Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

SAE80 planetvxl Kässbohrer Pisten Bully

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

voscreature (trådstartaren)

#1 » 21:57:23, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,

Håller på att montera ihop drivningen på min Kässbohrer Pisten Bully PB 25.060 D från 1977. Fräschat upp P-bromsarna och bytt lite packboxar m.m.

Kässbohrer vill man använder "Transmission oil as per Specification MIL-L 2105 A SAE 80" i planetväxeln, typ 1.5L per sida.

Frågan är...vad borde jag köpa för modern olja och köra med? Tycker kanske vilken 75W-80 som helst borde funka? 80W-90 lär ju vara på tok för trög?

Maskinen är superfin med bara 2500 timmar. :)

Tack!

Mvh: Martin
voscreature
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:28:58, 01-08-2023
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Pisten Bully PB 25 060 D



torbjorn_forsman

#2 » 22:19:23, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

MIL-L-2105 är en gammaldags benämning för hypoidolja, alltså sådan olja som numera benämns GL5 eller GL4/5 . Lite märkligt att man använde den gamla MIL-standarden som referens så sent som 1977, det brukar vara i dokumentation från 1950-talet som man hör talas om den.

En gammaldags SAE 80 har ungefär samma viskositet som en modern 80W-90 vid kyla (omkring 0 grader) men blir mer blaskig i värme. Så om du använder moderna multigradeoljor spelar det nog ingen roll om du häller i 75W-80 eller 80W-90, båda sorterna kommer att hålla sig närmare önskad viskositet över hela det temperaturområde det kan vara frågan om än vad SAE 80 en gång i tiden gjorde.

Tänk på att moderna hypoidoljor innehåller en del viktiga tillsatser som sedimenterar och lägger sig på botten i en dunk eller flaska som har stått länge. Ska man ta bara litegrann sådan olja ur en dunk, är det viktigt att skaka eller röra om den så man får med tillsatserna också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

voscreature (trådstartaren)

#3 » 21:47:11, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Tack för bra svar. Inser jag slarvat lite med min påläsning. När jag kikar på hypoidoljor på stan, ser man rätt ofta dem anger just MIL-L 2105. Ibland MIL-L 2105C/D. Antar A, B, C, D bara e någon slags naturlig utveckling av standarden. Kan aldrig tänka mig det är så superkritiskt i mitt fall. Har köpt 80W-90 på Verktygsboden där det står API GL4 på dunken, men där dem även anger MIL-L 2105 (ingen bokstav efter).

Möjlig korkad fråga: MIL-L 2105 - styr det viskositeten eller är det andra egenskaper det definierar?

Mvh: Martin
voscreature
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:28:58, 01-08-2023
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Pisten Bully PB 25 060 D

torbjorn_forsman

#4 » 22:28:56, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Standarden går att ladda ner från http://everyspec.com/MIL-SPECS/MIL-SPEC ... 05D_12494/ . Tycks vara något ålderstigen, den senaste utgåvan är från 1987 och är tydligen egentligen utgången numera. Den innehåller diverse olika kvalitetskrav och bl a specar om viskositet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se