Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Dåligt energiinnehåll i diesel

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 14:34:38, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag råkade ut för en skum sak för några veckor sedan. Vi skulle på långtur med familjen så jag tankade fullt på en DinX-mack där jag brukar tanka, ca 23 liter, eftersom vi dagen efter skulle köra upp till Nyköpingstrakten. När jag började köra blev jag nervös eftersom bilens färddator visade en mycket högre förbrukning än normalt. När vi var framme hade snittet stannat på 0,74 liter/mil vilket också stämde ganska väl när vi tankade för hemresan med körsträcka och volym som gick i tanken.

Var en bit norr om Nyköping men på hemvägen körde vi ner till Nyköping och tankade där. Hemresan därefter snittade på 0,54 liter/mil vilket är normalt.

Vi har haft i princip samma typ av körning båda gångerna med motorväg, långkörning, samma hastighet, samma last, samma däckstryck osv. Ändå förbrukades det med 50% av det dåliga bränslet (hade alltså ca halv tank gammalt kvar i tanken när jag tankade hemma) 37% mer bränsle än andra körningar. Detta betyder att det dåliga bränslet bara hade en tredjedel energiinnehåll jämfört med tidigare gånger. Ett sådant här fel märks nästan bara när man har så här lika körningar direkt efter varandra så de allra flesta kunder har troligen inte reagerat.

Jag mailade till Din-X, men de svarade att de köpte in bränslet från Preem, att den innehöll 7% RME samt att det inte var något fel på deras bränsle.

Av lätt förklarliga skäl tankade jag inte mer där på ett tag, men tyvärr så la mitt bankkort av så jag blev tvungen att tanka där igen. Till saken hör att jag kört samma körning flera dagar, motorväg ca 11 mil enkel resa, men efter sista Din-X-tankningen så stack bränsleförbrukningen upp till 0,73 igen.

Någon annan som råkat ut för något liknande?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



torbjorn_forsman

#2 » 15:17:22, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett eller två år sedan märkte min bror i samband med husvagnssemester att förbrukningen blev betydligt högre på diesel (vanlig B7) från OKQ8 än från andra mackkedjor. Den bil som användes då var en Audi A6 från ungefär '2011 (alltså rätt modern dieselmotor med commonrail, partikelfilter mm).

Den enda egna liknande erfarenhet jag har är från mycket långt tillbaka i tiden, sommaren 1990 då jag var på bilsemester i centraleuropa. Diesel som tankades på en Mobil-mack i Österrike var klart sämre än både svensk diesel och diesel från de tidigare kommunistländerna samma sommar. Motorn blev svag, bränsleförbrukningen steg och den rök mer svart än vanligt. MB 220D eller 240D '73.

För några år sedan när jag tankade mycket diesel i dunkar i samband med grävarbeten vid stugan, så noterade jag att dåvarande Statoils diesel alltid var gulaktig och grumlig, medan den som tankades på St1 var helt glasklar som lacknafta. Kunde dock inte märka någon skillnad på minigrävarens gång eller bränsleförbrukning.

Folk som har varit ute på FN-tjänst har ofta haft problem med den s k FN-dieseln som brukar levereras av mer eller mindre korrumperade handlare som har lyckats roffa åt sig feta upphandlingskontrakt. Det bränslet brukar vara utdrygat med vatten + emulgeringsmedel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#3 » 15:54:27, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tagit upp det tidigare och QV (? ) startade en tråd om skillnad i förbrukning mellan olika stationer.
Ingo´s Diesel ökar ofelbart min förbrukning från ca, 0,5 till ca, 0,6L/milen om jag minns siffrorna rätt utan att tjuvkika i min tråd, samtidigt som deras reklam säger...

Bild

:ohnej:
I övrigt tankar jag i stort sett enbart på ST1 eller Gulf varför jag saknar erfarenhet av övriga märkens diesel.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

QV_

#4 » 19:24:34, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motvind gör stor skillnad också.
Kan kosta några dl per mil.

När hämtade träfräsen i Båsta så höll jag förvisso en 10-15 km mer ner med tom kärra än upp med last (400kg eller så).
Men bilen drog 15 liter mer på nervägen än hem! (uppskattat)
detta på en sträcka av 55mil enkel resa. Körde 52 mil innan jag var tvungen att bromsa in för en kö.
Det var så tomt på vägen att det nästan var som en religiös uppenbarelse!
På vägen hem var jag omkörd var 5:e sekund...

Men en 10-15km extra kostar typ 1 dl per mil med berlingon. samt lite motvind på det så kan det vara förklarat.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

treaser2

#5 » 19:40:25, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda jag vet är att Preem/okq8 osv osv köper av varandra, oljehamnen här i Sundsvall betjänar samma bergrum olika bolag även om det är ett bolag som äger just det lagringsutrymmet. Kanske kan de köpa olika kvaliteter av varandra? Kan vissa mackar beställa bättre/sämre kvalitet?
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

EE

#6 » 19:45:36, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Det enda jag vet är att Preem/okq8 osv osv köper av varandra, oljehamnen här i Sundsvall betjänar samma bergrum olika bolag även om det är ett bolag som äger just det lagringsutrymmet. Kanske kan de köpa olika kvaliteter av varandra? Kan vissa mackar beställa bättre/sämre kvalitet?

Jag tror snarare att en mack "råkar ha otur", typ deras cistern innehåller kondensvatten som ingen har beställt och hört talas om. De köper säkert samma bränsle och häller i tänker jag. Vad som sedan kommer upp kan nog variera, kanske den kund som råkar tanka av sista slatten innan påfyllning får ta del av 10 års ackumulerad kondens och allt vad som kan förorena? Jag vet faktiskt inte vad som garanterar kvaliteten nere under jorden. De verkar ju bara fylla på när det är på väg att ta slut och inget mer med det?

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Robert T

#7 » 10:22:25, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver inte vad du har för bil men det är inte regenerering av partikelfilter då? Börjar det bli igensatt kan dessa ske väldigt ofta och den sätter ju inte felkod förrän det är ganska kört.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Orsa

#8 » 10:44:00, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vem har en bombkalorimeter? Då blir det så teoretiskt att det antagligen inte stämmer ändå med verkligheten.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Orsa

#9 » 10:45:47, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vem har en motor i bänk eller bil på rullande landsväg? Då blir det så praktiskt att inte teorin orkar förklara all verklighet.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Stridis2 (trådstartaren)

#10 » 17:19:31, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:Du skriver inte vad du har för bil men det är inte regenerering av partikelfilter då? Börjar det bli igensatt kan dessa ske väldigt ofta och den sätter ju inte felkod förrän det är ganska kört.

Kia Ceed av 2010 års modell. Motorn lär vara en "3SW 1.6 CRDI Eco" om det nu säger någonting.

Det som talar emot partikelfilterfel (även om jag inte vet om jag har något) är att ökningen kom direkt i samband med tankningen och försvann direkt med nästa tankning. Håller sig borta i en månad för att komma igen så snart jag tankat på Din-X.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#11 » 18:14:30, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju en Aktiv GPS (fartvisning, kameravarning, logger)
Den började strula vid Nykvarn varje dag.
Eftersom tiden som gick innan den började strula var rätt konstant så ansåg jag att det var på "moderkortet"
Det var strömmatningskabeln.

Man får inte utesluta något under tiden man felsäker.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Scania bonden

#12 » 18:35:36, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant disskusion. är det någon av er som har möjlighet att tanka blankdiesel och jämföra?
Jag har köper blankdiesel till lantbruket, och har ingen mätare på pumpen så jag vet inte hur mycket jag tankar per gång, men dom få milen jag dräller runt m min Berlingo tankar jag på macken... typ 10 ggr per år så den kostnaden känns som att jag kan ta.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

EE

#13 » 22:23:23, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Robert T skrev:Du skriver inte vad du har för bil men det är inte regenerering av partikelfilter då? Börjar det bli igensatt kan dessa ske väldigt ofta och den sätter ju inte felkod förrän det är ganska kört.

Kia Ceed av 2010 års modell. Motorn lär vara en "3SW 1.6 CRDI Eco" om det nu säger någonting.

Det som talar emot partikelfilterfel (även om jag inte vet om jag har något) är att ökningen kom direkt i samband med tankningen och försvann direkt med nästa tankning. Håller sig borta i en månad för att komma igen så snart jag tankat på Din-X.



Att bilen helt plötsligt skulle gå bra efter nästa tankning är lite märkligt, vatten i bränsle brukar innebära motorstopp och filterbyte. Att den bara "går dåligt" och drar mer låter snarare som igensatt partikelfilter och det händer oberoende av när man tankat. Min bil tänder en lampa när den automatiskt regenererar partikelfiltret med hjälp av extra dieselbränsle men det verkar inte påverka förbrukningen nämnvärt.
Om det skulle bero på alger vilket jag inte tror, det sätter igen filter och ger motorstopp och inte bara hög förbrukning för just en tank, så hade ju inte bilen återfått prestanda bara för att du tankade på annan mack?

Dieslar med några år på nacken kan ha problem med att wastegatestyrningen till turbon "sotar fast" och regleringen fungerar inte som avsett. Kan det vara något sådant som är på väg att börja spöka på din bil? Sotar den fast på fel ställe så kör du en turbolös bil viss del av vägen, kanske den råkade komma loss av en slump efter nästa tankning?

Jag har behövt se över detta på min Subaru Boxer diesel 2011. Tjurskallighet, Omega 636 och lite tid lagade turbon som Subaru ville ha 19000kr för att byta ut. Efter ett tag hamnar den i limp home och går som en kratta, det är säkerligen annorlunda på Kia?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Henrik_N

#14 » 22:04:07, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att begripa ett smack så vore det väl konstigt om inte det något gång blev fel med all skit dom blandar in i dieseln idag. Men att någon skulle erkänna det är väl som att tro att solen går upp i väster i morgon. :ohnej:
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

3 personer gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

torbjorn_forsman

#15 » 23:25:16, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåvarande Statoil erkände ju villigt när de hade råkat sälja ett parti felblandad E85 sommaren 2010 eller 2011.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se