Beställde igår nya kylslangar i PUN, nylonslang m.m, var även förbi min lokala hydraulfirma och plockade upp två t-kors då jag ska koppla på kulskruvarna x o y på centralsmörjningen. Z går att komma åt genom inspektionsluckan så den får vara för tillfället.
Anslutningen till kulskruvarna främst på Y axeln behöver en speciallösning, blir så himla trångt i ändläge att en vanlig L-nippel inte får plats. Blir att tillverka en minibanjo med ett lödt 4mm kopparrör för att få ner bygghöjden.
Fick igår leverans av 4mm nylonslangen. Skulle varit roligare att få kopparröret så man kunde löda ihop allt och komma vidare men det blir väl under nästa vecka.
Någon vänlig maskinist som har möjlighet att skära ut två monteringsplåtar till stegmotorerna i typ 4-5mm svartstål?
Slänger in ett gäng bilder för det gillar väl maskinister? Fått till monteringen av autosmöjningen till kulskruven i y.
Funderar på att dela spindeln för ett lager för lite oväsen. Ska även passa på att få konan spindeln upputsad då den är lite sliten i nosen efter att ha färgat en kona och provat i spindeln.
Tips på nån som är duktig på slipning här på forumet?
Har även monterat en flödessensor på returen till spindelkylningen så att jag kan kontrollera kylvätskeflödet till spindeln.
Fler smörjpunkter ordnade. Denna gång till z-slid och z-skruv. Trångt men det får plats.
Har X-skruven kvar som jag kommer behöva fräsa ett spår i gaveln på manuella matningen för att inte mosa röret när borde maxar ut. Snor oljan från manuella smörjnippeln. När x-sliden är full rinner oljan vidare ner till X-skruven är tanken.
Nu är spindeln isär så när på övre lagret där muttern sitter tokfast. Måste göra en klämma för att kunna montera spindeln så att den inte rör sig. De övre lagren var nog de för förde oväsen gissar jag, ska ta en närmare titt på spindellagren längst ner, svindyra rackare på 2400 spänn styck så de undviker jag att byta om det går. Lindningarna i motorn såg fina ut.
Tillverka en klämma, trodde att denna skulle gå på.... Men det gjorde den inte, fick svarva ner höjden så nu passade den på spindeln. Monterat i skruvstycket och en sväng med mutterknacken åt höger så lossna den vänstergängade muttern. Trodde först att jag skulle gå bet då spindeln rörde sig lite i sin klämma innan jag drog åt lite till. Såhär är spindeln ihopkommen. Smart sätt att få förspänning på lagren. Lagret vilar på den fjäderförsedda aluminiumdetaljen. Denna spindel skulle väl inte va så svår att få upp i en slip? Konan som skulle behöva en liten touch.
Stift kontakten är HARTING hadde sådan på vajersåg Marino. Motsvarande men annan typ AMP kontakter Finns men om de är lika bra är tveksamt.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. Även ett troll kan flyga vante Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter. Team BDH=Bara Det Håller. Maxwells ekvationer.
Har fått till smörjningen i X nu med. Så nu börjar det bli dags att montera lager m.m. Har även bestämt mig för att avyttra mina Schaublin W20 hylsor och hållare, kommer inte att användas.
OJ, en fin samling W20 där måste jag säga, man blir lite sugen. För övrigt, en intressant tråd med bra bilder och fint jobb, gillas skarpt även om en del lösningar kanske inte är de samma som jag skulle ha valt. Lycka till med fortsatt byggande, jag följer det med intresse.
Leveranstiden från Tyma var relativt snabb från Tjeckien, gick med TNT och man blev inte rånad på köpet. Men innan sakerna levererades så printade jag ut de drev jag hade beställt, även drivremmen blev printad i flexibelt filament. Här ska det tillverkas en monteringsplatta.
Planad båda sidor och svarvad passning för stegmotorn. Printade ut en borrmall, sjukt smidigt så att man slipper mäta ut borrhålen.
De slottade hålen var inget roligt att göra utan redig fräs men blev OK ändå. Fräste lite frigång för x axeln som jag lyckats beställa 0,5mm för lång eller om jag var slarvig med att ange tolleranserna till kineserna.
Och här kommer en film på en kort provkörning med en Arduino som sköter stegen. Hade inte rätt typ av skruv hemma så blev försänkta tillfälligt. Egentligen skulle allt upp några m.m. men Tyma hade 210mm som närmsta mot min önskade längt 205, men detta kommer gå fritt ändå.