Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Deckel stickelslip/verktygsslipar S0, S1 mfl, manual uppladdad!

57 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Verktygsmakaren

#46 » 12:50:01, 06-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

då är den ju ställbar, förvisso utan stoppskruv men med presspassningen som håller fast den istället.

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner



ollenorell (trådstartaren)

#47 » 19:12:21, 06-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis så är det
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

BengtP

#48 » 19:58:12, 06-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ett nytt stopp idag. Använde en M10 skruv för att få insexfattning, förvisso lite större än original.
Blev bra, kunde dock haft lite tajtare presspassning. Jag tror jag kommer komplettera med låsskruvar för dessa på min.


Bild
Svarva 5mm tappen off center

Bild


Bild

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

BengtP

#49 » 20:06:50, 06-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite injustering testade jag att slipa bort halva diametern på ett 4mm stål.
Fick till det väldigt bra tycker jag. Förutom att 4mm pinnen var 3,98mm.
Efter att jag slipat ca 8mm så var det fram med micrometern med tunna spetsar. 1,98mm längst ut och längst in på den slipade delen. Det borde innebära att det nya excentriska stoppet är rätt injusterat.
Bild
Bild

Nästa steg är att konstruera ett stopp med fjäderbelastad pinne.
Samt att slipa en fungerande stickel.

Får än en gång tacka för all hjälp.

1 person gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

ollenorell (trådstartaren)

#50 » 14:50:34, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du fick till det så bra! :thumme:

Jag tänkte bara visa upp mitt utsug, då det är en grej som var kul att det följde med!

Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

BengtP

#51 » 19:15:41, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart häftig pryl. Själv får man väl nöja sig med vanlig dammsugare.
Ska försöka rita upp ett utsug som passar på slipen, jag har ju fördelen att jobba på firma som håller på med 3D printning så jag skriver ju bara ut en.

1 person gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

ollenorell (trådstartaren)

#52 » 19:50:19, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här kanske är en alldeles för knasig idé, jag jobbar ju inte själv inom det området...
Men det finns ju 3D-scanningsverktyg som optiskt kan läsa av en detalj och sedan gör en typ CAD-modell av den, eller vad det kallas.
Sedan putsar man bort lite imperfektioner (som verkar uppstå pga reflexer osv) från modellen, gör någon sorts CAM-strategi, och skriver ut den.

Du får såklart låna mitt Deckel-utsug för att göra modell av, om du antar utmaningen :grin:
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#53 » 19:59:38, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min maskin hade stått i en verkstad innan, och de hade borrat upp Deckel original-remhjulet för att passa mot en Blomstermåla asynkronmotor.
Tyvärr gjordes det jobbet troligtvis inte i svarv då hålet är rätt långt från centrum på skivan, den kastar väldigt mycket, så det måste jag fixa snart.
Motorn var Y-kopplad för 400V trefas, men jag kör den här med min lilla 0,75kW frekvensomriktare som tar enfas 230V in, och jag ska nu D-koppla den så det stämmer mot den spänning som inte längre är 400V.
När jag tvättade alltihop försvann texten på motorns märkskylt, så jag vet inte om det är en tvåpol eller fyrpol heller, troligtvis trepol borde det vara...
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#54 » 22:59:24, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det slutade med att jag fick köpa ny motor, en tvåpol 0,25kW asynkronmotor runt 2800r/min.
Detta då den där Bevi-motorn inte gick som den skulle, tjöt och blev varm. Ägnade mycket tid åt att felsöka men kom aldrig fram till varför.

Har inte hittat så mycket info om originalmotorn, eller om de levererades utan motor...

Men eftersom remhjulet redan var dåligt uppborrat och misshandlat måste jag ju ändå svarva ur det och sätta i ny bussning som sedan fäster mot motorn.

23mm långt utstickande 11mm i diameter axel fick jag på nya motorn, det är väl bara att gilla läget.
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

smv

#55 » 22:56:49, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade denna tråden efter lång tids googlande på engelska termer.
Har även jag en äldre stickelslip märkt Rambaudi, förmodligen tillverkad på licens från Deckel.
Har identiskt innanmäte på den roterande delen men saknade ett antal delar och hade dessutom vad som ser ut som lite hemmagjorda delar intryckta.
Tillverkade själv "stoppklacken" som skruvas fast men hade väldigt grovt gjorda excenterstopp som inte alls var excenterstopp. Min ser inte heller likadan ut undertill utan det är bara väldigt små hål genom gjutet utan plats undertill för insexskallarna som finns på bilderna här i tråden.
Min saknar även den fjäderbelastade låsningen vilket var det som fick mig att börja riva i den då jag ville slipa en stickel för laxstjärtar.

Hur gick det med tillverkning av fjäderbelastad låsning? När jag tittar på min så tycker jag att det ser ut att bli problem när klacken på skalringen ska passera den runda hylsan som låser skalringen. Det borde gå att komma runt genom att göra på samma sätt som Verktygsmakaren, med en pinne ipressad utifrån. Tycker även det ser tight ut för stoppet närmast "operatören" att passera vilket kommer krävas om man ska slipa en laxstjärtsfräs.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

BengtP

#56 » 07:54:41, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tyvärr har projektet med fjäderbelastad låsning på Deckelslipen hamnat långt bak i kön. Jag får väl tacka för påminnelsen om att jag borde ta tag i det.
Jag har ju även en Jungner US305 verktygsslip som jag använder.
Dock är det ju intressant att läsa hur du löser det på din. vore också intressant om du har lite bilder på hur det ser ut.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

smv

#57 » 21:52:53, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite bilder.

Så här såg den ut när jag fick den. En lite udda grej är möjligheten att montera slipskivan till vänster om spindelhuset. Fick inte med centrumet till den sidan. Saknar även skyddet för skivan på högersidan så det står i kö på långvården...
Bild
Bild
Bild

Har sedan dess tillverkat det lilla blecket som låser rotationen till 90 grader.
Bild

Som jag ser det så blir det lite för trångt för låsningen av skalan att ta sig förbi det stoppet närmast en själv om man står framför maskinen och vill slipa en laxstjärtfräs t.ex. Och det är som jag förstått det inte utdragbart ens på de nyare deckelmaskinerna, utan bara det "övre"? Skulle vara kul att se hur de nyare ser ut...
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se