Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Tips på annan motorolja?

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

BengtP

#16 » 22:15:22, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Redline verkar ju ha passande olja.

https://www.redlineoil.se/produkt/motor ... -5-gallon/

Större förpackning är det ju också.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip



Scania bonden

#17 » 22:22:01, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men för Helv3. Den kan ju inte mer än att rinna, oljan alltså....
Kanske är det dags för lite evidence baserad forskning? Köp en dunk 10W30 Kombiolja å häll i, eller billigaste motorojan på Biltema
Oljan ska rinna och smörja. Hur svårt kan det va?
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

krokodilen (trådstartaren)

#18 » 22:30:25, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

BengtP skrev:Redline verkar ju ha passande olja.

https://www.redlineoil.se/produkt/motor ... -5-gallon/

Större förpackning är det ju också.


Där hade vi ju nånting! Räcker ju till 3 byten också! :thumme:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#19 » 22:32:57, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Men för Helv3. Den kan ju inte mer än att rinna, oljan alltså....
Kanske är det dags för lite evidence baserad forskning? Köp en dunk 10W30 Kombiolja å häll i, eller billigaste motorojan på Biltema
Oljan ska rinna och smörja. Hur svårt kan det va?


Ska testa olivolja i morgon tänkte jag, den både rinner och smörjer.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#20 » 22:39:36, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#21 » 22:41:24, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att den här bilen aldrig kommer att utsättas för några svårartade kallstarter utan bara gå i svenskt sommarklimat. Då är det helt onödigt med en olja som är specad 5W-någonting, det skulle räcka gott med t ex 15W-någonting ur den synpunkten. Och den kommer heller aldrig att gå i Arizona-ökenklimat med utetemperaturer uppåt 50 °C, så förmodligen skulle det räcka bra med någonting -40 ur den synpunkten.
Tänk på att en biltillverkares viskositetsrekommendationer är tänkta för att fungera året runt och i alla möjliga olika klimat, för en jänkare åtminstone alla olika klimat som kan förekomma i USA och Canada.
Ska bilen bara gå i Sverige och i synnerhet om den inte måste vara ständigt kallstartklar året runt, kan man mycket väl anpassa sig till det när man väljer olja.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Scania bonden

#22 » 23:01:36, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn formulerade det jag menade så att ni andra begrep.
Axel W

5 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

magloman

#23 » 23:15:04, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan lätt köra 1500mil på oljan även om det tar några år. Jänkarna har ganska grova toleranser, ingen tysk det där.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Robert T

#24 » 23:19:35, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Du kan lätt köra 1500mil på oljan även om det tar några år. Jänkarna har ganska grova toleranser, ingen tysk det där.


Kanske lite grov generalisering. V8an i GT500 är väl kanske inte superkänslig men det rådet är jättedåligt till Ecoboost-motorerna som har filter för oljeinloppet på turboaggregaten t.ex. Dubbelt turboras är dyrare än oljebyten.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#25 » 23:26:36, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske värt chansa om man inte har råd med det som rekommenderas?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#26 » 23:44:53, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En hel del jänkare (åtminstone 90- och 00-talsgenerationer) har också rätt undermålig vevhusventilation jämfört med europeiska och japanska motorer, de smutsar ner oljan fortare än man är van vid från andra bensinare så det kan nog finnas åtminstone viss anledning till att de har behållit korta oljebytesintervall på t ex 750 mil långt fram i tiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Robert T

#27 » 00:04:40, 07-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan har dom helt annan kultur gällande bilservice i USA vilket gör att täta intervaller varken är dyrt eller krångligt/tidskrävande/kräver en dag i anspråk som här... Men nu går vi väldigt utanför ämnet känner jag.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#28 » 11:20:21, 07-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det handlar inte om att spara 123:- utan att den enda olja jag hittat som uppfyller klassningen 100% är Motorcraft och då är det i 0,946L.

Den senare länkade Mobil 1 5w50 oljan från Jula borde ju då funka fint med hänvisning till vad TF skrev, utan att slaska i en 10w30 för 35:- litern även om det också skulle funka.

95% av tiden körs motorn på typ 10% av maxeffekt vilket även det spelar in på behovet av finolja tänker jag.

Ni ska bara veta hur folk i div GT500-grupper/forum håller på!! Man måste byta olja på hösten annars fräter den gamla oljan (som gått 100 sommarmil) sönder motorn invändigt mm. Man måste ha Motorcraft och byta varje år trots att bilen står inomhus i 15 grader och kör 100 mil per år.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#29 » 11:29:34, 07-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med frätskador pga gammal olja är historia idag. Det var något som kunde förekomma förr i tiden då bränslena (i synnerhet diesel) innehöll mycket svavel, och en del svavelsyra som bildades vid kallstart och varmkörning av en kall motor hamnade i oljan. Ännu värre blev det på motorer som gick för kalla eller bara i kortkörningar, så att oljan aldrig fick vara varm så länge i sträck att kondensvattnet från kallstart fick tillfälle att avdunsta via vevhusventilationen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#30 » 13:31:04, 07-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min rekommendation är att du ska köra på den typ som föreskrivs av tillverkaren och kosta på byten efter deras intervaller.
Det är när man inte hittar rätt olja som man kan börja med billiga försök men man vet inte hur det slutar. Jag själv har lite dålig erfarenhet med ett försök en gång i tiden.
Att europeiska tillverkare har längre bytesintervaller än amerikanska har att göra med miljökraven.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se