Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vad gäller för farmartankar?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

fretchi (trådstartaren)

#16 » 10:37:32, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det säkerligen. Även om den är besiktad har man nog knappast ryggen fri om det börjar läcka bränsle.
Har begärt in en offert från Ragnsells. Men de verkar dock inte onödigt snabba på att svara...

Tills vidare har jag gjort en egen okulärbesiktning av insidan. Inte en gnutta rost och det låg zinkanoder längs hela botten, så jag är inte direkt orolig.

En invallning kan ju vara värt att fundera på, men då vill jag få in den under tak, annars lär den ju bara vara full av vatten.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Bygert

#17 » 11:06:16, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.ja.se/artikel/46661/ta-hand ... ltank.html

Har man följt alla regler och har relevant försäkring finns det visst hopp om att gå någorlunda helskinnad ur en läckagesituation. Brister något av det kan det bli riktigt jobbigt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stefan1972

#18 » 11:40:22, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som händer vid läckage om man inte har nåt besiktningspliktigt ej besiktigat är väl att det blir en straffrättslig sak. Man blir troligen åtalad för något. Har man gjort alla rätt och det ändå händer nåt så är det en ren och skär olycka bara och samhället och försäkringsbolag tar rätt på det.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

nogge

#19 » 13:55:07, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min står inomhus, men det är ju inte svårt att bygga tak över den även utomhus. Kan kosta multum om något händer med en obesiktad tank, då täcker ingen försäkring ev. marksanering.
Allt beror ju på om nån kommer på det såklart. Känns klart säkrare att ha fixat baljan, sällan dom spricker helt och hållet men då har man ju tid på sej att hitta alternativ att pumpa över till. Jag sover bättre än innan jag fixade invallningen, men det är ju individuellt.
nogge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:17, 13-10-2012
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4300


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se