Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Skitprylar från Biltema o andra lågprishandlare

2200 inlägg • Sida 61 av 147
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Stridis2

#901 » 11:36:01, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:Är det någon som har erfarenhet av BTs dyraste presenningar?, http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000017810/

Jag köpte en sådan för ca 10 år sedan. Den har legat ute över en "tillfällig" virkeslava i kanske tre år, plus en del annat till och från. Ser ut som den skulle var stenhård, men förvånansvärt mjuk fortfarande (ingen märkbar skillnad från ny, alltså). Och för det mesta går funktion före utseende för mig... :mrgreen:
Har nött ett litet hål (kanske 2 mm stort) där den låg över ena hörnan på brädstapeln. Dyr som stryk tyckte jag när jag köpte den, men med facit i hand så var den ganska prisvärd ändå.

processengine skrev:Om någon har tips på nåt prisvärt alternativ på ca 3x5 m är jag tacksam.

Harald Nyborg har en genomskinlig fiberarmerad presenning som jag tycker är förvånansvärt bra. T.ex. denna.
Inte samma kvalité som ovan nämnda BT, men inte alls lika dyr heller.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Michael Meier

#902 » 11:39:20, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Är inte det där tänkt för att göra enkla "montrar" vid tillfällig försäljning eller exponering av varor? Sådana överdrag har funnits i yrkeshandeln länge!


Såklart :thumme: det gör ju dom själva också :ohnej:
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

thorflot

#903 » 06:58:45, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har BTs dyraste (den tjocke gröna) som kapell på vagnen. Har funkat utmärkt sen jag gjorde kapellställningen (i 2013 tydligen, tjo va tiden flyr).

Senaste två åren har vagnen inte fått plats i garaget, så den forvaras utomhus. Tror inte duken varar evig, men intills vidare har det inte varit nått problem med mjukhet eller annet, bortsett från att öljetterna är av aluminium, lite dårlig hållfasthet på just dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

LeifAndersson (trådstartaren)

#904 » 09:20:52, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har BT:s grövre pressning som "tak" på våra vedvagnar, de första har varit med i 3-4 år nu och funkar fortfarande. Någon mindre skada har det blivit, men det är inte presenningens fel! Vi har Bl.a tippat i någon skopa sur ved utan att ta bort presenningen från vagnen, då har gummistropparna gett med sig men pressningen klarat sig fint! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

nordsjöklättrarn

#905 » 10:44:45, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

thorflot skrev:Biltema skruvögla, 88-109

Två stycken tål tydligen inte knappa 100kg!!! :vissla:

Bild

Gjorde en zipline til kidsen idag, tänkte tästa hållbarheten. Tur jag inte dragit åt vantskruven, föll bara några decimeter till marken. :buga:


Dom där är inte i närheten starka nog för att bygga en zipline med.. knappast att det är fel på grejerna. När man bygger horisontala linor med belastning får man tänka på att krafterna kan bli väldigt höga i varje ände/infästning. Skaffa kraftigare grejer gärna som tål 1000kg så är du på rätt sida marginalen för barn vuxna får man gärna gå över.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Aqualize

#906 » 18:21:44, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte specifikt presenningen men användningen av det för vedhögar:
Sedan vi började med att få veden levererad i storsäckar så har vi täckt över med presenning. Men den ligger ju inte kvar, står på ett blåsigt ställe och säckarna står på lastpallar (över krossad sten). Så även om de är täckta med presenning ner långt på sidorna så får vinden tag och luftar det. Däremot sliter det sönder presenningarna. Det är nog billigaste modellen vi haft. Något eller några år knöt jag fast den med balsnöre i varenda öljett men ryck och slit förstörde det med.
Lösningen kom förra året då jag köpte hem en stor rulle stroppsnöre (? Det var från ebay i UK), tänk er de där färgglada lastsäkringarna man har i bilen med krokar. Fast lite tunnare så inte lika spänstigt. Detta sicksackade jag igenom alla öljetter och till säckarnas nedre tampar. Verkar fördela belastningen väl och inte plötsliga snäpp som ett balsnöre orsakar. Så presenningen har hållit väl.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

dc_lindberg

#907 » 23:16:32, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på om det är sjysst mot Biltema att lägga ut art.nr. 82092 här?...
Eller om det egentligen borde läggas ut på Sjyssta prylar från Biltema o andra lågprishandlare ?...

Bild

Bild

Saken är den att låset fungerade riktigt bra!
...höll inte på att få upp det...
Haft det ute under sommaren, regnskyddat, på moppen. När jag skulle äntligen ta tag i moppen, så höll jag inte på att få runt nyckeln i låset !!!
Med våld...oförsvarbart mycket... så släppt låset och nyckeln gick att med kraft vrida runt... å det som mötte mig var ett igenoxiderat och rostat lås!!!
Nog för att det är ett -billigt- klass 3 lås, men... -så- billigt var det inte!

Jag har reklamerat produkten via telefon först.
Se'n letat efter kvittot, som jag har kvar (någon stans i någon låda... lite oordnad bokföring...) dvs jag hittar inte igen kvittot (än). Talade med Veddestabutiken som bad mig skriftligen reklamera till HQ och att de ger Veddesta vägledning i hur du får hantera denna reklamation.
Till: Kundservice Sverige
Ämne: 82092
Skickat: den 15 september 2017 08:34:19 (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rom, Stockholm, Wien

lästes den den 15 september 2017 08:35:30 (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rom, Stockholm, Wien.

...de -har- läst reklameringen, men inte svarat... -så- svårt tycker jag nog inte det är att välja vad att svara...

Så hur ska man se på det?
- Skräplås
eller
- för fungerande lås
:klia:

Kan inte bli sur på BT för att inte köpa tillbaka låset när jag inte kan visa upp kvitto, men jag blir rätt sur på att de valt att inte svara (än)...
Låset betraktar jag som skrot - pga det interna rostandet (vågar inte använda det = för hög risk att det "går i baklås"...)...
Man undrar liksom hur intresserade de verkligen är att söka påverka sina produkter...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#908 » 08:04:07, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ingen policy så finns det inget "Biltema", det är enskilda lönearbetare som samlas under ett Namn.

Kan man kränga detta lås till femtusen enskilda kunder en gång är det vinst, fyratusenniohundra minns inte var kvittot är.

Vad är det för fel att genast tejpa upp kvitto på insidan en skåpsdörr, så många BT inköp blir det väl inte?
Alla som inte ids lämna tillbaka produkterna harmoniserar med deras policy och blir tvingade att äta deras korv !
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

nordsjöklättrarn

#909 » 08:17:24, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan även ta kort på kvittot direkt efter köp. Så har man allt i telefonen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mikkel

#910 » 08:29:47, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många kvitton blir det. Lärde mig av en bekant att lägga alla kvitton i en papplåda, typ för kontorspapper. Lådan ligger i hemmaverkstan. Där ligger de gamla under och nya fyller på över. Mycket kvitton blir det som sagt.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson (trådstartaren)

#911 » 09:09:59, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller inte det där alla lås oavsett vem som sålt/tillverkat dem? Vi har svindyra hänglås i nyckelsystem i 6-700:- klassen, och även de ärgar om de inte får underhåll! Missar vi att smörja ett lås som inte använts på en tid så är de omöjliga/ skitsvåra att få upp utan att få sig en omgång smörjmedel som får stå och dra lite innan det görs ett nytt försök att få upp dem. Ett lås som satt på framskärmen på en hjullastare som inte var riktigt så dyrt, men "kvalitetslås" från samma tillverkare fick kapas trots ivrigt smörjande för att få koll på vad som eventuellt fanns i lådan! Där fanns tre fina lyftband som varit mycket säkra där de bodde visade det sig! :???:
Redan på 70:i talet for vi runt och smörjde lås i militära anläggningar för att de skulle gå att få upp om "fi" skulle uppenbara sig. De låsen var regnskyddade men skulle ändå underhållas med viss intervall.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#912 » 09:32:09, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En pärm ,små kvitton häftar man fast på på lämpligt papper . Brukar även göra en notering på instruktionsboken när prylen köptes , på bil batterier skriver vi inköpsdatum på batteriet.
Prylar som inte håller måttet ska tillbaka till BT med flera . Brukar sällan vara några problem i butikerna för våran del , kan bero på att min fru sköter förhandlingarna vid returerna .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#913 » 10:01:24, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo...bokföringen sköttes bättre förr, när den var av större betydelse...
Kvittona kopieras, 2 kopior, alltid.
Fotokopia används vid reklamation = då är bokföringskvittor "rent", och säkert.
Trasslet uppstod när det blev mer än en låda (istället för direkt montering i pärm)...så vilken låda hamnade -det- kvittot i nu... o när lådorna åker runt likt trenne koppar på ett bord (under vilken ligger myntet) så... får jag äta Biltemas Varmkorv!
( :lmao: )

Just det här låset tänkte jag spraya i Omega 636 krypolja när jag monterade det, men oljan har tagit slut o jag har inte köpte hem mera än (glömt).
Samtidigt - hur får man in oljan i låset??? Det är ju "vattentätt"!...

Gällande skötsel och underhåll så står det inget i Biltemas manual. Därmed uppfattas låset som underhållsfritt (även om vi alla tycks veta bättre).

Såg idag att det är ett oklassat Biltema lås...jag hade fått för mig att de fått det klassat och att det var ett klass 3 lås... Nå väl, 450kr är många slantar färre än ett ABUS. För tjyven spelar det ingen roll - han/hon knäcker ett klass-3 lås på ca 10 sekunder (jag har fått nöjet att prova själv). Alltså, bortkastade pengar på ett topp lås om ett billighetslås ger motsvarande "låt bli min egendoms incitament"; men mest har man ju låset för att undvika okynnesdumheter. Kent "Professorn" Andersson fick sin BMW R90 (ingår i ett vetenskapligt experiment - får inte tvättas) "bogserad" av en narkoman när han var ute på jobb vid TV-huset; cykeln var olåst o "apan" tyckte det var roligt att leka med den... Kom ju inte -så- långt, men nog så besvärligt att leta reda på bumsen. Nej, Kent skaffade inte lås trots detta; "enstaka händelse - sker inte igen"; o i det fick han rätt.

Tyvärr är det nog så syniskt som I skriver - att BT räknar med att kvitton är borttappade och kan därmed neka garanti och när tillräckligt många enheter sålts, så tas produkten ur sortimentet; ingen support eller garanti kvarstår därefter...
Låt oss hoppas att BT HQ tar sig en funderare och återkommer i veckan med ett överraskande svar :-)
Senast redigerad av dc_lindberg 10:05:36, 16-09-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

LeifAndersson (trådstartaren)

#914 » 10:22:36, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framförallt tätade "marinlås" behöver underhåll! Ett tätat lås som av någon anledning blivit fuktigt på insidan är förlorat om fukten inte drivs ut på något vis, ett sådant lås kan nämligen inte torka upp av sig själv pga. tätningen. Hur effektivt tätade de än är så tar sig fukten in i form av kondens om inte annat, men ut kommer den inte utan hjälp! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

thorflot

#915 » 09:41:26, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna taklampa är värkligen bra! Solid, enkel montering och bra ljus.

MEN, fånen som specat den har inte tänkt till, for LED-drivaren ljuder. ORDENTLIGT!
Så, inne/nära til folk = nix. Ute och eller långt från folk = OK.

Bild
Originalets URL: http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9489198415902.jpg

http://www.clasohlson.com/se/Dimringsbar-tak--och-v%C3%A4ggplafond-Dot-30-cm/36-6464
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se