Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Extra små digitaler

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

BengtER (trådstartaren)

#1 » 08:29:17, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns lite som hädelse men jag funderar på att sätta dit digitaler på min Loch LAS. Det är en väldigt liten svarv, för liten för normala optiska skalor så jag funderar på om det finns några som är betydligt mindre än de vanliga. Magnetiska är en aning mindre men inte tillräckligt och de är dyrare.

Jag har funderat på att använda sensorn i ett skjutmått och bygga en egen display men sensorn i ett skjutmått är faktiskt ganska stor! Den skulle absolut gått att göra mycket mindre men det finns liksom ingen anledning. Så här ser och fungerar ett digitalt skjutmått ut på insidan: https://www.youtube.com/watch?v=fKSSY1gzCEs

Någon har har någon idé på mindre lösning?
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.



Magnus Isakson

#2 » 09:09:14, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns riktigt små, googla på linear incremental encoder, här är första exemplet jag jag hittade, själva läshuvudet är 11x11x0.9 mm:

https://www.posic.com/EN/products/linea ... a-b-i.html
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

Stridis2

#3 » 09:19:01, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om du har nytta av det, men det finns skalor i stil med skjutmått med en liten lös display. Jag köpte en sådan här för att montera på gradsaxen (vilket inte blivit av ännu). Som jag tolkar det hela så är aluminiumskenan mycket mindre ju kortare skalan är, och de är avkapningsbara till önskad längd.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tronde

#4 » 19:55:14, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De kan kappes, men man bør være klar over at det ligger et tynt lag med glass mellom det svarte og selve linjalen av aluminium. Jeg har kappet noen, og da slipte jeg gjennom glasset med en liten kappskive på Dremel for å unngå store sprekker i glasset før jeg kappet aluminiumet med sag.

De selges i effektiv målelengde. Det betyr at en som kan måle 150 mm er ca 25 cm lang. Hvert feste er ca. 1 cm, og målehodet er 8 cm.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

BengtER (trådstartaren)

#5 » 09:12:07, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnus Isakson skrev:Finns riktigt små, googla på linear incremental encoder, här är första exemplet jag jag hittade, själva läshuvudet är 11x11x0.9 mm:

https://www.posic.com/EN/products/linea ... a-b-i.html


Posic påstår att de gör världens minsta så det var nog helt rätt. En skala med läshuvud kostar ca 2000 kr. Tillkommer en lämplig display men jag hoppas de är kompatibla med det mesta i den vägen så det ska väl gå att hitta något överkomligt. Finns ju många och där kan jag säkert få bra tips.

Annars denna, superlåg bygghöjd vilket jag behöver. https://lotax.se/images/1050/MBX_Potent ... sducer.png
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

X-IL

#6 » 10:30:16, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:De kan kappes, men man bør være klar over at det ligger et tynt lag med glass mellom det svarte og selve linjalen av aluminium. Jeg har kappet noen, og da slipte jeg gjennom glasset med en liten kappskive på Dremel for å unngå store sprekker i glasset før jeg kappet aluminiumet med sag.

De selges i effektiv målelengde. Det betyr at en som kan måle 150 mm er ca 25 cm lang. Hvert feste er ca. 1 cm, og målehodet er 8 cm.


Jag har aldrig sett eller hört att det skulle vara glas i de där kapacitiva skalorna, jag har kapat med bågfil eller bandsåg eller vad jag nu använde, inga problem alls.
Däremot om det är glasskalor, ja då får man vra lite listig men de går att kapa de med (har inte gjort det själv men sett flera som gjort det).

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#7 » 17:26:40, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er et veldig tynt lag med glass. Fant det ut da jeg prøvde å bore et hull en av dem for å lage et spesielt feste. Jeg skal ikke overdrive problemet, men der er ikke feil å vite hva man skjærer i.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#8 » 21:38:25, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag lärt mig nåt nytt idag med! Tack! :thumme:
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#9 » 02:21:06, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her ser vi forhåpentligvis at det er glass. Litt tynnere enn 1 mm.
Led-lampe i andre enden.

Dette er 150 mm linjalen som er 26,5 cm lang.


Jeg har sett at noen har klaget på bøyde linjaler som har vært dårlig pakket, og som ikke fungerer over hele lengden. Det tyder på at glasset har sprukket midt i. Disse selges i lengder helt opp til 1 meter, og det krever nok bedre pakking enn hva mange kinesere er villige til å betale for.

Bild
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

BengtER (trådstartaren)

#10 » 15:01:27, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det glas, det är det vanligaste och har högsta upplösningen. Men det finns magnetiska också. De finns inte ner till um-precison, tror 5 um är bästa men det räcker ju för de flesta. Fördelen är att de är robustare än glasskalorna och självklart är det enklare att kapa. För kortare skalor ska glas vara billigare och för långa magnetiska men det är inget jag kollat att det stämmer.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

X-IL

#11 » 15:14:36, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BengtER>> De skalorna jag och Tronde pratar om är kapacitiva (samma princip som i digitala skjutmått), och är oftast etsade på kretskortslaminat (lyft skyddstejpen på ett så ser du). Tydligen finns det då såna skalor som använder glas som bärare för de etsade banorna, medans mina (som jag kollade upp idag) inte har glas utan ett glasfiberlaminat, och likaledes har alla digitala skjutmått jag sett konstruktionen på haft kretskortslaminat.

EDIT: Se exempel här: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _scale.jpg och här: https://www.grant-trebbin.com/2014/04/d ... epair.html
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#12 » 16:18:46, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:...Jeg har sett at noen har klaget på bøyde linjaler som har vært dårlig pakket, og som ikke fungerer over hele lengden. Det tyder på at glasset har sprukket midt i. Disse selges i lengder helt opp til 1 meter, og det krever nok bedre pakking enn hva mange kinesere er villige til å betale for...

Jo tack, jag har själv upplevt det, just med en enmeterslinjal. Står lite om det här:
Stridis2 @ Stridis' kantpress och gradsax

Bild

Jag plattade min i kantpress och gick sedan över med radie17-verktyg i kantpress för att överbocka skenan så mycket att den blev rak. Har ett svagt minne av att jag behövde överbocka ca 0,5 mm ner i 24-dyna (och på måååånga ställen) för att få det rakt. Mycket pyssel men när jag var klar såg man inget ljus mellan skenan och mätbordet. :mrgreen:
Jag har inte upplevt att jag fått något fel på mätningen någonstans längs linjalen, men jag har (fortfarande) inte monterat den utan bara kört i luften.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tronde

#13 » 16:53:45, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjøpte du den skadede fra Shahe (den linken du viste), eller har du kjøpt en ny? Jeg har kjøpt to korte og et skyvelær (skjutmått) fra Shahe som alle har vært veldig godt pakket. De har også gitt fornuftige svar når jeg har spurt om noe. Jeg har en kort linjal til på vei fra dem som jeg håper overlever. Frakt av skjøre gjenstander fra Kina er risikosport.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Sunne

#14 » 17:05:55, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BengtER skrev:Visst är det glas, det är det vanligaste och har högsta upplösningen. Men det finns magnetiska också. De finns inte ner till um-precison, tror 5 um är bästa men det räcker ju för de flesta. Fördelen är att de är robustare än glasskalorna och självklart är det enklare att kapa. För kortare skalor ska glas vara billigare och för långa magnetiska men det är inget jag kollat att det stämmer.


De HÄR har en artikel de påstår klarar ner till 1 um,
Sen är de ju inte alltid så noga med om det dom lovar stämmer men ofta gör det nog det.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Stridis2

#15 » 17:21:23, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tronde: Ja, jag kopierade direkt från "My AliExpress"-sidan och "My orders". Ganska intressant att se hur mycket skräp... Förlåt, menade hur mycket bra saker man köpt därifrån... :vissla: :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tommy Reinholdsson och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se