Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

95 eller 98 oktan

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

GC59

#31 » 08:28:17, 11-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Cheva pickupen med 350 tbi och med bilar med sådan motor var det ju vanligt att
man ställde tändningen 4 grader "advanced" , den kändes mycket piggare.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.



torbjorn_forsman

#32 » 09:46:34, 11-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det väl C3 eller P4 motorstyrsystem i den? På Opel Kadett med samma styrsystem och centralinsprutning (TBI), blev det ofta konstig tomgång om man försökte ställa tändningen för tidigt. Det var också viktigt att följa VHB och bygla på rätt ställe i diagnosuttaget vid tändinställning för att verkligen få ett fast grundtändläge att ställa in på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GC59

#33 » 21:11:49, 11-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Advanced har jag fattat som lite senare tändning , får se om jag kommer ihåg rätt :vissla:
Man tog bort den elektroniska tändförställningskabeln ( brun ) som går från fördelaren till
datorn och kollar med lampa , visar 0 läge original och vrider sen fördelare och låser till 4 ,
stänger av och kopplar in tändförställningskabeln och nollar felkoder ( batteriet ) Ingen
spikning eller larm från knacksensor. Klart piggare bil.

Ja använde också bygla metoden i obd kontakten för att blinka fram felkoder , men annars
tyckte jag tbi systemet funkade väldigt bra de 10 år man hade den. Den nackdel jag upplevde
var lite väl hög tomgång kall men använde ju motorvärmare vintertid. Tänkte skicka Eprom
chipet till Creative fuelinjection för omprogrammering men det funkade bra ändå.

http://www.creativefuelinjection.se/

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=228796
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

torbjorn_forsman

#34 » 21:43:33, 11-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Advance = tidigare tändning
Retard = senare tändning

Beträffande hög tomgång vid kall motor på en GM-bil med C3 eller P4 (oavsett om den har TBI eller multipointinsprutning), så finns det ofta en bra förklaring till det. Styrdonet mäter batterispänningen under start, om den sjunker för lågt vilket kan tyda på att batteriet är dåligt laddat, så går den med hög tomgång en stund för att man ska få bättre laddning. Även om batteriet är i bra skick och fulladdat så kan det hända att styrdonet mäter en för låg startspänning ändå pga spänningsfall, t ex i tändningslåset eller någon annanstans i bilens elsystem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GC59

#35 » 08:33:04, 12-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Advance = tidigare tändning
Retard = senare tändning

Beträffande hög tomgång vid kall motor på en GM-bil med C3 eller P4 (oavsett om den har TBI eller multipointinsprutning), så finns det ofta en bra förklaring till det. Styrdonet mäter batterispänningen under start, om den sjunker för lågt vilket kan tyda på att batteriet är dåligt laddat, så går den med hög tomgång en stund för att man ska få bättre laddning. Även om batteriet är i bra skick och fulladdat så kan det hända att styrdonet mäter en för låg startspänning ändå pga spänningsfall, t ex i tändningslåset eller någon annanstans i bilens elsystem.


Intressant detta med såna grejer :smile: , kollar faktiskt lite efter en sådan pickup igen :buga:
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se