systemet inte fungerar (t ex igensotade rör). Typexempel på detta är Opelmotorer från 80-talet samt Volvos K-motorer och B230E. Men i så fall är rätt åtgärd inte att tanka högoktanigare bensin utan att se till att EGR fungerar som det ska.

Gamla snöskotermotorer är som regel konstruerade för mycket lågoktanig bensin (87-91 oktan) och har inget alls att vinna på mer än 95 oktan.
Ett billigare sätt att öka oktantalet än att tanka 98, är att blanda i en skvätt E85 i den vanliga 95-oktaniga bensinen.
Skotern går säkert också utmärkt att köra på alkylatbensin om man har råd med den.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#3 » 12:29:02, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nog lika många "sanningar" om detta som "mekaniker".
Mest troligt pengar i sjön i de flesta fall med moderna standardbilar.

På den tiden jag nöjeskörde 2T cross/enduro kunde effektskillnad märkas mellan BF95 och BF98.

Dragbilen jag har, Jeep 4.0L har en lägre bränsleförbrukning med BF98 i tanken ( eller oktanhöjare ) jmf BF95, men någon ökad effekt eller skillnad i körkänsla kan ej kännas. Kompisen med lika dragbil har gjort samma iakttagelse.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

dc_lindberg

#4 » 12:45:21, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...ha ha ha!
Den var bra!
Nyheterna talar idag om -trimmade- A-traktorer... de menar att fartspärren har manipulerats eller deaktiverats... Det är då till att kunna och förstå språket / vad man säger!...

Oktangraden har med gränsen för självantändning pga tryck att göra, och inget annat.
Att 98 tål högre tryck är det viktiga.
98 verkar innehålla mer energi - subjektiv observationsstudie utan vetenskaplig grund => +/- ca 0kr mellan 95 och 98 per mil räknat; dvs det drar lite mindre 98 än 95 => jämnar ut sig.
V-Power jmf med 98 jämnar också ut sig i kr/mil pga att V-powern är så mkt bättre; men, mina pengar duger inte på Shell längre, så då duger inte deras soppa åt mig längre heller!

Det finns däremot andra skillnader mellan dessa två... 95 fäller ut i kristaller... och det sätter igen kanaler och ventiler... om det är bensinen eller soppan de drygar ut bensinen med vet jag inte, bara att 95 vill jag inte ha pga de dåliga egenskaperna hos den soppan.

Vill du -verkligen- påverka bara genom att byta bränsle?
=> Aspen!
Mina observationsstudier med ff.a. SEP jordfräs gav signifikant reduktion av bränsleförbrukningen, bättre motorgång och trevligare avgaser.
Aspen finns på 200L's fat (se annan tråd på Maskinisten) där kr/L blir överkomligt jmf med 5L's dunk hos ÅF ss byggmarknaden.

OK/Q8 alkylat -fanns- på pump. Även den har bättre egenskaper än både 98, 95 och V-Power! Men (!) den alkylaten är långt mycket sämre än Aspen, så frågan är om det är värt den "snålheten"... för med OK/Q8 får man grönt "slem" som täpper igen förgasaren... (sker främst om man låter motorn stå en längre tid med den soppan i tanken och förgasaren - vid daglig användning och mycket användning, så har jag inte sett den effekten på mina maskiner; bara på sällan använda maskiner och bara hos OK/Q8 o motsvarande "billiga" alkylater; aldrig hos Aspen).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se