Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Ny svarv till lilla verkstaden - Lorch LAS

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

nimbus

#16 » 19:30:33, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är rätt, man kan inte smörja sej fattig. Tvärt emot vad många verkar tro
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"



BengtER (trådstartaren)

#17 » 21:03:03, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Puh, nu är alla delar rengjorda och insmorda på nytt och hela svarven putsad och fin. Kommer inte på frågan att måla om den när originalfärgen är så pass bra. Ska laga de båda saknade knopparna, sedan kommer bilder.

Men jag skulle gärna skaffa en 4-backschuck till den om det går. Vet inte hur special den här är dvs om det finns något som passar att köpa. Finns en gänga på spindeln och så finns det en chuckfläns Ger vissa möjligheter. Men hur vet jag om min gänga passar med tillgängliga chuckar? Vilka standarder finns det? Fick förresten höra av säljaren som bör vara första ägaren att de aldrig använt 3-backchucken. Kan vara en överdrift men mycket använd var den inte. De har gjort allt med spännhylsorna.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

X-IL

#18 » 22:14:14, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns massor med standarder för gängade chuckar, alla har sin egen :) det är väl egentligen bara SouthBend 9 som lyckats få en standard för svarvar i den storleken, 1-1/2”-8tpi. Men den lär vara mindre på din Lorch. Jag sålde ett gäng chuckar för ett tag sen som troligen var från en gammal Lorch, de hade iaf mindre gängor, nåt riktigt udda men minns inte exakt.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

BengtER (trådstartaren)

#19 » 15:02:53, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gängan är 20 mm, stigning 2,5 mm.

Antar att jag inte kommer att hitta någon sådan. Men kanske skulle jag kunna modifiera en av chuck så att den passar på adaptern. Eller tillverka en adapter till adaptern....
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

BengtER (trådstartaren)

#20 » 15:35:13, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här sidan kanske inte är så dum:
https://www.smalltools.com/lathe-spindl ... ion-chart/

Annars borde jag kunna köpa något i den här stilen så jag får M33-gänga, det är väl vanligare?
https://www.stabilo-fachmarkt.de/gewind ... 555_34160/
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

X-IL

#21 » 10:38:20, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avråder från adapter på adapter om det går. Om det är vanlig M-gänga så är ju en M20x2,5-tapp inte ens svår att få tag i för att kunna tillverka en ny fläns om du inte vill svarva gängan själv. Notera också att det inte lär vara gänga som styr flänsen utan att det finns andra styrningar (plan som flänsen dras mot, en tight cylindrisk passning etc). Dessutom tar du åtminstone de sista skären på flänsen på plats i din egen maskin, så du kan be nån annan göra flänsen och putsa till den hos dig sen.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

BengtER (trådstartaren)

#22 » 11:39:26, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej dubbla adaptrar låter dåligt. Dessutom vore det skönt att slippa skruva av den hela tiden när man vill byta chuck. Det finns mycket riktigt en inre ring som är själva styrningen. Allting på LAS:en har sjukt tights toleranser så det går inte att bara dra av utan måste sätta biten mot något mothåll som tar i på båda sidor. För att få loss chuckflänsen satte jag två aluminiumbitar som jag försiktigt släppte den mot några gånger.

Den inre ringen är 21 mm. Jag ska skaffa en chuck och prova att göra en adapter. Ett rimligt startprojekt för mig tror jag.

1 person gillar det här inlägget.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

BengtER (trådstartaren)

#23 » 17:59:36, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att visa lite resultat.

Så här såg den ut när jag köpte den:
Bild
Bild

Efter putsning och lagning av knopparna till gängmatningen ser den så här fin ut:

Bild
Bild

3-backschucken var som sagt inte använd på evigheter och behöver en del omtanke. Har plockat isär den helt och hållet och gjort rent. Backarna gick ändå trögt så jag tänkte ge mig på att skapa av ytorna backarna glider på. Vad som misshandlat/påverkat dem går inte att avgöra men sista centimetern fastnar två av backarna. Själva backarna ser utmärkta ut så jag tror det är ytorna. Funderade på fil men går ju inte att få plant. Insåg att jag kan sätta den i svarven och skrapa ytorna med ett stål. Då blir ytorna vinkelräta i förhållande till det övriga i svarven. Så här:

Bild

Skrapar naturligtvis väldigt försiktigt så jag inte får glapp istället. De får gå lite trögt längst in men de måste ju gå att skruva in. Här tar jag en yta i taget men jag funderar på om jag inte borde slipa ett stål så jag kan ta båda ytorna samtidigt. Det är extremt lite jag skruvar i taget för att inte skrapa för mycket.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

BengtER (trådstartaren)

#24 » 05:11:30, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet vad den här grejen är? Är längst ner till höger bland tillbehören på stora bilden. Jag trodde det var en rest av något slag som inte hade med svarven att göra men så såg jag den på en annan bil.

Bild

Ja jag har heller inte lyckats räkna ut hur de där extra rören och fästena nere till höger ska användas. Jag klurade ut hur dragstången skulle tas bort men de båda rören passar inte där vad jag kan förstå. I så fall måste de höra till dubbsidan på något sätt. Kanske att man monterar olika långa i delningsapparaten.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

MekJan

#25 » 08:41:55, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara materialstopp till spindelröret ! :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

BengtER (trådstartaren)

#26 » 21:06:39, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en pytteliten grej så det kan det inte vara. Se på bilden ovan så ser du hur liten den är. Men jag har sett den på andra foton så den hör till svarven. Kanske är ett stopp på något annat sätt. Den passar fint i borrhålet uppe till höger bakom chucken men jag kan inte se någon funktion just där i alla fall.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

X-IL

#27 » 07:08:47, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men passar den inte inuti nån av dragrören till hylsor?
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

BengtER (trådstartaren)

#28 » 16:22:18, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej den är för liten. Dragrören har nog invändig gänga ca 8-10 mm men denna passar i ett 5-6 mm hål. Men något den stilen du föreslår måste det ju vara! Jag hade hoppats på att få kontakt med någon trevlig tysk som har samma maskin och fråga men jag har inte hittat någon. Svarven är rackarns ovanlig.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

BengtER (trådstartaren)

#29 » 11:41:45, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då här passar den för lilla mojängen perfekt. Går att stoppa in i hålet, justera pinnens djup och sedan låta med skruven. Men varför skulle man vilja ha den pinnen där?

Bild
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

Mattias Petterson

#30 » 13:43:34, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är för att låsa en ev delningsskiva bakom chucken. Används tex för att låsa chucken om man tex vill hyvla kilspår
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se