Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Sjyssta prylar från Biltema o andra lågprishandlare

1771 inlägg • Sida 37 av 119
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

QV_

#541 » 11:16:40, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En gång för länge sedan fick jag tillfälle att jämföra en Kamasa momentnyckel med en märkeslös som var köpt på Jula. De var verkligen identiskt likadana. Enda skillnaden var märket och att plastetuiet hade olika färg. T o m gjutskägg och utstötarmärken i etuiet var lika!


Det ger ju intryck av att det är samma fabrik som har gjort produkten.
Det jag funderar på är om de invändiga produkterna är av samma kvalitesortering.
De tillverkar ju produkter och om något inte är "bra nog" så slänger man det eller säljer det under noname.

Jag vill påpeka här att jag köper "noname" eftersom just momentnyckel så är jag inte så intresserad av exakt moment utan lika monent över alla bultar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



processengine

#542 » 17:05:55, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Nu är detta inte de bästa verktygsskåpen (för det är Kamaza) men de är rätt OK specielt för pengen som är just nu.
http://www.clasohlson.com/se/Verktygssk ... /40-7818-1


Har ett sådant och för 2000 kr är det nog det absolut bästa som går att köpa. Jag betalade normalpris men jag är nöjd ändå :thumme:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Michael Meier

#543 » 18:48:55, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev: .... Jag vill påpeka här att jag köper "noname" eftersom just momentnyckel så är jag inte så intresserad av exakt moment utan lika monent över alla bultar.


Ja, eftersom momentet (som nyckeln ger) tas reda på genom praktisk dragning så finns inget viktigare i en momentnyckel än jämnheten (repeterbarhet) .

du måste vara en lyckans ost som lyckas få det alla vill få genom att köpa noname.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_

#544 » 20:57:56, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så mycket som spelar roll om monentet skall bli jämt mellan alla förband.

Att gängorna är hela och rena
Att hålet är rensat och oljat
att man inte har monterat helicoil i bara ett hål....

Inget av de ovanstående gör jag perfekt, så om momentnyckeln diffar mellan dragningarna så anser jag att differansen mellan dragnningarna blir mindre med "no name" jämfört med "känsla med handen"

Sedan tror jag att en fjäder i en momentnyckel av hyfsad no name kvalite lämnar samma moment vid dom 10 dragningar jag gör just då. Att det inte är sammakraft nästa gång samt att skalan inte stämer lika bra som en kvalitenyckel det hoppas jag på eftersom jag vill ha något som är bättre när jag inte köper no name.

I de fall jag i framtiden kommer göra något kritiskt så kommer bättre verktyg användas men på en VOVLO B18 duger no name.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

PerÖ83

#545 » 21:20:20, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en B18 duger fälgkors :mrgreen:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

EE

#546 » 21:30:59, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är min uppfattning att Kamasa inte är prisvärt idag, många Kamasamärkta produkter är identiska med Biltema eller annan lågprisleverantör.

Köpte en Kamasa hylssats 1996 med livstids garanti. Den är bra och än idag har jag inte behövt garantin ty grejorna verkar omöjliga att ha ihjäl.
Köpte sedan en verkstadsdomkraft av samma märke, men ack vad kass den är efter tio år i bruk? Vet inte om denna omfattas av livstids garanti, och har i varje fall strulat bort kvittot.

Jag skulle inte köpa Kamasa idag med tanke på mina upplevelser och vad Noname klarar av till nästan inget pris (Biltema etc).

Är det fortfarande livstids garanti på Kamasas hylsnyckelsatser? Mitt spärrskaft från 1996 lever än.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#547 » 22:08:00, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en del Kamazaverktyg men det jag anser är riktigt bra är just verktygsskåpen. Tomma då.
Facom är ju överdyra men har en del riktigt bra saker.
Kamaza har hållare för gängtappar som passar i spärrskaftet och så vidare
De flesta verktg jag köper för tillfället är Biltemas 10 års garanti men förra året köptes 1/4, 3/8 och 1/2 hylsnyckelsatser från Kamasa på rea.
Whia har tydligen en egen storlek på bits så det undviker jag även om sakerna är bra...

Men jag skall nog själv åka och köpa ett verktygskåp på CO under kampanjen.
Toppen är också intressant men de dära toppluckan är ett gissel. samlar bara skit och måste vara öppen för att låderna skall fungera....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#548 » 22:18:00, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:På en B18 duger fälgkors :mrgreen:


Förvisso men om man nu har rengjort och köpt packningar så kan man lika gärna ta fram momentnyckeln (även om den inte har helt korrekt moment) för att dra bröstkåpa, oljetråg och topp tillsammans med gren och insugningsrör. De skall ju ändock dras så varför inte göra det lite bättre än fälgkors.

Använder min momentnyckel mest till hjulbultar. Det och aluminiumkåper till motorer samt några svänghjul. Det är därför jag anser att no name är tillräckligt OK för mig för det blir bättre än "fälgkors". Sen skulle jag gärna köpa "fina" men man behöver ju 3 st. 1/4, 3/8 och 1/2 tumsfattning.
Har 1/4" kvar att köpa men det tar emot att lägga ut 500-1000kr för att dra ventilkåpan. Desutom så är det få som överlappar (som jag vill) i momenten, men det kommer säkert att hända.

Desutom så behöver jag en billig momentnyckel med skala och visare. För baknav på racercykeln har dubbel låsbricka som hakar i varandra. Dessa kan jag inte dra med momentnyckel med "klick".
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#549 » 22:27:47, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Volvot24

#550 » 10:11:37, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas runda svarta arbetsbelysning har jag monterat som däcksbelysning i masten på min segelbåt. Kanonbra!
(Vit är mer som spotbelysning)
Funkar finfint i flera år.
Bild

Men i natt började den leva rövare! Blinkade taktfast!
Visserligen med lite olika frekvens i bland.

Nu skulle det klankas på forumet :djaevul:
På väg till sittbrunnen så råkade hunden kliva på däckskontakten för elanslutningarna till masten.
Då slocknade allt.

Felet var glapp i kontakten och blinkande kom sig väl av termisk påverkan, när ström flöt genom kontaktstiften.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

processengine

#551 » 23:33:13, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om detta inlägg passar här eller i syskontråden om skitprylar? För några år sedan köpte jag tre av Biltemas filtermasker. De såldes med gasfilter så dammfiltren fick man köpa till. Har väl aldrig uppskattat konstruktionen och de är minsta laget för mitt nylle men de har fått duga. Därför blev jag rätt nöjd när jag såg på hemsidan de skulle återkallas. Passade på i samband med att kärleken ville på shoppingresa. Damen bakom disken räknade ut återbetalningen och nämnde lite diskret att man vid reklamation var berättigad till reseersättning! Då vi har en bit att åka blev det en slant. Jag hade en diger shoppinglista så de fick ju tillbaka alltihop ändå.

Bra bemötande och kundvård betalar sig.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

9 personer gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

LeifAndersson

#552 » 09:29:15, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får hoppas du överlever det äventyret! En återkallad filtermask måste ha haft allvarliga brister...
Det är ju precis en sådan pryl man inte vill få reda på i efterhand att den har allvarliga brister! :sad: Det är ju lite som att få rerda på i efterhand att den inköpta eldsläckaren är en brandrisk! :insomnia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ÅÄÖ

#553 » 09:42:29, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbla filterplatser, 'någon' glömmer tänka och sätter dammfilter i ena och gasfilter i andra för att vara säker..
'Det finns ju både och i luften!!'
Nämns ju informationsbrister som anledning.
Kan ju räcka för att man ska ta sitt ansvar och återkalla!!

2 personer gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

LeifAndersson

#554 » 10:06:23, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler masker har dubbla filter, och i så fall skulle ju utbytbara filter också var förkastligt, det går ju att göra fel då också! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mattias Petterson

#555 » 10:14:45, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer ihåg när vi köpte en sundström mask för 20 år sedan, då ingick ett lock som man satta framför filtret för att se att masken verkligen tätad mot ansiktet. ... gäller bara att lossa locket i tid annars blir det konstigt för användaren....
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se