Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Uppdatering av forumet startad
Läs mer här: Uppdatering av forumet på gång

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Sjyssta prylar från Biltema o andra lågprishandlare

1839 inlägg • Sida 123 av 123
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Hobbyist

#1831 » 13:36:44, 20-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såklart releveant =)
Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/d3XKRRYG/Screenshot-20241120-122903-Drive.jpg

Jag är 173 kort och nöjd, den står dock på en cementplatta förmodligen lite högre upp. Var tungt att få dit den så där lär den få stå om jag har något att säga till om.
everyone was harmed
Användarvisningsbild
Hobbyist
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskin: Japanskt

lv_101

#1832 » 14:38:18, 20-11-2024

Jag köpte 3-fas varianten (Scheppach HL730) på Jula 2021, det var någon kampanj för 4000kr. Väldigt nöjd med den, men eftersom jag är lång så fick jag lyfta upp den 20cm från marken. Det enda problemet jag haft är att plast-justerskruvan för slaglängden pajade, jag har ersatt den med en vanlig liten bult med 10mm skalle.

1 person gillar det här inlägget.
lv_101
Fler än 10 inlägg

Ort/område: Skåne
Sverige

Hobbyist

#1833 » 17:55:41, 20-11-2024

Mm misstänkt den, ser bräcklig ut men hittills orörd på min = har fung. bra för mig med enhandsgreppet för att inte slösa slaglängd så att säga. Om jag någon gång kapar bestämda längder är det dock en annan femma.
everyone was harmed
Användarvisningsbild
Hobbyist
Fler än 500 inlägg

Sverige

Volvot24

#1834 » 19:09:45, 20-11-2024

.
Faxe horisontalklyvare.

Funkat utmärkt med minst 30, i bland 60 kbm i ca 30 år.

Mycket effektiv.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Torsby Värmland
Sverige
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Hobbyist

#1835 » 07:30:39, 18-12-2024

DC-kabel behöver väl alla verktygsmakare förr eller senare :blinkis:

En sladd men det var inte intressantast vid gårdagens fiasko.

Kan inget särskilt specifikt om kablar så, fick kika på märkning och läsa någon annanstans vilket som betyder vad eftersom det uppenbarligen inte finns någon standard för denna presentation.

Det vi behöver är en IP-ute klassad även i kyla flexibel kabel, helst bara två ledare och utan kymmer får plats i 8 mm spiralslang. Utbudet av jordad kabel är stort men.. hittade en som kanske duger i kyla på Biltema fast den är 7.5 mm ytterdiameter och tänkta spiralen jag inte kan öppna och kika efter hajtänder på insidan är 8 mm inner.

Bauhaus har väl rea på allt sista tiden, kastar in handduken snart? I.a.f. så finns där en riktigt fin från Brenn.. någonting, blå är den också men dom har bara slangvindan jag inte vill betala för. Hepp, kula.. vad är detta? Gelia skarvkabel med snarlik spec., tretaktare den också men den finns inte här.. trots allt rundat gången 8 varv vid det här laget. Nä den ska finnas 40 gångar borta enl. hemsidan. Traskar dit, lögn, pratar med personal som pratar med personal som..

-Utomhus va?
-Precis.
-Dom kan hamnat borta på jultorget.
-Kikar där då, tack.

Rea, rea, rea... ingen Gelia syns till, går ut bland granarna men ingen strömsatt. Skrockar lite åt priserna (ej rea) då vi köpte vår kungsKvist just där precis när dom kom in några veckor sedan för 139:- löp2metern, det kostade dom inte idag.

-Kula.(sladd???)

-Tittar vidare inne bland jultramset, vadan detta? Den här verkar phet(negation), ser en alldeles för kort men rätt specad kabel till julbelysning som är prissatt fel.. hm. Undrar ifall det finns en längre variant, det finns men var bövelen har dom lagt dessa? 8 varv senare utan resultat, var i tankebanorna att om jag är kabel var skulle...

Bokstavligen på fel ställe ovanför fel prislapp, gömt bakom allt annat låg det lådvis med dessa och samla damm. Hejar till mig en anställd.

-Vem frågar jag om det går att göra bättre peng på dessa om jag köper en hel låda?
-Eh ja, det kan du fråga mig för så brukar vi inte göra.
-Hepp men ni kommer inte sälja dessa och definitivt inte härifrån =)
-Nä.. fel prislapp ser jag nu, vad tycker du dom är värda då?
-Jag behöver kabeln, inte kontakterna(ingen annan heller) och då är en låda värd ca 300kr till er fördel.
-Ok, ja men vi gör inte så.
-Förstår, jo kolla här bara så ni vet.
-Ok?

Visar henne den jag såg först..

Bild

-Denna rabarbern blir 28kr st.
-Ok.
-Och ända här borta(ett par tre meter till höger).
Bild

-Ja..
-Det blir ganska mycket mer än 28kr och de är inte liknande utan eXakt samma sorts produkt =)
Bild
Bild

-Hrm, jo men det är lev. som sätter pris.
-Absolut men ni säljer inte någon av dom men jag får väl vänta några dagar till när ni säljer ut dom för 10kr.
-He, ja du får göra det tyvärr.

Köpte en 5m som alltså var den längre och gömda, för test, ser riktigt lovande ut så får vi se.

H05RN-F 2 ledare 1.0

Bild
everyone was harmed

Användarvisningsbild
Hobbyist
Fler än 500 inlägg

Sverige

Hobbyist

#1836 » 19:31:32, 07-01-2025

Tidigt att säga om den är något att ha men ser iögonfallande vettig ut så han slog till.

Ojämn kvalitet? Förmodligen..

Böjen ska inte vara åt höger, också..
Bild

Hrm, sen gaddar på vänsterflanken också tack.
Bild

Den tar vi sa polisen, synade nog ett tiotal :nikka:
Bild
everyone was harmed

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hobbyist
Fler än 500 inlägg

Sverige

Hobbyist

#1837 » 02:32:03, 11-01-2025

Vet varken pris(förmodligen lättsökt i euro) eller tillgänglighet hemmavid men någon gång ramlar den väl in. Dom har blivit lite mer frekventa med det som säljer.
Har själv 2-3st från Knipex som jag varit nöjd med, inte sökt nyligen men av oklar anledning släppte dom inte version 2 i hela serien och den första ser ut som något från kinas kopieringsmaskin = inget jag betalar för även om den förmodligen gör(hjälper till med) jobbet.

Gjorde själv ett litet test när det begav sig = bytte hjälpaggregatsrem på denna med ett verktyg, skruvförband satt på riktigt bitvis:
everyone was harmed

Användarvisningsbild
Hobbyist
Fler än 500 inlägg

Sverige

Krister W.

#1838 » 11:22:16, 11-01-2025

Prissättning ute i handeln brukar vara ett mysterium. Återspeglar sällan faktisk produktions/distributions-kostnaden.
Konkurrenter håller koll på varandra, försöker erbuda en "bättre" deal åt kunden än sina konkurrenter, fast egentligen handlar det om att försöka maximera sin egen vinst.
Sen vill man väl tömma lagret på sk "säsongsvaror" innan det är försent. dvs när Julen övergår i Nyår, Sommaren i höst osv.
Enligt min mening är det dock säsong för allting hela året. Julbelysning i Juli, Shorts i januari,... tiden går så himla fort att det svårt att hänga med i svängarna!!
:mrgreen:

En gång köpte jag på mig en massa 3m (jordade) skarvsladdar för utomhusbruk. Det var mycket billigare att köpa 2X st 3m kablarna än Xst 6m, konstigt nog. De såg exakt likadanan ut, bara längden som skilde.
:klia:
Nåväl, de är alla historia nu, livslängden var inte den bästa.
:aaargh:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

Krister W.
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Hindåstrakten
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Bengt Erik Eriksson

#1839 » 12:58:02, 15-01-2025

Hobbyist skrev:Tidigt att säga om den är något att ha men ser iögonfallande vettig ut så han slog till.

Ojämn kvalitet? Förmodligen..

]

Dedär görs nog av ett gäng grabbar sittandes på huk i pyamas i ett skjul någon by i pakistan om man ska tro youtube.
Somliga är så fattiga att pengar är det enda de har.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Gotland
Sverige
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner