Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Diesel och Alger Tillsatser

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

tracker

#16 » 20:57:01, 08-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det Örebro så tanka dunk på Shell truckdiesel i Berglunda, vid Strängbetong / Hydroscand.
Bra priser, bara att tanka med kortet. Finns på många platser i landet.

https://www.shell.se/foretagskund/listp ... lkort.html
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15



processengine

#17 » 23:47:18, 08-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt TriPak dieselbooster i många år samt vanlig okq8 mackdiesel. Har aldrig haft några problem, och när man tittar ner i tanken på 641an är det kliniskt rent i botten. Tur, okq8s fantastiska bränsle eller TriPak, vem vet?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

torbjorn_forsman

#18 » 08:46:43, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju mycket på klimatet där maskinen finns också. Om det är låg luftfuktighet och någon period med rejäl kyla varje vinter, så brukar inte algerna ha någon större chans i vilket fall. I inlandet är det sällan några större algproblem, det brukar vara värre i marina sammanhang eller kustnära miljö.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SvampenT15 (trådstartaren)

#19 » 12:16:04, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack MF 35

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

SvampenT15 (trådstartaren)

#20 » 12:19:11, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj jag såg inte att flera hade kommit med bra svar så tack alla. Nu blir det nog bra.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Offside

#21 » 16:34:47, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått rådet att tillsätta ett par dl tvåtaktsolja vid tankning för att motverka algerna.
Även bra för smörjning av insprutningspumpen.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

SvampenT15 (trådstartaren)

#22 » 17:09:18, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har hört talas om sånt men inte provat kanske en bra ide. Vad vet jag.. Jag vet en kompis som gjorde så på sin personbil med insprutning men det var en bensinare.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

torbjorn_forsman

#23 » 20:16:37, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon dl tvåtaktsolja vid tankning gör varken till eller från. Och den är definitivt inte giftig för alger som kan leva i andra fossila oljor (som t ex vanlig mackdiesel).
Ska den få några nämnvärda smörjande egenskaper måste man blanda i åtminstone 1-2 % olja i bränslet, och numera finns det ju krav på smörjförmåga i standarderna för dieselbränslen så man kan nog vara helt lugn för att insprutningspumpen får tillräcklig smörjning.

Det där med insprutningspumpar som fick bekymmer pga dåliga smörjegenskaper hos diesel var ett problem på 80-talet, när de första försöken att göra lågsvavlig diesel gjordes, då det var en del raffinaderier som använde en avsvavlingsmetod som också förstörde smörjegenskaperna. Det hade aldrig varit något problem tidigare och fanns inte reglerat i dåtida standarder, men när problemet väl var upptäckt, åtgärdades det snabbt. Och idag är det nog minst 35 år sedan det såldes någon diesel som kunde orsaka sådana problem.

På 80-talet var ju också bensinen av rätt tvivelaktig kvalitet en period i efterdyningarna av den s k lilla oljekrisen. I samband med det rekommenderades att hälla i en skvätt tvåtaktsolja i bensinen till bilar med mekanisk insprutning (K-jetronic) för att minska risken att bränslemängdmätaren skulle kärva. Men folk kan ju ofta inte skilja på olika slags insprutningssystem och folktron har gjort att man har blandat i tvåtaktsolja i bränslet till bilar med alla möjliga olika slags insprutningssystem, även sådana som inte alls skulle kunna dra nytta av den där smörjningen. På bilar med katalysator och lambdasond är det direkt skadligt i längden att blanda tvåtaktsolja i bensinen, även om det kanske inte spelar någon större roll om det hälls i någon enstaka % någon enstaka gång.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#24 » 21:56:59, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukade jag göra på 80-talet då jag hade en SAAB ems. Den gick mycket bättre med lite olja i bränslet, det märktes på en gång när det var dags att ge den lite 2-takts olja.
Det finns en tråd om olja i diesel här på Maskinisten dä de gjorde ganska vetenskapliga försök med att blanda olja i diesel men det lyckades inget vidare.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Bengt Erik Eriksson

#25 » 22:22:56, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Lantmännen har inte fått nyleverans av antimikrob som det hette på två år nu för det var för giftigt att sälja till allmänheten. Så leta vidare...

2. Är det verkligen ALGER? Har bara haft utfällning i tröskans tank (övriga har gått på hvo 100 i typ fem år) men det svarta kletet luktade tjära mer än något annat. Dvs Tallolja som Gunde gjorde reklam för. :klia:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#26 » 22:26:58, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tallolja utgörs inte av svart klet, den är ganska klar. Om det inte är alger, så är det mer troligt att det är någon slags produkter av kemisk nedbrytning av diesel, sådant är känt även sedan långt innan man började blanda i biobränslen i dieseloljan. Vissa metaller, i synnerhet koppar, kan påskynda sådana kemiska processer. Och de gynnas också av värme och närvaro av fukt. Precis samma sak kan också hända med bensin.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#27 » 22:43:10, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När Statoil upphörde och blev Cirkle K så började jag att få en brun beläggning i min fotogentratt som jag använde för att tanka diesel i traktorn. Det är ett mer finmaskig sil i den än i nyare trattar. Det bruna kletet gick inte att lösa upp med sprit eller Brakleen men när jag började med blankdiesel så försvann beläggningen från tratten. Beläggningen liknade torkad tjära.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

processengine

#28 » 23:00:17, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:När Statoil upphörde och blev Cirkle K så började jag att få en brun beläggning i min fotogentratt som jag använde för att tanka diesel i traktorn. Det är ett mer finmaskig sil i den än i nyare trattar. Det bruna kletet gick inte att lösa upp med sprit eller Brakleen men när jag började med blankdiesel så försvann beläggningen från tratten. Beläggningen liknade torkad tjära.

Förlåt min okunnighet, vad är blankdiesel?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Robert T

#29 » 01:46:43, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:
Ivar Risslén skrev:När Statoil upphörde och blev Cirkle K så började jag att få en brun beläggning i min fotogentratt som jag använde för att tanka diesel i traktorn. Det är ett mer finmaskig sil i den än i nyare trattar. Det bruna kletet gick inte att lösa upp med sprit eller Brakleen men när jag började med blankdiesel så försvann beläggningen från tratten. Beläggningen liknade torkad tjära.

Förlåt min okunnighet, vad är blankdiesel?


Bara diesel, utan miljötjafs inblandat.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

processengine

#30 » 06:39:22, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:
processengine skrev:
Ivar Risslén skrev:När Statoil upphörde och blev Cirkle K så började jag att få en brun beläggning i min fotogentratt som jag använde för att tanka diesel i traktorn. Det är ett mer finmaskig sil i den än i nyare trattar. Det bruna kletet gick inte att lösa upp med sprit eller Brakleen men när jag började med blankdiesel så försvann beläggningen från tratten. Beläggningen liknade torkad tjära.

Förlåt min okunnighet, vad är blankdiesel?


Bara diesel, utan miljötjafs inblandat.

OK, var köper man sådan diesel?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se