Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

95 eller 98 oktan

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

akkamaan

#16 » 19:44:19, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Han påstår att hans bil, Chevrolet med V8 går dåligt på 95 oktan p.g.a den etanol som finns i den och att bränsleförbrukningen är lägre med 98 oktan. Kan det vara möjligt ?
Är det säkert att den går dåligt pga etanolen eller kan det vara att 95 oktan inte är tillräckligt högt oktantal för en "gammal Cheva" från tidigt 1970-tal eller tidigare. Sen har ju etanoel en benägenhet att "suga upp" kondensvatten som avkondenserats i bränsletanken. För att undvika detta bär man alltid ha dessa gamla bilar fulltankade när de inte används. Vad gäller maskiner som går på diesel så rekommneders ofta av den orsaken att man tankar fullt med bränsle EFTER arbetsdagens slut. Det förbises ofta när maskinen går i två-skift och de båda förarna hjälps åt med service och tankning vid skiftbytet.
Veteranbilar som inte körs ofta och står garagerade i omväxlande varm och kall miljö respektive fuktig och troo luft kommer att dra i sig mera kondensvatten i etanolen och därmed gå "hackigare" med sämre effekt och verkningsgrad.
Så om man vill köra bil med optimal verkningsgrad utan att behöva tanka varje "kväll" så måste man ha varmgarage så inte luftfukt avkondenseras i tanken

Vatten i brränlset är dessutom förödande för bränslesystem som under längre perioder inte används. För detta bör man använda kemikalier som oskadliggör vattnet. Vat gäller etanolen så är den ju heller inte helt utan vatten. Har aldrig sett 100% ren etanol, åtminstone inte i destillerad etanol.

Är det ingen Etanol i bensinen i USA ?

Alla bensinstationer har sedan 1970-talet i USA har etanolbensins som huvudprodukt. Vanligen 10% eller E10 men även E15 förekommer. Vissa stationer har dock en pump för etanolfri bensin som vanligen är 95 oktan.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



kimmen

#17 » 19:52:13, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte bara motorn känns piggare och drar mindre bränsle på 98 okt. Den automatiska växellådan på min Subaru växlar annorlunda, lättare att köra i tät trafik
På 95 okt växlar den inte ned efter stopp i korsning, med 98 okt då växlar den ned och det blir en bättre start så man kommer över korsningen eller ut på vägen
Det måste bero på att motorn blir starkare och påverkar växellådan
Själv kör jag nu alltid på 98 okt där jag kan få tag i det, tur att jag har en Ingo mack nära
Den drar mindre bränsle så kostnaden blir inte märkbart högre
Alltså bara fördelar utom för miljön antar jag
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Joe

#18 » 20:21:09, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

torbjorn_forsman

#19 » 21:01:41, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I början av E85-tiden i Sverige, så hände det då och då att det blev ganska hög vattenhalt i bränslet. På den tiden fungerade inte vattenlarmen i mackarnas tankar med E85, så om det råkade komma in vatten i en E85-tank t ex i samband med snösmältningen, så upptäcktes det inte förrän kunderna började klaga. Jag råkade någon gång kring 2005 ut för E85 som bilen gick mycket dåligt på - svag, hög bränsleförbrukning, dålig tomgång när den var kall osv - och det berodde med största sannolikhet på vatten.
Det var någon som i den vevan provade att blanda ut E85 med mer och mer vatten för att se var gränsen gick för att överhuvudtaget kunna köra på bränslet, jag tror han fick bilen att gå med 45 % vatten i tanken! Det var en hemkonverterad bil med mekanisk insprutning, K-jetronic.

Tänk på att verkningsgradsökningen och i viss mån oktantalsökningen vid låginblandning av etanol i bensinen, gott och väl kompenserar för det minskade värmevärdet. Det brukar inte vara förrän man kommer uppåt 20-25 % etanolinblandning som man överhuvudtaget kan påvisa att förbrukningen börjar öka, åtminstone om det är en relativt modern (90-tal eller senare) bensinbil med lambdareglering, knackreglering i tändsystemet och relativt hög kompression.

En sak som är lätt att märka om man börjar blanda i lite E85 i bensinen (eller för den delen konverterar och kör helt och hållet på E85) är att motorns segdragningsförmåga blir mycket bättre. Just nu kör jag en Audi A3 '03 med den lilla 1,6 l bensinmotorn. Den har gått etanolkonverterad sedan snart 15 år. På E85 segdrar den så pass bra att det knappt finns någon anledning att växla ner när man väl har fått upp farten, det går bra att köra på 5:an ner till 30 km/h om det inte går för mycket uppför eller man har bråttom att accelerera.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valberga

#20 » 21:23:45, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På mina motorcyklar och all småmotorer så tankar jag alltid 98.
Har även tankat några tankningar i rad på min subaru och det märks att motorn blir piggare. Men om den drar mindre bränsle är ju svårt att mäta. Man kör ju inte samma typ av körningar alltid och sen är ju frågan om den centiliter eller vad det nu är som den drar mindre, uppväger merkostnaden för 98 bränslet.

På Kawasakin så märks en tydlig förbättring.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

meken49 (trådstartaren)

#21 » 21:27:47, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Inte bara avgastemperaturen, min lekjeep gick gärna varm i skogen på BF95 men efter konvertering till E85 minskade varmgången.

Men åter till TS fråga, vad är det för cheva som nämns?

Ska kolla med ägaren :smile:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#22 » 21:43:24, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Inte bara avgastemperaturen, min lekjeep gick gärna varm i skogen på BF95 men efter konvertering till E85 minskade varmgången.

Men åter till TS fråga, vad är det för cheva som nämns?

Chevrolet Caprice -79
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Iznogoud

#23 » 22:06:34, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förgasare troligen då vilket är att jämföra äpplen med potatis oktanmässigt med din Volvo.
Om lite nyare cheva med insprutning tror jag inte han märkt någon större skillnad alls.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

RD350

#24 » 07:47:23, 10-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att den "nya" 95 oktan (E10) är betydligt mer aggresiv mot gummidetaljer än 98 oktan (E5). Körde en bil på jobb med dunk, bränslepump på dunken och bilens returledning i dunken, nya bränsleslangar. Tog inte lång tid med 95 innan returbräslet var gul/brunfärgat. Samma sak med hembyggd test av insprutningsventiler. Ner i glasburk, nya slangar och direkt "gul" bensin. Bytar man en bränsleslang och kladdar utvändigt med bensin syns också en direkt påverkan av gummit då den utvändiga ytan på slangen sällan är lika tålig mot bränslet.
Bensinen är ju redan svinigt dyr så den extra kronan för 98an kan ju kvitta, förbrukningen blir dessutom lägre på de flesta något så när moderna bilar som har förmågan att justera tändningen via knacksensor.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Iznogoud

#25 » 08:34:52, 10-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det var slangarna som orsakade missfärgningen, såvida de inte var köpta på Biltema eller av lika dålig kvalitet.
Mer troligt att BF95 med dess höga inblandning av Etanol sköljt bort gamla avlagringar av bensin ur de komponenter du inte kunnat byta mot nya, vilket är ett välkänt fenomen för de som etanolkonverterat gamla bensinbilar.

Jag höll på att bli strandad efter vägen med en konverterad Volvo 245 med B230A motor då bränslefiltret ( typ mopedfilter ) var fullt av "Kanel" efter att ha torkats och kapats upp. Kanelen var hartsrester efter +15000 Mil bensindrift. Ett par filterbyten senare gick den motorn mer än dubbelt så långt på enbart E85. Karossen rostade bort efter drygt 30000Mil medans motorn levde vidare i valp-willysjeep som rullar än idag enligt bilregistret.

Kikar du i en slanglista så finner du att slangar som tål Bensin tål Etanol, det omvända är mer osäkert.
( Hydroscand har tyvärr gjort om sina slanglistor, annars var det tydligt angivet där tidigare. Bränsleslangen de anger idag tål dock både blyad och blyfri bensin, E85 samt diesel. https://www.hydroscand.se/se_se/produkt ... il-1432-10
Ren etanolslang anges inte vad jag kan se )
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Göran Ekman

#26 » 12:22:37, 10-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Toyota Corolla 20 -75 finns det en oktantals väljare, en ställskruv på fördelaren som man kunde justera tändningen. Samt en instruktion om hur man körde på en viss växel i en viss hastighet tryckte man då gasen i botten skulle motorn spika lite grand.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

SwedEh

#27 » 14:41:38, 10-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Tänk på att verkningsgradsökningen och i viss mån oktantalsökningen vid låginblandning av etanol i bensinen, gott och väl kompenserar för det minskade värmevärdet. Det brukar inte vara förrän man kommer uppåt 20-25 % etanolinblandning som man överhuvudtaget kan påvisa att förbrukningen börjar öka, åtminstone om det är en relativt modern (90-tal eller senare) bensinbil med lambdareglering, knackreglering i tändsystemet och relativt hög kompression.

En sak som är lätt att märka om man börjar blanda i lite E85 i bensinen (eller för den delen konverterar och kör helt och hållet på E85) är att motorns segdragningsförmåga blir mycket bättre. Just nu kör jag en Audi A3 '03 med den lilla 1,6 l bensinmotorn. Den har gått etanolkonverterad sedan snart 15 år. På E85 segdrar den så pass bra att det knappt finns någon anledning att växla ner när man väl har fått upp farten, det går bra att köra på 5:an ner till 30 km/h om det inte går för mycket uppför eller man har bråttom att accelerera.


För många år sen gjorde jag vad man skulle kunna kalla en ganska seriös långtidstest med olika mängd iblandning av E85 i tanken. Bilen en fåård av 96 års modell försedd med en 130 hk zetec motor.
Tyvärr kommer jag inte ihåg några exakta siffror eller vet var anteckningarna finns eller om de ens finns kvar då jag flyttat bohaget ett par gånger sen dess.. Men lite kommer jag iallafall ihåg :)

Vid låg iblandning (< 10% )märktes ingen direkt skillnad, men över det kunde man se en minskning i förbrukningen. Vid 20% till <25% blev bränsleförbrukningen märkbart mycket trevligare. Högre iblandning medförde ökad förbrukning. Vid 30% och lite däröver gick bilen bra men förutom att den krävde mer bränsle startade den inte lika lätt vid kall motor om det inte var många plusgrader ute. Varm startade den som vanligt. Kring 40% E85 gjorde den svårstartad även vid varm väderlek och varm motor. Gick också sämre. Ett väldigt kort försök med dryga 50% E85 gjorde bilen jäkligt trög att starta och mer eller mindre okörbar. Summa summarum, lite drygt 20% E85 i tanken gav ett lägre bränslepris samt minst en tioprocentig minskad förbrukning.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

GC59

#28 » 16:34:32, 10-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:
Iznogoud skrev:Inte bara avgastemperaturen, min lekjeep gick gärna varm i skogen på BF95 men efter konvertering till E85 minskade varmgången.

Men åter till TS fråga, vad är det för cheva som nämns?

Chevrolet Caprice -79


Inbillar mej att GMC,n med 305 från 78/79 går något bättre med 98 men tankar både 95 och 98.
Där vi bor finns närmsta 98 mack 1,5 mil bort. Vi har även ett par Oldsar med s.k "ultra high
compression " bigblock motorer och ett kompförhållande på 10.25-1 så det blir 98 i dom.

Provade för en tid sen att tanka 30% e85 i en Cheva pickup med 350 tbi , original förutom höjd
tändning 4 grader som är vanligt på dessa och märkte en klar försämring av motorkraften så det
fick bli 100% bensin igen.

Sen undrar man lite vad våran 98 motsvarar för oktantal i us eftersom det räknas på olika sätt.

Våra insprutsharleys kör vi på 95 mestadels men hondan med förgasare känns piggare med 98.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

akkamaan

#29 » 17:08:41, 10-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

GC59 skrev:Sen undrar man lite vad våran 98 motsvarar för oktantal i us eftersom det räknas på olika sätt.

RON Reaserch oktantal. (Används i Europa och en del andra länder)
MON Motoroktantal (är aldrig använt vid "pump" för allmänheten. Det är väl mera något motortillverkarna använder som definitionssystem för att beskriva ett visst motorkrav på oktan vilket sen mynnar ut i ett RON (EU) elle AKI (Nordamerika) oktantal vid pump.
AKI Anti-Knock Index. Detta är numret som står uppsatt på bensinstationen i t ex USA som "Octane". AKI lär härledas som (RON + MON)/2
MON-klassificeringssystemet som används i Europa producerar oktan-nummer som är 4 till 8 oktantal högre än AKI-metoden. Du kska därför kunna använda 87 AKI-klassificering i bensindrivna fordon som kräver 91 MON-klassning bränsle, 89 AKI i alla 93 MON-fordon.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

torbjorn_forsman

#30 » 07:05:18, 11-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:På min Toyota Corolla 20 -75 finns det en oktantals väljare, en ställskruv på fördelaren som man kunde justera tändningen. Samt en instruktion om hur man körde på en viss växel i en viss hastighet tryckte man då gasen i botten skulle motorn spika lite grand.
Göran i Norråmyra


Det fanns också på VAZ/Lada fram till någon gång i början av 80-talet. Ett vred med en excenter som via en länkstång kunde vrida brytarplattan, dvs inkopplad på samma sätt som vakuumdosan skulle ha varit om fördelaren hade haft vakuumtändförställning.
Många bilar från mitten-slutet av 80-talet med elektroniskt styrd tändförställning hade en "oktanvalsplugg" som man kunde sätta i två olika lägen för att få senare eller tidigare tändläge. På Opel, t ex tidiga Omega och Kadett E, brukade pluggen vara märkt antingen 91/95 eller 95/98. Det pluggen gjorde var att jorda en ingång på styrdonet, antingen direkt eller via ett motstånd beroende på hur den vändes.
Ford Sierra och Scorpio med 2.0 l OHC-motor och EEC-IV insprutning hade en löst hängande kontakt i motorrummet som i elschemor angavs vara till för oktanval, men jag såg aldrig någon anvisning för hur den skulle användas. Jag gissar att den skulle hänga fritt för 95 oktan men jordas för 91 oktan. En knepig sak med dessa (åtminstone exemplar med kat) var att styrdonet var bestyckat med ingång för knacksensor - en ganska dyr anordning med ett litet extrakort med en massa analog elektronik - men det fanns inget anslutet i kabelstammen till denna ingång, och givetvis inte heller någon knacksensor monterad på motorn. Knacksensorn kanske bara skickades med på exemplar som skulle säljas i länder där den blyfria bensinen var på 91 oktan på den tiden.
En del modeller av Citroën och Peugeot hade två olika grundtändlägen angivna på avgasskylten och i VHB, beroende på vilket oktantal man skulle köra på. I något fall (tror det gällde 1,6 l-motorn med elektronisk förgasare XU5CP som satt i en del snikmodeller av Peugeot 405) skulle det användas olika fördelare med olika tändförställningskurva för 91 resp 95 oktan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se