Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Stridis' kantpress och gradsax

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

ja-bond77

#31 » 17:44:08, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte väl att det inte kunde vara allt för svårt att hitta liknande konstruktion på andra saxar. Det finns ju inte värst många sätt att lösa byrålådan på... Här är ett schema ur en generell manual kring saxar, "Ultimate guide to hydraulic shearing machine". Har inte läst genom detta värst noga, måste nog leta upp tänkarmössan först... Men det står i varje fall tydligt att "if there is no set value in the shear angle the sliding block can not operate". Ett invecklat sätt att beskriva byrålådan...

Här regleras det med en ventil S2. Och anslutningen mot S2 är normalt stängt med en backventil. I upplyft läge öppnar backventilen och justering är möjlig, både med att öka oljevolymen i kretsen och att minska den.

Ingen skruvpåverkad manuell kolvlösning här alltså, men ett annat sätt att lösa det hela på i varje fall.

https://www.machinemfg.com/hydraulic-sh ... ate-guide/
Bild
Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Skru'are

#32 » 18:57:44, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du pumpar in olja "på känn " så var noga med att kolla så att den klipper och inte hugger av materialet.
Kolla även att spalten mellan skären stämmer mot skalan för plåttjocklek.
Troligen vet du redan, men för säkerhets skull...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2 (trådstartaren)

#33 » 20:34:02, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are: Tack för påpekandena. Bättre att man säger en uppenbar sak än att förtiga något den andre har missat! :smile:
En sak som är konstig med den här saxen är att jag inte har hittat något lätt sätt att ställa om skärspalten. :klia: Har inte tittat speciellt mycket på det hela, men det får bli snart. Iofs så kommer jag nog inte att klippa så mycket att det är katastrof om man alltid kör med 0,1 mm spalt, men helt lyckat är det inte.

JA-Bond: Det såg spännande ut, men just nu har jag värkande kola i luvan. Får titta på det schemat och försöka förstå när jag gått av jobbepasset. Just nu funkar vare sig logiskt tänkande eller översättningsfunktionen från utrikiska till skånska.

Har från annan person fått bekräftat att skruvkolven är för att justera saxskärets vinkel. Fick även en kul anekdot om att det ändrar effektiva klipplängden. Bra att veta om man fattas några mm. Nu ska man bara komma på vilken vinkel skäret bör ha och komma ihåg att kolla detta innan man börjar klippa.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#34 » 17:24:48, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får bli ett bildfattigt men desto mer bildande inlägg. :vissla:
Saxen var så smutsig att jag knappt ville gå i närheten av den. Helst hade jag velat ställa ut den på spolplattan och leka med hetvattentvätten i några timmar, men den är ju lite jobbig att flytta, så jag lät bli... :mrgreen:
Har ganska effektiv avfettning i handpumpad sprayflaska. Låter det verka ett tag, går över med diskborste, mer avfettning och borste om det behövs, därefter torkas eländet bort med trasor. Ingen super-duper-puts, men man kan i alla fall röra vid maskinen utan att se ut som en kolgruvearbetare efteråt. Har kanske gjort halva maskinen, men det har redan gått åt ett par liter avfettning och massor med trasor.
En effekt av rengöringen är att man ser eventuella läckor mycket enklare. Verkar som i alla fall en plåthållare behöver fixas till för inkontinens.

Konstaterade att det finns belysning av saxskäret, men den är så dålig att man knappt ser att den är tänd. Man får nog inte in ett vanligt lysrör, men LED-list borde kunna funka... Hmmmm.... :klia:

Bildningsbilten, då. Jo, jag har varit duktig och skannat in all dokumentation jag fick med om kantpressen. Hoppas någon får någon nytta av den. En del är ju specifikt för denna och liknande kantpressar, men jag vill rekommendera de tre sista länkarna till folk som är intresserade av att lära sig mer om plåtbockning. Det är utbildningsmaterial från AMU-gruppen. Mycket användbart både om man har kantpress, kantvik eller bockar i skruvstycket.
Ursviken KPD 80 kantpress instruktionsbok
Ursviken kantpress hydraulik - Näsström System
Ursviken kantpress elschema Danposs II
Danpos Position Controller bruksanvisning
Danpos II, övningar till kantpressning
Kantpressning, Faktadel
Kantpressning, Praktiska övningar
Plåtutbredning, Geometrisk ritning
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#35 » 09:31:33, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstaterade för någon dag sedan att ingen visat intresse för filerna om styrsystem och elschema (föga förvånande), däremot var teoriboken om kantpressning nerladdad hela tre (!) gånger. :mrgreen: Vore kul att veta om någon tycker den har var användbar eller bara föråldrad kunskap som inte är användbar idag.
Lite förvånande att ingen har varit intresserad av dokumentet om plåtutbredning. Den tyckte jag själv verkade mycket givande med massa kunskap jag själv saknar.

Åter till mina maskiner. Jag beställde till slut en DRO från Kinaland. Kändes inte helt förtroendeingivande. Säljaren svarade över huvud taget inte på första frågan (bl.a. om hur lång kabel var). Andra frågan var om de kunde samfrakta eftersom jag även önskade en vinkelmätare. Ett långt svar om att de skickade i två paket men skulle skriva ett lågt värde på försändelserna. Jag förklarade att vi har en administrationsavgift per paket och bad de stoppa ner vinkelmätaren i samma låda, eller tejpa den utanpå. Då kom ett kort och surt svar att det inte gick.
Trots detta beställde jag. :uupps: 30 dollar extra för att få den levererad efter 7 - 15 dagar. Efter 19 dagar stod paketet på Aliexpress sida fortfarande som att det låg i Kina under sortering. Mailade säljaren men han svarade inte den här gången heller.
Efter 23 dagar fick jag en avi från Postnord att hämta paketet och betala importavgifter. Glad i hågen körde jag inom efter jobbet i går och fick ut detta "fina" paket.
Bild

Jag får nog försöka göra en ganska flexpbel koppling till givaren... :vissla:
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#36 » 09:25:57, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiden finns tyvärr aldrig så mycket så det räcker till allt man vill hålla på med, så mycket lite har blivit gjort på denna front. :sad:
Men eftersom jag känner vissa "påtryckningar" om att skriva något så får det bli ett litet sidoprojekt. En av lokalerna jag skruvar i är alltså en gammal loge. Verkligen inte optimalt, men mycket bättre än blå hallen, och förhoppningsvis så ska den inte vara permanent. I vilket fall som, just nu är hela elsystemet bara förlängningskablar kors och tvärs från ett och samma ställe. Sedan är jag också rädd om mina kablar. Man trampar inte (medvetet) på en kabel, än mindre kör över den med en maskin! :hotar2:
Kort sagt, elen är en liten tidstjuv och ett klart irritationsmoment. Men eftersom jag inte planerar att skruva i denna lokal hela livet så får det bli en hyfsat tidseffektiv lösning.
Några citat från andra trådar:
Stridis2 skrev:Jag sitter och funderar på kabelstegar. Skulle kanske sätta upp runt verkstaden. :klia:

Skru'are skrev:Stridis, du har ju maskiner så du både kan klippa och bocka numera! "Kan själv." :buga:

Stridis2 skrev:...Och det är inte vilken fredag som helst, utan semesterfredag! Ledig i 7 veckor. :hurra:

Skru'are skrev:Grattis Stridis, nu öppnar verkstaden på heltid plus!
Även ett grattis till Maskinisten som nu kommer att få en strid ström av spännande inlägg - väl...... :skriva2: :photograph: :hurra:


Bild
Bild
Bild
Bild

Sagt och gjort, över 30 meter stegar tillverkade och uppsatta. Kom på att jag glömt ta bild på skarvprofilerna, men dessa är U-bockade plåtar som precis passar att trä över de längsgående profilerna, och de har uttag så popnitarna går fritt. En skruv i varje skarv och stege (totalt fyra skruvar vid varje skarv, alltså). Blir tillräckligt stabilt för att ha tre stegar á 1,75 meter frihängande. Nu har jag stöd på max ca 3 meter, så det är mycket kortare än tre stegar, men kan vara bra att veta.
Om det inte syns så är den översta plåtkanten på stegarna dubbelvikt för att det inte ska finnas någon skarp kant som kablarna kan komma att ligga emot.
Återstår några (3?) skruvar för att förhindra stegarna att glida av konsolerna i längdriktning, i övrigt tror jag monteringen agv stegarna är klar. Återstår "bara" ett elsystem... :vissla:
Just nu ligger det ca 2 meter kabel löst på en av stegarna, det är allt. Liiiiite overklill med så mycket stegar för så lite kabel. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#37 » 00:00:16, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, inte jättemycket har hänt med maskinerna. Jag har packat om alla plåttillhållarna på saxen, luftat hydraulsystemet, använt ballanseringssylindern och fått den till att fungera.
Däremot har jag lite problem med att starta gradsaxen. 15kW motor, iofs YD-kopplad, som ska igång på 16 A automatsäkring. Satt och funderade på att montera in en mjukstartsmodul, men frågan är hur varm en sådan blir? Det lär inte behövas lång tid innan motorn kan vara uppe i full spänning. Tror det tar ungefär en sekund innan motorn maxat varvtalet i Y-läget. Men sedan när man ska slå över till D-läge så går säkringen ganska ofta. Jag kommer inte heller att starta maskinen hela tiden efter att jag stängt av den, troligen kommer den stå mer än en kvart mellan varje start.
Tror den samlade kunskapsbanken att det räcker med att montera modulen jag länkade till ovan direkt mot plåten i maskinen, kan det gå med en mindre modell av kylfläns eller är det bara dumt att inte köpa en stor originalkylfläns?
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#38 » 08:53:23, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att förlänga matningskabeln med en extra 25 meter eller så.
Man kan ju också prova att linda de extra meterna i en linda för att minska strömrusningen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2 (trådstartaren)

#39 » 20:57:33, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett tag kört med en 25-metare från ett annat uttag, men dels är jag allergisk mot för långa anslutningskablar och dels är även kabeln en extra kostnad.
När jag funderat ett tag kom jag att tänka på att det kanske fungerar att byta från C-karakteristik till D på säkringarna??? :klia:
Tål att tänka på. Om inte annat så är det billigare än mjukstarten, och troligen snabbare leverans också.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Andreaslindstrm, Fragels, Google Adsense [Bot], Lars.A och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se