Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Diesel och Alger Tillsatser

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Ivar Risslén

#31 » 06:44:14, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köper av Skelleftebränslen men jag vet inte var du kan köpa då du inte har skrivit i avataren var du håller till.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Robert T

#32 » 08:44:31, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:OK, var köper man sådan diesel?


Kan finnas på båtmackar bl.a.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#33 » 09:01:12, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:När Statoil upphörde och blev Cirkle K så började jag att få en brun beläggning i min fotogentratt som jag använde för att tanka diesel i traktorn. Det är ett mer finmaskig sil i den än i nyare trattar. Det bruna kletet gick inte att lösa upp med sprit eller Brakleen men när jag började med blankdiesel så försvann beläggningen från tratten. Beläggningen liknade torkad tjära.


Rund 2016 tankade jag en hel del diesel i dunkar, då observerade jag att dåvarande Statoils diesel alltid var gulaktig och grumlig. Dieseln hos ST1 var däremot klar som lacknafta.
Har dock praktiskt taget aldrig tankat någon "vanlig" diesel sedan 2018-2019, bara HVO på senare år.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson

#34 » 05:38:16, 11-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbade på ett åkeri 2018-19 ochvi hade en L120 lastmaskin som v tankade på en åkartank. Fick problem med den och fick byta filter och tappa massor med vatten. Tömde tanken och bytte filter och fyllde på men från en annan tank men det var samma grågröna sörja i glaskopen direkt.. Såg ut som om det saknades emulgeringsmedel. Varför nu det skulle behövas i diesel.. Tror det var preem som fyllde de stationerna.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Orsa

#35 » 07:27:27, 11-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sk blankdiesel kör jag med efter tidigare växtproblem. B0 (B-noll) är väl själva beteckningen. Tankar på en båtmack i dunkar.
HVO har jag inte erf av men skulle använda det annars.
Några år efter jag hade haft problem pumprenovering köpte jag mackdiesel och tillsatte Biltemas alghämmare. En dieseltillsats. Den för båtbruk.

2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

tortap

#36 » 08:32:17, 11-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har nån obemannad Skoogs automatstation i närheten så kan du få tag i blankdiesel.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

MF35

#37 » 19:55:46, 11-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Tack MF 35



Bild
Okq8 på Södermalmsplan har go easy extra B0 diesel. 20% hvo inblandat fri från rme. Ett par kronor billigare än hvo
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl

1 person gillar det här inlägget.
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

silverryggen

#38 » 20:30:09, 11-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det enklaste är att du tankar HVO istället för blandningar av RME och fossil diesel.
En annan bra sak på en maskin som körs lite är att se till att den står på ett ställe med jämn temperatur hela dygnet, så att inte tanken "andas" och suger in fuktig luft varje kväll.
Man kan gärna sätta ett torkfilter (burk med silicagel) på tankventilationen, om inte bränslet kommer i kontakt med fuktig luft så kan inga alger växa i det.
Tänk också på att mycket av de problem som skylls på alger, i själva verket beror på att diesel bryts ner kemiskt om den kommer i kontakt med vissa metaller, framför allt koppar. Det är bra att se till att det inte finns några kopparrör eller andra större detaljer av t ex mässing i bränslesystemet.


HVO är en förkortning av hydrerad vegetabilisk olja. Produkten kan tillverkas av olika typer av råvaror som vegetabiliska oljor och animaliska fetter vilka i sin tur processats för att bli fossilfria drivmedel för dieselmotorer.
Jag är mer än lovligt skeptiskt inställd till HVO bränslen med tanke på deras innehåll av animaliska fetter från slakteriavfall från Krutmöllan ex vis ( läs Konvex).
Blankdiesel måste vara ett mycket bättre alternativ...
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

torbjorn_forsman

#39 » 21:19:19, 11-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydreringsprocessen gör ju att slutprodukten blir så gott som helt oberoende av vad det är för slags kolväten man utgår ifrån.
Under andra världskriget användes i princip samma process (parallellt med Fischer-Tropsch) i Tyskland för att göra syntetisk diesel av brunkol.
Redan då konstaterade man att de syntetiska dieseloljorna, oavsett om de gjordes med hydrering eller någon annan process, blev överlägsna fossil diesel på praktiskt taget alla sätt. Den syntetiska bensin man fick fram ur samma processer blev däremot inte alls bra, den var så lågoktanig att den inte ens dög att köra mycket lågkomprimerade gammaldags bensinmotorer på, man kunde bara använda den till att dryga ut fossil bensin.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GC59

#40 » 07:40:43, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har faktiskt inte haft nåt algproblem i traktorerna som står i utomhustemparatur året runt , försöker
ha tankarna fulla på dom och än så länge har det gått bra .
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

JonasTravolta

#41 » 22:33:59, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som P806 skriver är blankdiesel bra. Den heter B0, dvs inga biologiska tillsatser. T.ex OkQ8 B0. Det är sådan diesel som båtmackar säljer, just för att den inte innehåller RME, HVO mm. Den "diesel" som heter B0, B7 mm är egentligen fotogen D80 64742-47-8 med lite smörjtillsats. Med ren fotogen får nan skador i pump och spridare då den saknar svavel. D80 är en avsvavlad produkt med låg halt av aromater som lanserades som citydiesel för rätt många år sen nu. Plötsligt luktade det mindre om dieselfordonen. Riktig diesel som fanns förr, finns kvar, men säljs som lätt eldningsolja E10 = D10 (sommar) E32 = D32 (vinter). Den har betydligt mer svavel, och kan därmed användas som villaolja eller som bränsle i dieselmotorer utan katalysator och partikelfilter. På grund av skatte och miljöskäl får man dock inte ha den som fordonsbränsle. Både B0 och D10, D32 är lagringsbeständiga. D10 och D32 har mer energi än B0. Det beror på att kolvätena B0 (fotogen) har 11 till 14 kolatomer och riktig diesel har 15 till 22 kolatomer.
Kvalitet är när man gör jobben snyggt och rätt när ingen ser.
Oavsett om du tror att du kan eller inte kan får du rätt.

1 person gillar det här inlägget.
JonasTravolta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:24:30, 05-04-2020
Ort: Strängnäs Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo ECR58 PLUS
Barford SXR 3500 HYDRO
BM 600
BM 650

torbjorn_forsman

#42 » 22:42:33, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man bör ju komma ihåg att alg- eller bakterietillväxt i fossil diesel var ett känt problem även långt innan det började bli tal om inblandning av t ex RME. Däremot har jag inte hört talas om ett enda fall där något har börjat växa i HVO.

En sak som ibland förväxlas med algtillväxt är om dieseln börjar polymerisera (bilda hartser). Detta kan hända framför allt om den är i kontakt med olämpliga metaller, i synnerhet koppar. Förmodligen gynnas polymeriseringen också av närvaro av fukt och/eller solljus. Går man långt tillbaka i tiden, till då alla fossila bränslen var mycket mindre kemiskt stabila än idag (1930-40-talet), så brukade det rekommenderas att bränsletankar skulle vara förtennade på insidan, tenn tycks vara den metall som har minst risk att reagera kemiskt med bränslen. Därnäst aluminium och sedan järn.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson

#43 » 22:49:40, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kört på Hvo i 5 år utan problem
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

P806

#44 » 23:38:40, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde på HVO i en 30 år gammal förkammardiesel tills insprutningspumpen började läcka men det kan ju varit en tillfällighet.
Numera går den på BO och jag tycker pumpen fruktar mindre.
Knappast ett vetenskapligt antagande men man blir lite fundersam.
B0 är nog billigare än HVO tror jag.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se