Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Vertikalhuvud renovering

71 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Sparkz (trådstartaren)

#1 » 18:06:12, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft den här fräsen i något år. Använt den en del, men den är inte helt hundra. Ok med tanke på pengarna jag gav, och jag har sett den som "snabbare än fil och exaktare än vinkelslip" Men nu fick jag ett infall och rev isär vertikalhuvudet.
Jag har inte hittat en enda skylt eller ingjuten text på hela maskinen, så jag har inte en aning om fabrikat eller ålder. Jag har suttit en hel del på nätet och tittat på bilder på gamla fräsar, men inte hittat något som stämmer helt. Skulle nån ha en aning på hojta till!
Jag hade redan delarna på bänken innan jag kom på att det kanske finns lite intresse för en bild eller två, så vi får börja med en gammal bild från när fräsen landade i garaget:
Bild
Tomt vertikalhuvud. Topp och botten skruvas loss, den nedre har en filtring som tätar mot axeln. Jag har googlat lite, men det verkar inte lätt att hitta filtringar i standardsortiment. Man kan väl svarva ur och sätta i packbox i stället om det skulle knipa, men den som sitter där har inte läckt, så jag tror den får klara sig. Jag vill inte riskera att förstöra den med att ta loss den för att mäta spåret heller, så jag har bara axeldiameter (44,5) och bredd (~6).
Bild
Nerifrån och upp:
Koniskt rullager 30207
Kugghjul märkt SKF och ett nummer. Kanske hör till ett standardsortiment? Det ser ok ut nu, inget behov av byte.
Sfäriskt kullager 1204
Bricka som axiallagret står på. Ser lite spårigt ut som om lagret har skurit en gång i tiden.
Axiallager 51204
Ett par muttrar
Bild
Axiallager. Skada i banan och kulhållaren sprucken.
Bild
Det sfäriska, fula spår i banan.
Bild
Det koniska, inte så snyggt det heller. Ytterbanan är kvar i huset och ser ut som rullarna i ytan.
Bild
Bara nya lager borde göra en del nytta, men uppmätning av axel följer...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

2 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Sparkz (trådstartaren)

#2 » 18:29:42, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite krångel fick jag upp axeln mellan dubbar. Jag hade ett MK3-dorn med dubbhål liggande. Jag litar mer på det än på dubben direkt i axeln, neränden ser lite misshandlad ut. Men jag kanske ska prova det också som jämförelse.
Bild
Gjorde en avancerad CAD, (Lägg på papper, rita runt) :smile:
Siffrorna är hundradelar TIR. Största utslaget är där jag trodde, där diametern går från 35 i stora lagret till 25 i drevet.
Bild
Saknar press, så det får bli storsläggan :djaevul:
Nä, jag tar den nog till jobbet eller till någon som har press. Måste styra upp ett par V-block bara. Tror det blir mer rättvisande att mäta kastet med lagerlägena i V-block också. Hade bara fräsen varit i ordning hade jag kunnat göra ett par... :ohnej:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#3 » 11:04:21, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en bit 90x25 plattjärn liggande. I brist på fräs blev det vinkelslip och fil, men jag lyckades få till ett par hyfsade V-block. Riggade upp alltihop på fräsbordet och mätte. 14 hundradelar på den den lilla biten morsekona som sticker ut. Jag tänkte att jag får väl i alla fall prova, och hittade ett par plattjärn med spår i som jag använde för att pressa på axeln. Det gick faktiskt lättare än jag trodde, och efter en stund hade jag ett kast på mindre än en halv hundradel. :hurra: Något mer på andra ställen på axeln, men klart bättre än innan. Ska bli intressant att mäta när allt sitter ihop.
Nya lager beställda, c:a 700:- för alla tre.
Bild

Frågor:

    Vad ska man ha för fett i en sån här grej? Iofs antar jag att dagens universalfett är bra mycket bättre än det bästa som fanns när huvudet tillverkades...

    Hur ska man göra med lagerspel? Lite förspänning? Hur mycket är lite?
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

2 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Torpöbo

#4 » 12:34:48, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj oj vad hungrig man blev!!

Mycket informativ renovering!
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

dejvi

#5 » 16:09:04, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

fint dokumenterat och bra skrivet! Jag kan nog hålla med dig i dina funderingar kring fettet, men det finns säkert andra här som kan och vet mer...
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Sparkz (trådstartaren)

#6 » 15:16:46, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för kommentarer!
Fredag: :mail:
Bild
Kugghjulet går inte igenom lagerbanan på det stora lagret, så den måste vara på först. Det komplicerar monteringen lite, men det löste sig ändå. Pelarborrmaskinen fick tjänstgöra som press.
Bild
Lager och drev smög på fint, bra passning men inget övervåld.
Bild
Knackade i det sfäriska lagret i huset. Nu ska axeln igenom det övre lagret samtidigt som ytterbanan på det nedre ska in i huset. Jag använde dragstången och en rörbit för att dra in axeln i det övre lagret, och knackade med den gamla banan som mellanlägg på det nedre allt eftersom. Lagren där utan att ha belastat på några konstiga sätt.
Nya smörjnipplar syns också på bilden!.
Bild
Bild

:klia: Vad är det som petar mig i ryggen hela tiden?
Suck, självklart... :huh:
Bild
När vi ändå är inne på fett så blev det vad som fanns i fettsprutan, nåt universalfett från Agrol.

Så till ansättning av lager.
Jag pratade lite med en kollega på jobbet, och fick rådet att hålla koll på temperaturen och ställa spelet med varmkörd spindel.
Jag satte i ett borr i morsekonan för att få lite hävstång, och justerade till ett par hundradelar radiellt glapp. Startade upp och lät den gå en stund. Rådet med temperaturen visade sig nyttigt, efter ett par minuter blev det lite hårdare ljud och värmeutveckling. Jag fick släppa efter ett par gånger till innan det höll sig stabilt.
Jag var lite osäker på det här innan, men nu känns det lugnare. Jag har i alla fall koll på vad som händer om det blir för tajt i lagren.

Det är mycket annat som låter i fräsen, plattrem med skarv som smattrar, och spännrullen till den skulle också behöva nya lager. Därför har jag inte ens märkt några lagerljud i spindeln innan, men nu med nya lager så är den helt klart tystare.

Och den är fortfarande inom en hundradel mätt på nedre delen av morsekonan. Närmare två mätt på en pinnfräs i spännhylschucken, men det skyller jag i alla fall delvis på "Made in china" :vissla:

Jag är nöjd i alla fall! Kastet som var innan var väl nästan i storleksordning med matningen per varv, så jag har bara använt ett skär i taget på en pinnfräs...

En liten provfräsning, hyfsade till undersidan på mina V-block:
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

6 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ab_seaman

#7 » 15:42:29, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande :-)
Klart kul tråd att följa.
Keep up the good work!

//Tobbe
Det finns många nyanser av grönt, vissa är dåliga, andra är sämre.
Finnzetor var dag i veckan.
Användarvisningsbild
ab_seaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:24, 08-03-2011
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford Anglia -56

Sparkz (trådstartaren)

#8 » 08:51:25, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lillfräsen har fått en storebror! Kanske blir en egen tråd...
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alelale

#9 » 19:15:27, 06-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för rullar du har under?
Alelale
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:07, 10-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#10 » 19:27:12, 06-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinskridskor. Enda sättet att flytta på en sån klump...
http://www.ojega.se/lyftutrustning/mask ... 4200883.wf
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jocke_55

#11 » 00:20:07, 07-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!
Hmm, din lille fräs verkar vara likadan som min... tyvärr finns inte ett enda tecken på vad det skulle kunna vara för märke/modell kvar på den heller... men jag har hört från andra att de är svensktillverkade och att de tidigare gått att hitta hos FFV Överskott.
Min har jag byggt om med starkare motor, volvo växellåda, frekvensomvandlare, och DC motor med varvtalsstyrning på matningen.
Är sugen på att flytta upp vertikalhuvudet till övre bommens infästning, för mer frigång bord->fräs.

Bild
Jocke_55
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:18, 17-11-2012
Ort: Gnarp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Sparkz (trådstartaren)

#12 » 03:43:17, 07-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men se där, en till!
Jo, jag har nog funderat på att flytta huvudet både upp och ut. Som det är nu kommer man ju bara strax förbi mitten på bordet i Y. Och varvtalet känns lite lågt ibland. Hur har du löst det med drivningen? Driver du mellanaxeln från lådan och har kvar plattremmen?

Det blir nog några Morsekonahylsor till att börja med, det sparar lite höjd i alla fall.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jocke_55

#13 » 17:37:46, 09-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tagit bort mellanaxeln helt, och går från motorn i botten, upp till volvolådans ingång (extern lagring) med en kilrem.
Baktill på lådan har jag monterat de mindre av remskivorna, och på övre axeln sitter de större från bordsmatningen.
En gammal kamaxelrem funkar bra mellan de senare. Jag har då 4vxl + back + ytterligare 4 växlingar på remskivorna.
Sedan har jag en Danfoss frekvensomvandlare som driver motorn = variabel hastighet via pot.
Varvtalsområdet blir ca 10-1300rpm på spindeln.
Matningen, med sin dc motor + gräsklipparväxellåda med 3vxl syns på sista bilden.
Har valt att ha ganska låg matningshastighet, från ca 0.5mm/min till ca 50mm/min


Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Jocke_55
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:18, 17-11-2012
Ort: Gnarp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Sparkz (trådstartaren)

#14 » 15:47:19, 10-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar och bilder. Det är roligt att det finns fler, även om vi inte har kommit fram till vem som har tillverkat fräsarna.
Gamla kamremmar är bra! När den gamla tröttnade på att låta flap-flap-flap och la sig på golvet lyckades jag till och med hitta en passade nästan perfekt i längd, bara lite roterande fil i hålen på lagringen.
Bild
Jag kanske snor stora delar av din konstruktion om det är ok... Lite andra projekt först bara, jag vill ha igång den stora fräsen så jag inte står helt utan under tiden.
Tur man är en hamster, inventerat lite: :vissla:
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jocke_55

#15 » 20:59:55, 10-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt!
Du har ju allt som behövs!
Jocke_55
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:18, 17-11-2012
Ort: Gnarp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se