Nu finns det ju hur många som helst! Då kan man inte känna sig unik längre...
Jaja, lite mer om vad jag har gjort med min fräs:
Det sitter en kylvätskepump på min:
Behållaren sitter bak och pumpen drivs direkt från mellanaxeln med en
hylsa och kilar. Vid första uppstarten skramlade det en hel del i pumpen när den gick torr, så jag plockade bort kilen i pumpaxeln. Sen körde jag med manuell skärolja ett tag.
Men allt måste ju pillas isär och tittas på, och till slut kom turen till pumpen.
Kugghjulspump, såg faktiskt inte så illa ut. Mer problem runtomkring... Eftersom det går att vända håll på motorn -och alltså pumpen- sitter det fyra backventiler runt pumpen så att den pumpar åt rätt håll oavsett vilket håll den snurrar.
Så rensa ur halvtäta rör, hyfsa till kulsäten med en försänkare:
Rostiga 1/4" kulor...
Visst var det 1/4" kulor i Volvos spännrulle? Om man bryter bort tätningar och kulhållare kan man peta över alla kulor till en sida. Ett litet slag på innerbanan så har man massa kulor på golvet, och sju kvar på bänken. Men jag behöver bara fyra, så det räcker ju!
Och sen fungerade det faktiskt! Bytte ut stålröret som satt där till Loc-line så det går att rikta. Rätt gott att kunna söla på lite när man kör slitsfräs i alu. Jag tog ett ganska litet
munstycke så det blir lite fart på strålen även om pumpkapaciteten inte slår några världsrekord.