Jag har köpt en skylift där det sitter axelmuttrar/kullagermuttrar, eller vad de kan heta, nästan överallt. Jag är därför på jakt efter passande hylsor att lossa och dra åt. Jag kan/vill inte använda haknycklar, eftersom muttrarna ibland sitter på stora plana ytor där jag inte får rum med fingrarna utan att hålla nyckeln snett, och vissa muttrar sitter infällda så att jag inte kommer åt med haknyckeln. Samt att huggmejsel och slägga inte känns seriöst (åtminstone inte på en skylift). Dessutom är alla andra gängor på maskinen riktigt tajt skurna (här ska inget lossa av sej själv….) så jag misstänker att också axelmuttrarna går trögt, så jag vill ha grepp i alla fyra ”hacken”. Därför vill jag ha riktiga hylsor.
Men när jag letar hylsor så är utbudet ganska skralt, och informationen knapphändig. Dessutom finns det flera standarder (KM, ER, APU, CS). Kan någon säga vilken standard det är på mina muttrar? Se bild (de fyra ”hacken” på alla muttrar, utom de största, är 5.2mm breda och 3.1mm höga). De få hylsor jag hittat är minst sagt dyra, så jag vill helst inte köpa på vinst och förlust. https://www.ellbergs.se/product/hylsa-1 ... agermutter
Skyliften är italiensk, kan det betyda att en viss standard använts?