Är det säkert att den går dåligt pga etanolen eller kan det vara att 95 oktan inte är tillräckligt högt oktantal för en "gammal Cheva" från tidigt 1970-tal eller tidigare. Sen har ju etanoel en benägenhet att "suga upp" kondensvatten som avkondenserats i bränsletanken. För att undvika detta bär man alltid ha dessa gamla bilar fulltankade när de inte används. Vad gäller maskiner som går på diesel så rekommneders ofta av den orsaken att man tankar fullt med bränsle EFTER arbetsdagens slut. Det förbises ofta när maskinen går i två-skift och de båda förarna hjälps åt med service och tankning vid skiftbytet.meken49 skrev:Han påstår att hans bil, Chevrolet med V8 går dåligt på 95 oktan p.g.a den etanol som finns i den och att bränsleförbrukningen är lägre med 98 oktan. Kan det vara möjligt ?
Veteranbilar som inte körs ofta och står garagerade i omväxlande varm och kall miljö respektive fuktig och troo luft kommer att dra i sig mera kondensvatten i etanolen och därmed gå "hackigare" med sämre effekt och verkningsgrad.
Så om man vill köra bil med optimal verkningsgrad utan att behöva tanka varje "kväll" så måste man ha varmgarage så inte luftfukt avkondenseras i tanken
Vatten i brränlset är dessutom förödande för bränslesystem som under längre perioder inte används. För detta bör man använda kemikalier som oskadliggör vattnet. Vat gäller etanolen så är den ju heller inte helt utan vatten. Har aldrig sett 100% ren etanol, åtminstone inte i destillerad etanol.
Är det ingen Etanol i bensinen i USA ?
Alla bensinstationer har sedan 1970-talet i USA har etanolbensins som huvudprodukt. Vanligen 10% eller E10 men även E15 förekommer. Vissa stationer har dock en pump för etanolfri bensin som vanligen är 95 oktan.