Jag råkade ut för en skum sak för några veckor sedan. Vi skulle på långtur med familjen så jag tankade fullt på en DinX-mack där jag brukar tanka, ca 23 liter, eftersom vi dagen efter skulle köra upp till Nyköpingstrakten. När jag började köra blev jag nervös eftersom bilens färddator visade en mycket högre förbrukning än normalt. När vi var framme hade snittet stannat på 0,74 liter/mil vilket också stämde ganska väl när vi tankade för hemresan med körsträcka och volym som gick i tanken.
Var en bit norr om Nyköping men på hemvägen körde vi ner till Nyköping och tankade där. Hemresan därefter snittade på 0,54 liter/mil vilket är normalt.
Vi har haft i princip samma typ av körning båda gångerna med motorväg, långkörning, samma hastighet, samma last, samma däckstryck osv. Ändå förbrukades det med 50% av det dåliga bränslet (hade alltså ca halv tank gammalt kvar i tanken när jag tankade hemma) 37% mer bränsle än andra körningar. Detta betyder att det dåliga bränslet bara hade en tredjedel energiinnehåll jämfört med tidigare gånger. Ett sådant här fel märks nästan bara när man har så här lika körningar direkt efter varandra så de allra flesta kunder har troligen inte reagerat.
Jag mailade till Din-X, men de svarade att de köpte in bränslet från Preem, att den innehöll 7% RME samt att det inte var något fel på deras bränsle.
Av lätt förklarliga skäl tankade jag inte mer där på ett tag, men tyvärr så la mitt bankkort av så jag blev tvungen att tanka där igen. Till saken hör att jag kört samma körning flera dagar, motorväg ca 11 mil enkel resa, men efter sista Din-X-tankningen så stack bränsleförbrukningen upp till 0,73 igen.
Någon annan som råkat ut för något liknande?