Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

95 eller 98 oktan

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 11:52:33, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har diskuterat lite med en kompis angående bränslen. Han påstår att hans bil, Chevrolet med V8 går dåligt på 95 oktan p.g.a den etanol som finns i den och att bränsleförbrukningen är lägre med 98 oktan. Kan det vara möjligt ? Är det ingen Etanol i bensinen i USA ? Han menar också att jag ska köra min Volvo V70 på 98 oktan och att det högre literpriset vägs upp av den minskade förbrukningen. Kan det stämma ? Jag har inte provat än, men jag är tveksam till om det blir någon skillnad.

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



Iznogoud

#2 » 12:23:51, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nämnt det tidigare att min dragbil Jeep Grand Cherokee 1996 4.0L ( ej Turbo ) känns något starkare och drar lite mindre per Mil på 98 än 95.
Även kompisen med lika bil upplevde samma sak.

Men för de flesta bilar utan Turbo tror jag inte det gör någon skillnad med 98 jmf 95.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Ivar Risslén

#3 » 12:25:01, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att du ska veta säkert så får du börja med att föra bok på vad du tankar och kör.
Jag provade en gång för länge sedan med att byta från 95 till 98 på en SAAB 900 og. På med 98 så minskade förbrukningen men inte så mycket att det lönade sig. Jag körde mest landsväg på den tiden.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Göran Ekman

#4 » 13:57:05, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amazon -67an. Orkar bättre med husvagnen om man kör 98 oktan. B18 a motor.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

David, Luleå

#5 » 15:40:30, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bara byta bränsle i en gammal bil ger inte så mycket. Men med 98 kan man ha högre komp och det ger mer effekt. Man kan även ställa fram tändningen lite så kan man också få ut lite till vid vissa varv.

En ny bil med knacksensorer och allt justerar till det så att man nyttjar egenskaperna hos olika bränslen bättre. Och V8or som nämt kanske inte ens klarar att gå på 95 utan att spika.

Sen klarar ju etanol mer komp än bensin så om det praktiskt är 95 oktan längre i 95 är frågan… men det kanske kompenseras av sämre bensin som blandas med etanolen?

En kompis kör sin kompressormatade V8 på e85 och menar att han kan ladda mycket mer än om han kört på bensin.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

BM425

#6 » 15:51:32, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:En kompis kör sin kompressormatade V8 på e85 och menar att han kan ladda mycket mer än om han kört på bensin.


Har för mig att oktanvärdet på etanol ligger på ungefär 115 samt att man måste ha mer etanol för samma effekt som bensin. Det gör att etanolen kyler förbränningen o då minskar risken för spikning.

Speedway körs enbart på metanol. De har stenkoll på luftfuktighet, lufttemperatur under kvällarnas tävlingar. Luften förändras hela tiden, motorns/förgasarens bestyckning ändras allt eftersom
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Ähee

#7 » 16:09:49, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag hadde bensinbil (har diesel nu) en v70 07 utan turbo. Milkostnaden blev lägre med 98 än med 95. Inte jättemycket men kom ju även längre mellan tankningarna.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#8 » 16:19:28, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inget oktanvärde på etanol

Att motorer som körs på etanol inte spikar lika lätt beror på att etanolen tål trycket bättre så därför det inte spikar.

Den innehåller mindre energi än bensin dock.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#9 » 16:28:06, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

USA har tidvis haft uppåt 15 % etanol i bensinen, men det har varierat mycket både mellan åren och mellan olika stater och olika bensinbolag. Någon gång för ca 20 år sedan förbjöd åtminstone vissa stater i USA den oktantalshöjande tillsatsen MTBE i bensin eftersom den ansågs vara för cancerframkallande, och då fick man öka etanolinblandningen istället för att hålla önskat oktantal.
I länder där MTBE och efterföljaren ETBE är tillåten, som t ex i Sverige, kan jag tänka mig att halterna av dessa är högre i 98-oktanig bensin än i 95-oktanig.

På tal om tillsatser i bensin så kom jag nyligen över en mängd microfiche med servicemeddelanden från Bosch, de flesta från 70- och 80-talet. I början av 80-talet skickades det ut en hel del meddelanden om driftstörningar pga ändrade bensinkvaliteter, det var väl som följd av den "lilla oljekrisen". I Västtyskland blandades det tydligen i ganska stora mängder metanol i bensinen då, oklart om det fanns något officiellt gränsvärde men i genomsnitt tydligen omkring 8 %. Driftstörningarna rörde sig tydligen dels om dålig gång med kall motor och dels varmstartproblem, i synnerhet på motorer med K-jetronic.
Den åtgärd som föreslogs mot dålig gång var framför allt att kolla att det inte fanns tjocka sotlager i insugningsrör, insugningsportar och på insugningsventiler, sotet kunde tydligen absorbera bränsleångor vid plötsligt gaspådrag så att accelerationsanrikningen som var utprovad med "ren" motor inte räckte till.
Mot varmstartproblem på K-jetronic kunde man montera en elfläkt styrd av en termokontakt för att kyla spridarna efter avstängning. Jag tror den anordningen satt fabriksmonterad några år på en del Audi med 5-cylindrig motor. Något liknande satt också på en en del Citroën och Peugeot med förgasarmotor kring 1987.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

akkamaan

#10 » 17:35:10, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I stort sett alla bensinstationer i USA har etanolinblandning i bensinen. Det finns dock enstaka stationer som ÄVEN har en pump med etanolfri bensin som vanligen är 10%-15% "dyrare". Okatntalet på denna etanolfria är vanligen 95 oktan. Men det finns också sk REC-90 med 90 oktan. Det är ett bränsle som riktar sig mot RECreational-fordon. Etanolinblandning introducerades som oktan-höjare som ett steg mot att minska blyutsläppen. "Bly" var ju dåtidens oktanhöjare och bensinmotortillverkarna anpassade motorerna till detta. Och som reslutat så behövs blyad bensin till de äldre motorer som fortfarande är i drift. Bly lär ju ha en speciell smörjande effekt.
Jag har aldrig kört en bensinbil i USA som knackat även om jag "snåltankat" lägsta oktantal, 85 eller 87 oktan. Men jag är ju heller ingen "performance driver" så jag har aldrig varit i beho av några procent högre motoreffekt men heller inte i behov av några procent billigare bränsle. Kostnadsmedvetenheten sitt isendan jag bodde i Sverige där bensinen förr var tre gånger så dyr som i USA. I dag är det betydligt lägre prisskillnad, Idag i USA är snittpriset ca 10SEK per liter för 87 oktan med etanol. Men det är stora variationer, +-25-30%, beroende på delstat. LÄNK
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

G-son

#11 » 17:42:55, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Finns inget oktanvärde på etanol

Att motorer som körs på etanol inte spikar lika lätt beror på att etanolen tål trycket bättre så därför det inte spikar.

Den innehåller mindre energi än bensin dock.

Att bränslet inte självantänder så lätt p.g.a. tryck och temperatur är väl själva definitionen av högre oktantal?

Etanol innehåller mycket riktigt mindre energi, men man förbränner så mycket mer etanol till samma mängd luft så man frigör mer energi totalt. En av anledningarna till att man kan få ut mer effekt på etanol än bensin.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

akkamaan

#12 » 18:16:34, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Balansgång mellan effekthöjning med ren bensin kontra effekthöjning via etanolens oktanhöjande egenskaper

The impact to fuel economy varies depending on the energy difference in the blend used. For example, E85 that contains 83% ethanol content has about 27% less energy per gallon than gasoline


Ethanol also has a higher octane number than gasoline, which provides increased power and performance.


For example, Indianapolis 500 drivers often fuel their race cars with E98 because of its high octane.


Källa
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

torbjorn_forsman

#13 » 18:55:04, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
magloman skrev:Finns inget oktanvärde på etanol

Att motorer som körs på etanol inte spikar lika lätt beror på att etanolen tål trycket bättre så därför det inte spikar.

Den innehåller mindre energi än bensin dock.

Att bränslet inte självantänder så lätt p.g.a. tryck och temperatur är väl själva definitionen av högre oktantal?

Etanol innehåller mycket riktigt mindre energi, men man förbränner så mycket mer etanol till samma mängd luft så man frigör mer energi totalt. En av anledningarna till att man kan få ut mer effekt på etanol än bensin.


Dock bör man komma ihåg att definitionen och mätmetoderna för oktantal hänger mycket starkt ihop med egenheter som just bensin (och för den delen andra mineraloljebaserade bränslen, t ex fotogen) har. Bränslen som är kemiskt helt annorlunda uppbyggda som t ex etanol, metan (biogas) eller gengas, kan man visserligen testa och säga att de har har det-eller-det oktantalet, men den siffran säger inte allt om hur bränslet beter sig i praktiken i en kolvmotor.

Det är ju t ex mycket välkänt att E85 och i ännu högre grad ren etanol har bättre knackningsbeständighet än bensin, men man ska inte tro att den i alla lägen uppför sig på samma sätt som bensin med samma oktantal (t ex gammaldags blyad flygbensin) bara för det.

En annan viktig anledning till att man ofta får ut mer effekt ur en motor på E85 än på bensin är att det ingår förhållandevis mer väte och mindre kol i E85, således blir det mer vattenånga och mindre koldioxid i E85-avgaser, och vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att omsätta värmeenergin från förbränningen till mekaniskt arbete som kan trycka ner kolven. Motorn går alltså med bättre termisk verkningsgrad på E85 och och om man bränner upp bränsle till en given termisk effekt, blir det mer mekaniskt arbete och mindre värme i kylvatten och avgaser då den går på E85 än då den går på bensin.

Det torde vara välkänt åtminstone för dem som har etanolkonverterat gamla bensinbilar, att avgastemperaturen blir lägre på E85, så att en gammal halvdan lambdasond som kanske trots allt fungerar när bilen körs på bensin, inte blir tillräckligt varm för att ge signal när man kör på E85, speciellt inte på tomgång.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#14 » 19:11:44, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte bara avgastemperaturen, min lekjeep gick gärna varm i skogen på BF95 men efter konvertering till E85 minskade varmgången.

Men åter till TS fråga, vad är det för cheva som nämns?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

G-son

#15 » 19:30:54, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer, bränslena är väldigt olika och oktantalet säger bara en liten del om hur det fungerar som helhet. Det är inte särskilt lätt att jämföra olika bränslen på lika villkor.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se