Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

95 eller 98 oktan?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

meken49

11:20:15, 30-10-2022

Fick höra av en motormekaniker att man höjer effekten i bilmotorn och sparar bränsle om man tankar 98 i.s.t för 95. I min gamla snöskoter med Rotaxmotor rekommenderade han att tanka 98 (med oljeinblandning). Jag kör mina motor och röjsågar på alkylatbensin med 2 % oljeinblandning och det har fungerat perfekt. Borde inte skotern också gå att köra på det bränslet? Fast det är ju en kostnadsfråga, då alkylatbränslet är betydligt dyrare. Vad anser expertpanelen? :smile:



torbjorn_forsman

12:10:03, 30-10-2022

Man vinner inget på högoktanigare bränsle om inte motorn är avsedd för det (beträffande kompressionsförhållande, tändförställningskurva, ev knackreglering mm).
Om motorn saknar knackreglering så kommer den att spika hörbart om den går på bränsle med för lågt oktantal. Med knackreglering ställer den istället tändningen senare (eller sänker laddtrycket om det rör sig om en överladdad motor) så att knackningarna upphör, och i så fall kan man möjligen märka det på sänkt effekt eller ökad bränsleförbrukning.
En del bilmotorer med EGR kan börja spika eller få knackregleringen att reglera ner trots rätt oktantal, om EGR-systemet inte fungerar (t ex igensotade rör). Typexempel på detta är Opelmotorer från 80-talet samt Volvos K-motorer och B230E. Men i så fall är rätt åtgärd inte att tanka högoktanigare bensin utan att se till att EGR fungerar som det ska.

Gamla snöskotermotorer är som regel konstruerade för mycket lågoktanig bensin (87-91 oktan) och har inget alls att vinna på mer än 95 oktan.
Ett billigare sätt att öka oktantalet än att tanka 98, är att blanda i en skvätt E85 i den vanliga 95-oktaniga bensinen.
Skotern går säkert också utmärkt att köra på alkylatbensin om man har råd med den.

2 personer gillar det här inlägget.

Iznogoud

12:29:02, 30-10-2022

Finns nog lika många "sanningar" om detta som "mekaniker".
Mest troligt pengar i sjön i de flesta fall med moderna standardbilar.

På den tiden jag nöjeskörde 2T cross/enduro kunde effektskillnad märkas mellan BF95 och BF98.

Dragbilen jag har, Jeep 4.0L har en lägre bränsleförbrukning med BF98 i tanken ( eller oktanhöjare ) jmf BF95, men någon ökad effekt eller skillnad i körkänsla kan ej kännas. Kompisen med lika dragbil har gjort samma iakttagelse.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.

dc_lindberg

12:45:21, 30-10-2022

...ha ha ha!
Den var bra!
Nyheterna talar idag om -trimmade- A-traktorer... de menar att fartspärren har manipulerats eller deaktiverats... Det är då till att kunna och förstå språket / vad man säger!...

Oktangraden har med gränsen för självantändning pga tryck att göra, och inget annat.
Att 98 tål högre tryck är det viktiga.
98 verkar innehålla mer energi - subjektiv observationsstudie utan vetenskaplig grund => +/- ca 0kr mellan 95 och 98 per mil räknat; dvs det drar lite mindre 98 än 95 => jämnar ut sig.
V-Power jmf med 98 jämnar också ut sig i kr/mil pga att V-powern är så mkt bättre; men, mina pengar duger inte på Shell längre, så då duger inte deras soppa åt mig längre heller!

Det finns däremot andra skillnader mellan dessa två... 95 fäller ut i kristaller... och det sätter igen kanaler och ventiler... om det är bensinen eller soppan de drygar ut bensinen med vet jag inte, bara att 95 vill jag inte ha pga de dåliga egenskaperna hos den soppan.

Vill du -verkligen- påverka bara genom att byta bränsle?
=> Aspen!
Mina observationsstudier med ff.a. SEP jordfräs gav signifikant reduktion av bränsleförbrukningen, bättre motorgång och trevligare avgaser.
Aspen finns på 200L's fat (se annan tråd på Maskinisten) där kr/L blir överkomligt jmf med 5L's dunk hos ÅF ss byggmarknaden.

OK/Q8 alkylat -fanns- på pump. Även den har bättre egenskaper än både 98, 95 och V-Power! Men (!) den alkylaten är långt mycket sämre än Aspen, så frågan är om det är värt den "snålheten"... för med OK/Q8 får man grönt "slem" som täpper igen förgasaren... (sker främst om man låter motorn stå en längre tid med den soppan i tanken och förgasaren - vid daglig användning och mycket användning, så har jag inte sett den effekten på mina maskiner; bara på sällan använda maskiner och bara hos OK/Q8 o motsvarande "billiga" alkylater; aldrig hos Aspen).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.