torbjorn_forsman skrev:Det bör gå utmärkt. Dels får man tänka på att oljerekommendationerna för en gammal traktor nog är satta med tanke på att den ska gå mycket och i mycket tungt arbete, även i mycket varmare sommarklimat än det kan bli frågan om i Sverige. Och dels var ju transmissionsoljorna för över 60 år sedan mycket mer temperaturberoende än vad de är idag.
Vad som är mer viktigt att se upp med är ju vilken GL-klass som ska användas. Eftersom det inte var så god ordning på det förr i tiden, kan man behöva studera hur slutväxeln är konstruerad för att avgöra om det blir mest lämpligt med GL1, GL4 eller GL5 som ju är de gångbara klasserna idag.
torbjorn_forsman skrev:GL4 och GL5 innehåller tillsatser som minskar glidfriktion och som behövs i s k hypoidväxlar (alltså vinkelväxlar med spiralkuggar, som t ex bakaxelväxeln på en personbil). De behövs inte i en slutväxel med raka kuggar, där pinjongen ligger på samma höjd som bakaxeln.
GL1 har inga sådana tillsatser. Det finns också moderna oljor som klarar GL4-kraven utan att behöva några särskilda tillsatser.
Men tillsatserna, i synnerhet de starkare tillsatserna som finns i GL5, kan reagera kemiskt med mässing, brons och andra kopparlegeringar, så om det finns sådana delar i kontakt med oljan kan det bli problem. Man brukar märka det långt innan några metalldelar är skadade på att oljan blir grönaktig.
Tillsatserna brukar numera vara diverse svavelföreningar (det märks på lukten! ), förr använde man ofta diverse vegetabiliska oljor istället men fick då istället problem med att de härsknade så man måste byta olja ofta. Och de vegetabiliska oljorna kunde också angripa kopparlegeringar.
torbjorn_forsman skrev:Luktar den gamla oljan i slutväxeln som om den är en hypoidolja? Och i så fall, finns det någon antydan till grönfärg på den?
Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster