Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Ryobi, 18V, litiumbatterier

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#16 » 10:30:30, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack :-)
:shake_hands:
Fin, klar, tydlig, summering av personliga erfarenheter om dessa batterier.

Kostnaden för dessa batterimaskiner blir därmed inte försvarbar som privatperson med ringa behov av handverktyg. Det mer av "macho" än sunt förnuft, bortsett från de tillfällen då en batteridriven maskin är säkrare än att släpa runt en sladd med 240V.

Allt blev fel när priset för arbete blev högre än priset för material/vara. När det svängde från att vara lönsamt, ur alla aspekter, att reparera till att det lönsamma är att köpa ny vara istället för att reparera.


Just denna tråd, om Litiumbatteri där en bränslecell blir dålig, är mitt försök att bidraga till att söka reparera hellre än att kasta, om det låter sig göras. Visst, finns -stora- risker! Glapp, gnista => Solstickan kommer på besök!...
Det som bekymrar mig är att batterierna är punktsvetsade. Vad behöver man för utrustning för att fästa batteri på det sättet? Tål dessa batterier att lödas fast, eller är lödningen direkt olämplig på sådan här batterier?

Battericellerna som sådan. Är det någon skillnad på dem mellan de olika batteripacketstillverkarna, eller är det "samma" bränsleceller; att bra chassi och kretskort/elektronik skiljer?
(kan man knycka bränslecell från annat märke?)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



marcusw

#17 » 10:39:00, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns punktsvetsar till batterier att köpa,min farsa har en sån, han tillverkar egna batterier till elcyklar och RC-helikoptrar och sånt. Jag tror att lödning inte är så bra på vanliga lithiumceller om de saknar lödöron.

Det skiljer extremt mycket på de olika cellerna, både i kapacitet och antal cykler. Visst kan du mickla ihop ett batteri av andra skrotade batterier och plocka celler därifrån, kapaciteten i milliampere står oftast på cellen ! Se till att ha samma kapacitet så bör det fungera hyffsat.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Mangan

#18 » 10:47:47, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lithium batterier lagras bäst när de varken är full- eller urladdade. Mellan 30-70% så är du nog hemma med de flesta typer av Lithiumbatterier.

1 person gillar det här inlägget.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Wizzman

#19 » 13:02:48, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Kostnaden för dessa batterimaskiner blir därmed inte försvarbar som privatperson med ringa behov av handverktyg. Det mer av "macho" än sunt förnuft, bortsett från de tillfällen då en batteridriven maskin är säkrare än att släpa runt en sladd med 240V.


Håller inte med... Tyvärr verkar Ryobis batteri vara ganska dyra, själv har jag Makita och där brukar exempelvis 4.0Ah vara på rea då och då för 499kr.
Jag köpte mina första Makita-maskiner 2014 när vi köpte huset, fick då med 2st 2Ah-batterier och har kompletterat med 2st 4Ah sedan dess. Alla fyra batterierna funkar utmärkt ännu. De används ganska frekvent - under åren har jag samlat på mig Skruvdragare, slagskruvdragare, mutterdragare, multimaskin, vinkelslip, sticksåg, tigersåg och luftkompressor. Fettspruta står på inköpslistan. Dessutom använder jag Makitabatterierna till min Ryobi grästrimmer via batteriadapter.

Om batterierna håller 7+ år och kostar 499kr så är det värt den kostnaden alla dagar i veckan mot att alltid dra fram en förlängningssladd / elverk när man står i skogen i något jakttorn, på taket, i trädgården eller överallt där man inte har ett vägguttag alldeles intill.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

torbjorn_forsman

#20 » 13:20:09, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Bosch skruvdragare från 2001, 14,4 V litiumjonbatteri, den går fortfarande med originalbatteriet som inte har visat några tecken att försämras än. Har dock räddat flera likadana batteripaket, med en eller annan trasig cell, ur diversa skrotbingar.
Min bror köpte en snarlik men med Ni-MH-batteri något år tidigare, där höll originalbatteriet inte ens två år. Tror inte han har den kvar men han försökte hålla liv i den rätt länge med byten till andra begagnade celler mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#21 » 20:55:40, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mig fått annat 3.7V's batterihaveri...

Bild

Bild

:idee: :idee3: :idee: ... :klia:

Hm... finns det något som skulle kunna vara anti denna idé?
Ja, kan det finnas något med ryobis 3.7V som gör att man -inte- får/ska/kan/bör stoppa dem i pannlampan?

En annan Maskinist påpekade att mitt tankemönster var,... begränsat... lite... "inskränkt"... -fullständig oförmåga att tänka logiskt utanför boxen- (!) :slag: :help: :ohnej:
...kan inte annat göra än att erkänna mig "ofullkomlig"...:snow:

3st 1.2V i serie blir ju... 3.7V (ungefär)...
Produkten heter Batterihållare:
Clas Ohlson har inte rätt: http://www.clasohlson.com/se/Batterihå ... /p/22-1543
Kjell o Co., har inte heller rätt: http://www.kjell.com/se/produkter/el-ve ... erihallare
ELFA : har jag köpt hos på 90:talet. Får träff på dem, men finns inget på sidan som Ankan hänvisar till... men ELFA har säkert eftersom Kjell o Co., har å då -borde- Arnegrens (Conrad Elektronik) ock ha, men, har de "rätt" hållare?... www.conrad.se/o/batterihallare-0501190? ... _min=1.94#!
:klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#22 » 21:16:30, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte lättare att bara köpa nya batterier i stället för att bygga om. https://www.batterikungen.se/batteri/18 ... -10-a.html
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

nimrod_pro

#23 » 21:27:34, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:Det finns punktsvetsar till batterier att köpa,min farsa har en sån, han tillverkar egna batterier till elcyklar och RC-helikoptrar och sånt. Jag tror att lödning inte är så bra på vanliga lithiumceller om de saknar lödöron.

Det skiljer extremt mycket på de olika cellerna, både i kapacitet och antal cykler. Visst kan du mickla ihop ett batteri av andra skrotade batterier och plocka celler därifrån, kapaciteten i milliampere står oftast på cellen ! Se till att ha samma kapacitet så bör det fungera hyffsat.


Ja och kapaciteten ska helst vara uppmätt och matchande då man blandar begagnade celler då antalet mAh man får ut beror på cellens skick.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#24 » 21:56:38, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta är det billigare att köpa powerbanks på rea och plocka cellerna ur dem, än att köpa lösa 18650 litiumjonceller. Tänk bara på att vissa av de där cellerna har inbyggt djupurladdningsskydd, de får inte ersättas med dito utan djupurladdningsskydd. Om det inte framgår av märkningen, kan man se skillnad på dem genom att de med inbyggt skydd ofta är ett par mm längre.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#25 » 21:58:57, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle ha tag i ett 18650 med lödöron till en verkstadslampa vars batteri pajade när den for i golvet. Finns hur mkt som helst på nätet men frakten på ett enda blir ju mkt. Fick ett gammal dött batteri från en 2019 års milwaukee borrmmaskin. Man misstänkte kretskortet. Men jag pillade isär det och alla 8-10st cellerna var trasiga. Max 1,5v i dom. Fick inte igång dom.

Sen gick det nån vecka så fick jag se en laptop i min skrothög på väg till återvinning. En hp från 2005 med 6 cells batteri. Pillade isär det och mätte upp cellerna. två var helt kass, två hyffsade på 2,9v och de sista två var på 3,6v ! Det har säkert legat oladdat i 10 år. Inte dåligt. Såg att fabrikatet på cellerna var Sanyo. Kanske bra grejer?

Iaf Tog en av de bästa cellerna och lödde dit det på lampan och den funkade! Men ack den lycka som varar. När jag skulle pilla ihop lampan kortslöt jag kretskortet nånstans så den börja lysa lite svagt, sen stendöd :lmao:
Men det var lärorikt. :mrgreen:

Så såna 18650 celler sitter i det mesta. Lärde mig att är dom på 2,4v eller mindre är dom skrot.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg (trådstartaren)

#26 » 22:14:29, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det enklare att köpa nytt, men när en ny lampa kostar 300kr och batterierna kostar 350-400kr...
Se'n -har- jag ju nu det där trasiga batteripaketet från Ryobin. Så frågan gällde om LiOn batterier i sig kan ha inbyggda skillnader som skapar ett "no no" för att ens testa. Finns inte det "låta bli", så är det ju värt att testa o se om det går. Är ju faktiskt bara att slakta det trasiga Ryobi packet o plocka loss batterierna, ju. Så några ombyggnationer är det absolut inte tal om.

När det gäller att skaffa större kapacitet, då är det en helt annan sak.
Jag -förväntar- mig att batterierna skall klara av att ge full ljusstyrka i ett normalt arbetspass och lite pluss, dvs minst 4 timmar men helst 6 timmar. 8 timmar vore toppen, men man -kan- byta batterier under fika-rast.
Enklast är då alltid att ha "plug-in" batteripack snarare än att placera lampa i laddare (som tar ca 5 timmar innan fulladdat... o det är bara i Kommun och Stat där det finns så långa raster... vi andra ger oss kanske 5 eller 10min i bästa fall... 5min är aningens kortare än 5 timmar, i tid sett, även om siffran är den samma...)

Så, vad säga I som kunna elektronik o batterier?
Finns det någon risk, eller kan man med gott samvete testa?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

marcusw

#27 » 00:00:38, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Visst är det enklare att köpa nytt, men när en ny lampa kostar 300kr och batterierna kostar 350-400kr...
Se'n -har- jag ju nu det där trasiga batteripaketet från Ryobin. Så frågan gällde om LiOn batterier i sig kan ha inbyggda skillnader som skapar ett "no no" för att ens testa. Finns inte det "låta bli", så är det ju värt att testa o se om det går. Är ju faktiskt bara att slakta det trasiga Ryobi packet o plocka loss batterierna, ju. Så några ombyggnationer är det absolut inte tal om.

När det gäller att skaffa större kapacitet, då är det en helt annan sak.
Jag -förväntar- mig att batterierna skall klara av att ge full ljusstyrka i ett normalt arbetspass och lite pluss, dvs minst 4 timmar men helst 6 timmar. 8 timmar vore toppen, men man -kan- byta batterier under fika-rast.
Enklast är då alltid att ha "plug-in" batteripack snarare än att placera lampa i laddare (som tar ca 5 timmar innan fulladdat... o det är bara i Kommun och Stat där det finns så långa raster... vi andra ger oss kanske 5 eller 10min i bästa fall... 5min är aningens kortare än 5 timmar, i tid sett, även om siffran är den samma...)

Så, vad säga I som kunna elektronik o batterier?
Finns det någon risk, eller kan man med gott samvete testa?


Har du tiden så visst testa. Ser ingen risk alls för elektroniken i lampan.

Noterar att KJELL säljer 4-pack 18650 för 349:-kr
Feltema tar 99.-kr stycket för 18650

Dessa battericeller duger troligen mer än väl till pannlampa och är nya och kan troligtvis leverera under flera års tid trots att de är lite billigare.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

dc_lindberg (trådstartaren)

#28 » 10:33:04, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:insomnia:
:uupps:
Å hur har jag lyckats missa de där priserna, och att både Kjell o Feltema för artikeln?!?...

Påpekan ovan visade sig befogad när man vred lite till på batteriet...
Bild

Självklart måste jag "roa" mig med att "dremmla" loss de fyra hela batterierna ur den trasiga Ryobi packen ;-)
Om så bara för att.
Vi får se om längden "är den rätta" eller om överladdningsskyddet sitter i Ryobis batterihållare; lär ju framgå av längden på batterierna ju.



https://www.clasohlson.com/se/Litiumbat ... /p/36-6374
Artikelnr: 36-6374
149,90 (inkl. moms)
Bild


Ah! Nu minns jag!
Visst skillnad mellan 2500mAh och 4000mAh - har "förskjutit" dem ur minnet som "ointressanta". Kanske lite väl krass inställning?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#29 » 10:47:55, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag läst mig till så är det viktigt hur batteriet är uppbyggt, batteriets kemi, för hur det ska användas. Är helt olika om man ska ha högre strömuttag (elmaslin) eller lågt jämnt uttag (t.ex. lampa). Detta har även betydelse för hur elektroniken runt om utformas.

Jag hade två batteripackar till mina sladdlösa borrmasiner som gav upp. Letade reda på celler av annat fabrikat men med samma kemi. Hittade dessa på Ebay till riktigt bra pris. Fick dock tag på bra begagnade batteripack så jag har aldrig fått tummarna loss att bygga om de trasiga, eller att forska mer i batterikemins mysterier. :(

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Wizzman

#30 » 11:55:52, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv haft några såna pannlampor och det går inte att jämföra de batterier som ingår med riktiga kvalitetsceller. Batteritiden blir många gånger längre.
Har själv köpt Panasonic NCR18650B, har något Samsungbatteri också. Även om ett kvalitetsbatteri skulle vara dyrare än själva lampan så är det ingen rättvis jämförelse.

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se