Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Sommar diesel

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

mabh (trådstartaren)

#1 » 05:57:09, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Tydligen har mackarna börjat med sommar diesel igen.
Har en större mängd blankdiesel jag tankade upp i somras , kan man häva o någon tillsats så det även funkar på vintern?
Bor i Norrland med över -30

Svar från bränsle leverantören

Det stämmer att det numera är så att bränslet kan skilja sig åt i temperaturhärdighet mellan sommar och vinter, även hos oss.

Enligt regelverk har det varit så länge men det är inget som i praktiken gjorts på depåerna där diesel hämtas ut under ganska många år, förrän de gått tillbaka till detta de senaste två åren igen nu.



Kollade upp vad som står och på bränsledepåerna i södra delen av Norrland som detta tillhör gäller under sommartid för diesel: filtrerbarhet vid kyla -21 och grumlingstemperatur -17.



Senast from 16 september ska bränslet i depåerna i södra norrland vara av nästa köldtålighet vilket är -27 resp -25 grader. Sen ska det tåla ytterligare lite mera från 1 december till 15 mars.



Detta är alltså inte specifikt för ”vår” diesel utan det är så från de stora branchgemensamma depåerna där de allra flesta hämtar sin diesel från.



Om det som du tankat i somras fungerar nu beror såklart på hur kallt det är och under hur lång tid.



Har dieseln börjat grumla sig (”parrafinera”) så kan det vara bra att åtminstone veta att det går tillbaka när den blir varmare igen.



(Kan nämna att jag hört om olika innoviativa idéer som att exempelvis toppat upp med i en del ”rums/garagevarm” diesel i sin tank för att höja temperaturen i den litegrann kalla dagar om de haft diesel som tankats sommartid kvar i fordon/maskiner som stått ute i kylan och varit oroliga över det. Kan dock inte uttala mig om resultat eftersom jag tror att det inte riktigt var så kallt att det var ett problem ännu då, utan mer en oro. )
mabh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:57, 26-12-2008
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Stridis2

#2 » 07:59:01, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär hjälpa att slå i fotogen, men varför chansa? Låt dieseln stå tills det blir varmare igen.
Under barn- och ungdomsåren har vi råkat ut för parrafinerat diesel två gånger tror jag. Första gången var jag 14, liten och spinkig. Det blev 15 - 20 grader kallt någonting och korkade igen filtret på vår Peugeot 504. Jag tror fortfarande att det är meningen att man ska lyfta ut motorn för att kunna byta det filtret, men tack vare att jag hade så klena armar och små händer kunde jag få in en arm, lossa filtret och byta detta. Det tråkiga var att jag kunde inte ha på mig mer än en t-tröja för att få plats. Inte kul när man står utomhus och har armen dränkt i diesel...
Så, som sagt, varför chansa? Jag hade inte gjort det i alla fall.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mabh (trådstartaren)

#3 » 08:03:42, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Det lär hjälpa att slå i fotogen, men varför chansa? Låt dieseln stå tills det blir varmare igen.
Under barn- och ungdomsåren har vi råkat ut för parrafinerat diesel två gånger tror jag. Första gången var jag 14, liten och spinkig. Det blev 15 - 20 grader kallt någonting och korkade igen filtret på vår Peugeot 504. Jag tror fortfarande att det är meningen att man ska lyfta ut motorn för att kunna byta det filtret, men tack vare att jag hade så klena armar och små händer kunde jag få in en arm, lossa filtret och byta detta. Det tråkiga var att jag kunde inte ha på mig mer än en t-tröja för att få plats. Inte kul när man står utomhus och har armen dränkt i diesel...
Så, som sagt, varför chansa? Jag hade inte gjort det i alla fall.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk




Hade gärna sluppit chansa , men har tankat grävaren 250 liter och traktorn 120liter och hade gärna sluppit tömma dom, samt att jag har några xxx liter i fat
mabh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:57, 26-12-2008
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

torbjorn_forsman

#4 » 08:51:02, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är väl att värma bränsletankar och filter inför körning? Värmekabel lindad runt filter och en rörslinga med varmvatten (t ex från en slangmotorvärmare med cirkulationspump) nerstoppad i tanken. När väl maskinen är igång kan man hålla bränslet varmt med en värmeväxlare mellan motorns kylvatten och bränslet, det lär finnas filterhållare för vanliga CAV 296-filter med inbyggd värmeväxlare.

En bra sammanfattning av hur det ligger till med köldtålighet för B0 vid olika årstider och i olika delar av Sverige finns i https://content.st1.fi/sites/default/fi ... elB0_0.pdf .
Det är mindre risk för riktigt lättparaffinerad sommarkvalitet om man köper HVO istället för B0, den verkar överhuvudtaget inte finnas med högre CP/CFPP än -15 grader.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#5 » 22:59:55, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör du grävaren när det är 20 grader kallt? :klia:
I annat fall, låt den bara stå med dieseln i tanken. Då har du bara traktorn att tänka på.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bygert

#6 » 23:49:08, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

10 % bensin i dieseln är ett gammalt recept för att lösa problemet med paraffin. Gamla typer av bränslesystem klarade det, hur det är med de mer moderna vet jag inte.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#7 » 07:43:30, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog ingen skillnad på hur modernare och äldre bränslesystem klarar det, men däremot är det tveksamt om bensintillsatsen verkligen gör någon skillnad mot paraffineringen.
Helt klart är i alla fall att även äldre dieselmotorer går klart sämre även med en liten skvätt bensin i bränslet. Tomgång går bra men vid högre belastning kan motorn tappa kraft och få kraftigt dieselknack.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#8 » 09:13:49, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som rekommenderades förr var lysfotogen för att förhindra parrafineringen.
Att tillsätta bensin var ett bilhandlarknep för att få dieselmotorerna att starta lite lättare.
Det viktigaste är nog att se till att man inte har vatten i tanken och att bränslefiltrena är rena.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ähee

#9 » 09:21:57, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade för ett tag sedan på en video om olika tillsatser som skulle förhindra att dieseln klumpar sig i kyla. Minns inte resultatet men här är den så ni kan se själva.
-20F = -28.8c

https://youtu.be/n8gDN_6esfs?si=w_Lf97LBFagYLVBD
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Trondos

#10 » 10:41:56, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En eldre dieselmotor uten avgasrening, typ EGR/AdBlue/partikelfilter, tåler fint å blande inn litt parafin. 10-20% burde holde. Men parafin er jo ikke så enkelt få tak i lengre....
Du kan evt bruke militærets F34/flydrivstoff også. Men det enkleste er nok å toppe upp tanken med vinterdiesel, og varme filteret før oppstart som Torbjørn sier, så går det nok bra. :)
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Blockstens trollet

#11 » 21:21:36, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I lumpen lärde man blanda i motorfotogen senare tid på en arbetsplats blandade vi i lys fotogen i en cat 365 grävare diesel var paraffin frysen blev skruva lös filter och värma fotogen löste upp sänkte köld gränsen på diesel.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

valberga

#12 » 23:48:08, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar det med K diesel att hälla i
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

torbjorn_forsman

#13 » 08:51:17, 01-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkarna påstår att K-diesel kan "förbättra köldegenskaperna", som man lätt ser vid en snabb googling. Men det framgår inte om de menar att K-diesel kan hindra paraffinering eller om tillsatsen mest bara är till för att öka tändvilligheten. Helt klart är i varje fall att huvudsyftet med K-diesel är att kunna emulgera vatten som ev finns i bränslet och minska risken för isproppar.

Jag hittar inget riktigt produktdatablad på nätet, bara tre olika säkerhetsdatablad från Kemetyl, utgivna 2008, 2012 resp 2016.
https://www1.thomee.se/dokument/SB/SE-K-diesel.pdf
https://www.bauhaus.se/media/pdf/2519950V.pdf
https://staticcdn.watski.com/files/safe ... 303_SE.pdf

Som synes är det ganska stor skillnad i sammansättning mellan de olika årgångarna, det som är gemensamt är att de till största delen innehåller något som ungefär är lacknafta men med tiden har det kommit till mer av cykliska kolväten och olika alkoholer. Ingenting som man direkt kan säga påverkar tendensen till paraffinering med de små doseringar man anger, men det kan nog som sagt hjälpa upp tändvilligheten och underlätta för vatten att lösa sig och blanda sig med dieseln. Utmärkt tillsats för skumma mackinnehavare som vill dryga ut den dyra dieseln med vatten innan försäljning och tjäna en extra hacka.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valberga

#14 » 18:13:25, 01-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit runt på olika ställen i Göteborg och inte funnit någon K diesel.
Var i dag hos TH Petterson dom hade inget. Men han kollade upp om det fanns. Han fick beskedet att det är inte är bra att hälla i det i den nya dieseln.
Skulle inte lösa upp sig i bränslet.
Tydligen den anledningen att det inte finns att få tag på. :klia:

Inte ens Biltema har det.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

torbjorn_forsman

#15 » 20:21:49, 01-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, den tycks ju vara borta från Kemetyls sortiment numera. Vad skulle menas med "den nya dieseln" i det här fallet? En mer trolig orsak till att den har utgått misstänker jag skulle kunna vara att den kan ställa till problem om man häller i den i bränslet till en modern dieselmotor med partikelfilter, kvävefälla mm. I synnerhet om det rör sig om en motor som dessutom har ett doseringssystem för någon annan tillsats för partikelfiltret (t ex Eolys).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se