Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Sjyssta prylar från Biltema o andra lågprishandlare

1771 inlägg • Sida 43 av 119
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

processengine

#631 » 13:43:06, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

thorflot skrev:Ta bild på kvittot med mobilkameran, och skicka til egen epost med typ "kvitto-butiknavn (och eventuelt -varunummer/navn) som ämne. Da finns det sparat, med datum och allt. Enklare enn så blir det inte (tycker jag). Kom bara ihåg att ta bilder med lite lågre upplösning på kameran, det behövs ingen 8MB bild for ett kvitto, sparar lite plats på epostkontot (och även telefonabonnementet om man inte har fri datatrafik).

Har man lite koll (eller har en kompis som kan) kan man även sätta upp ett filter, så att dom hamnar rakt i arkivet, med etikett osv. Lätt att hitta tilbaks när det blir strul. Vill man så kan man sjalvfallet spara bilden på datorn sen, men på detta sätt finns dom "alltid" i fickan. Sålänge inte Kim eller Donald trycker på knappen. Men då blir det forstås lite andra bekymmer i första hand...


Eller ladda upp till nån lämplig mapp på Google Drive eller MS OneDrive, då slipper man bläddra bland gamla mail.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



Mattias Petterson

#632 » 20:33:00, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:
Mattias Petterson skrev:Biltema, 10år garanti...kvittot borta :(
Gå tillbaka med det där och säg som det är.
Det är värt ett försök :razz:
Jag har både fått nya grejjer eller pengarna tillbaka på BT flera gånger utan kvitto!
Går det inte att tigga ihop?

Mer troligt att den får smaka på ok 48...har inget stötte förtroende för tigen till sånt
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Volvot24

#633 » 21:13:47, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som skänker bort dragskaft :grin:

Spelar nog ingen roll hur mycket du ber...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Simnil

#634 » 11:31:58, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... rtId=40145

Dessa motorvärmarkablar från BT är helt OK, och cirkus ungefär halva priset mot original från Defa och Calix. Kablarna är mjuka och följsamma även när det är kallt. Hade en femmeters i flera år till förra bilen och köpte en nu också till nya bilen då medföljande Calixkabel var skrattretande kort.

Eller helt OK föresten, jämfört med Defas kablar är dessa utmärkta. Defas kablar förvandlas till hårdplastkäppar när tempen kryper under nollan....

7 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

PerJohansson

#635 » 12:18:37, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas monterings-/demonteringsverktyg för kompakthjullager funkar riktigt bra. Sen kan man ju ifrågasätta hela konstruktionen med ett fast monterat nav i lagret som gör att man inte kommer åt att pressa på vanligt vis, men det är en annan historia.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

mats_o

#636 » 20:09:10, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Motorvarmare/Motorvarmarkabel-2000033964/?artId=40145

Dessa motorvärmarkablar från BT är helt OK, och cirkus ungefär halva priset mot original från Defa och Calix. Kablarna är mjuka och följsamma även när det är kallt. Hade en femmeters i flera år till förra bilen och köpte en nu också till nya bilen då medföljande Calixkabel var skrattretande kort.

Eller helt OK föresten, jämfört med Defas kablar är dessa utmärkta. Defas kablar förvandlas till hårdplastkäppar när tempen kryper under nollan....


Kan bara instämma i detta.
Den enda förbättringen vore om de kunde göra en 3.5 meters. 2.5 kan vara lite kort i vissa fall (sidomonterat motorvärmaruttag och stolpe på andra sidan).
Därför köpte jag en 5 meters och den är lite onödigt lång ibland men det är ack så mycket bättre än kollegornas desperata jakt på de där sista 5 cm så att kabeln ska nå när de parkerar på morgonen.

Visst kan man köpa en 5 meters ock korta själv men det känns synd att klippa den garanterat fukttäta kontakt som sitter på

4 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN

#637 » 20:39:03, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Biltemas monterings-/demonteringsverktyg för kompakthjullager funkar riktigt bra. Sen kan man ju ifrågasätta hela konstruktionen med ett fast monterat nav i lagret som gör att man inte kommer åt att pressa på vanligt vis, men det är en annan historia.

Men bytet kan väl gå riktigt smidigt och snabbt med rätt grejor, om inget sitter fast onormalt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Myhran

#638 » 21:19:08, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen har de flesta kompaktlager interfererad ”abs ring” som består av ett magnetiskt fält,
Kan nog även vara det som gör att man valt att ha dessa kompaktlager.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

torbjorn_forsman

#639 » 09:12:16, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Motorvarmare/Motorvarmarkabel-2000033964/?artId=40145

Dessa motorvärmarkablar från BT är helt OK, och cirkus ungefär halva priset mot original från Defa och Calix. Kablarna är mjuka och följsamma även när det är kallt. Hade en femmeters i flera år till förra bilen och köpte en nu också till nya bilen då medföljande Calixkabel var skrattretande kort.

Eller helt OK föresten, jämfört med Defas kablar är dessa utmärkta. Defas kablar förvandlas till hårdplastkäppar när tempen kryper under nollan....


Defakablarna verkar dock ha blivit bättre på senare år. Just nu använder jag en Defakabel som jag vet är från 2003 (mörkgrå, inte grön), och den uppfyller alla krav för att klassas som armeringsjärn när det är minusgrader.

Hur är det med tendens till varmgång i motorvärmarintaget när man använder Biltemas kablar respektive originalkablar? Defa brukar alltid ha stora problem på den punkten, jag vågar sällan köra mer än 600 W kupévärmare i en bil med Defa, Calix verkar bättre.
Man kan ibland få något bättre ordning på en gammal Defakabel om man gör ren hylsorna i proppen på kabeln med tops och lämpligt lösningsmedel, men det går över snart.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerJohansson

#640 » 09:37:46, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Myhran skrev:Sen har de flesta kompaktlager interfererad ”abs ring” som består av ett magnetiskt fält,
Kan nog även vara det som gör att man valt att ha dessa kompaktlager.


Finns även vanliga lager med ABS-ring i, den brukar ju sitta i en av dammtätningarna så det har ju egentligen inget med att det är ett kompaktlager eller ej att göra.

AN skrev:Men bytet kan väl gå riktigt smidigt och snabbt med rätt grejor, om inget sitter fast onormalt.


Gick ungefär lika snabbt som att byta ett lager med löst nav, tiden det brukar ta att snitta upp innerbanan och knacka loss från navet gick åt att montera demonteringsverktyget istället.

Den stora fördelen är väl att det blir ett manuellt moment mindre vid monteringen av bilen när den är ny skulle jag tro. Sällan som saker optimeras för service/eftermarknad.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Simnil

#641 » 15:57:34, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Defakablarna verkar dock ha blivit bättre på senare år. Just nu använder jag en Defakabel som jag vet är från 2003 (mörkgrå, inte grön), och den uppfyller alla krav för att klassas som armeringsjärn när det är minusgrader.

Hur är det med tendens till varmgång i motorvärmarintaget när man använder Biltemas kablar respektive originalkablar? Defa brukar alltid ha stora problem på den punkten, jag vågar sällan köra mer än 600 W kupévärmare i en bil med Defa, Calix verkar bättre.
Man kan ibland få något bättre ordning på en gammal Defakabel om man gör ren hylsorna i proppen på kabeln med tops och lämpligt lösningsmedel, men det går över snart.


Defas gröna blir ett slött spjut när tempen kryper ner. (den senaste jag hade var i och för sig från 2013-ish så det kan väl ha ändrat sig)

Det som verkar ta knäcken på uttagen/kablarna är om man drar ut dom ur bilen innan man drar ut dom från väggen. Dom små och tunna kontakthylsorna i den lilla kontakten på kabeln pallar inte med så många gnistor innan dom börjar ta skada. Jag drar alltid ut kontakten från väggen först och jag har aldrig förstört en kabel.

Man måste ju naturligtvis hålla koll på att ingen is hindrar att man får ihop kontakterna ordentligt, är bara kontakten ihopstyrd halvvägs så är naturligtvis risken stor att något går varmt.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Hobbyist

#642 » 22:32:39, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det e ju järnspikar att någon alltid ska hinna före... världens bästa vinstmarginal? :mrgreen:

Bild

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Knivar-och-verktyg/Tandved-2000037250/

Detta kunde kanske vara något:

Självplock stenankare, stort sortiment i olika kulörer använd med ankarlina:
10kr/kg

Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

14 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Ludde eriksson

#643 » 23:01:06, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl vad länsstyrelsen säger, de är ju väldigt rädda om stenmurar numera.. :vissla:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

QV_

#644 » 23:10:39, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns värre!
https://www.naturkompaniet.se/braskotten-kotten

Nu hittar jag inte den optimala friluftsmaten! En påse frukost, nämligen havregrynsgröt för 99:- tillsätt bara varmt vatten :lmao: Tror det var på naturkompaniet som jag såg den. Så denna får det bli istället
http://www.overlevnadsbutiken.se/produk ... allon.html
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magirus

#645 » 23:28:41, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Det är väl vad länsstyrelsen säger, de är ju väldigt rädda om stenmurar numera.. :vissla:

Men då kanske man kan skicka in stenarna dit.. om man vill bli av me dom!?!?! :idee3:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se