Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Olja i slutväxel DB 850

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 11:47:54, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt handboken ska det vara SAE 140 transmissionsolja i slutväxlarna bakom hjulen sommartid på min David Brown 850 -61. Går det att använda SAE 80/90 som jag har i vxl-lådan? Känns lite onödigt att köpa denna olja som dels är dyr och inte kommer till någon annan användning.
Senast redigerad av meken49 21:55:44, 07-05-2023, redigerad totalt 1 gång.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



torbjorn_forsman

#2 » 12:12:39, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör gå utmärkt. Dels får man tänka på att oljerekommendationerna för en gammal traktor nog är satta med tanke på att den ska gå mycket och i mycket tungt arbete, även i mycket varmare sommarklimat än det kan bli frågan om i Sverige. Och dels var ju transmissionsoljorna för över 60 år sedan mycket mer temperaturberoende än vad de är idag.
Vad som är mer viktigt att se upp med är ju vilken GL-klass som ska användas. Eftersom det inte var så god ordning på det förr i tiden, kan man behöva studera hur slutväxeln är konstruerad för att avgöra om det blir mest lämpligt med GL1, GL4 eller GL5 som ju är de gångbara klasserna idag.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#3 » 12:23:26, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det bör gå utmärkt. Dels får man tänka på att oljerekommendationerna för en gammal traktor nog är satta med tanke på att den ska gå mycket och i mycket tungt arbete, även i mycket varmare sommarklimat än det kan bli frågan om i Sverige. Och dels var ju transmissionsoljorna för över 60 år sedan mycket mer temperaturberoende än vad de är idag.
Vad som är mer viktigt att se upp med är ju vilken GL-klass som ska användas. Eftersom det inte var så god ordning på det förr i tiden, kan man behöva studera hur slutväxeln är konstruerad för att avgöra om det blir mest lämpligt med GL1, GL4 eller GL5 som ju är de gångbara klasserna idag.

Det blir nog inte så lätt att se hur den är konstruerad :smile:
Vad är det som skiljer mellan GL1, GL4 och GL5?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#4 » 12:42:31, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

GL4 och GL5 innehåller tillsatser som minskar glidfriktion och som behövs i s k hypoidväxlar (alltså vinkelväxlar med spiralkuggar, som t ex bakaxelväxeln på en personbil). De behövs inte i en slutväxel med raka kuggar, där pinjongen ligger på samma höjd som bakaxeln.
GL1 har inga sådana tillsatser. Det finns också moderna oljor som klarar GL4-kraven utan att behöva några särskilda tillsatser.
Men tillsatserna, i synnerhet de starkare tillsatserna som finns i GL5, kan reagera kemiskt med mässing, brons och andra kopparlegeringar, så om det finns sådana delar i kontakt med oljan kan det bli problem. Man brukar märka det långt innan några metalldelar är skadade på att oljan blir grönaktig.
Tillsatserna brukar numera vara diverse svavelföreningar (det märks på lukten! ), förr använde man ofta diverse vegetabiliska oljor istället men fick då istället problem med att de härsknade så man måste byta olja ofta. Och de vegetabiliska oljorna kunde också angripa kopparlegeringar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#5 » 15:41:28, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:GL4 och GL5 innehåller tillsatser som minskar glidfriktion och som behövs i s k hypoidväxlar (alltså vinkelväxlar med spiralkuggar, som t ex bakaxelväxeln på en personbil). De behövs inte i en slutväxel med raka kuggar, där pinjongen ligger på samma höjd som bakaxeln.
GL1 har inga sådana tillsatser. Det finns också moderna oljor som klarar GL4-kraven utan att behöva några särskilda tillsatser.
Men tillsatserna, i synnerhet de starkare tillsatserna som finns i GL5, kan reagera kemiskt med mässing, brons och andra kopparlegeringar, så om det finns sådana delar i kontakt med oljan kan det bli problem. Man brukar märka det långt innan några metalldelar är skadade på att oljan blir grönaktig.
Tillsatserna brukar numera vara diverse svavelföreningar (det märks på lukten! ), förr använde man ofta diverse vegetabiliska oljor istället men fick då istället problem med att de härsknade så man måste byta olja ofta. Och de vegetabiliska oljorna kunde också angripa kopparlegeringar.

Eftersom växellådan är osynkroniserad räcker det väl med en GL1 olja antar jag. Samma är nog till slutväxlarna förmodar jag.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#6 » 20:26:49, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luktar den gamla oljan i slutväxeln som om den är en hypoidolja? Och i så fall, finns det någon antydan till grönfärg på den?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#7 » 21:52:43, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Luktar den gamla oljan i slutväxeln som om den är en hypoidolja? Och i så fall, finns det någon antydan till grönfärg på den?

Det står i instruktionsboken att det bara ska vara transmissionsolja SAE 140 sommar och SAE 90 på vintern. Inget om hypoidolja.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se