Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Batteridriven fettspruta

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

LageB (trådstartaren)

#1 » 11:58:01, 10-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som nybliven grävmaskinsägare stöter jag på nya frågor hela tiden :driver:

I helgen fick jag nöjet att uppleva första fettningsrundan. Inte mycket nöje dock eftersom det var minst sagt krångligt att "fetta". På de flesta nipplar behövde jag hålla fast fettmunstycket mot nippeln, vilket gjorde "pumpningen" näst intill omöjligt eftersom jag hade bara en hand fri för att pumpa. Jag försökte klämma fast sprutan genom avancerad "akrobatprestation" men ibland var även det omöjligt - speciellt då nippeln var högt placerad.

Har någon haft erfarenhet av denna batteridrivna fettspruta? http://sv.e-butik.se/?artnr=36695
Om denna fungerar bra är jag sugen på att köpa. Jag vet att det finns andra modeller som är mångdubbelt dyra, men det är för mycket pengar för mig.

Får man samma tryck på batterdriven spruta som på en manuell?

p.s
(Min nuvarande manuella spruta är också av Oilkeymodell och jag vill gärna fortsätta med kladdfria patroner)
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab



Emrik F

#2 » 13:43:50, 10-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi har en sådan fettspruta och den fungerar riktigt bra, bara man har ett laddat batteri :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Emrik F
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:35, 25-07-2011
Ort: Dalarna/Falun/Svärdsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 805 -88
Polaris 500 HO-10
Zetor 7245-85
Volvo ec55b-05

Loke

#3 » 14:28:03, 10-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LageB skrev:Som nybliven grävmaskinsägare stöter jag på nya frågor hela tiden :driver:

I helgen fick jag nöjet att uppleva första fettningsrundan. Inte mycket nöje dock eftersom det var minst sagt krångligt att "fetta". På de flesta nipplar behövde jag hålla fast fettmunstycket mot nippeln, vilket gjorde "pumpningen" näst intill omöjligt eftersom jag hade bara en hand fri för att pumpa.


Är grejerna riktiga så ska ju munstycket på slangen nypa fast över nippeln av pumptrycket, men är munstycket slitet så funkar inte detta.
Munstycken är förbrukningsvara och finns att köpa bla på Swedol. Även nipplarna kan ju med fördel bytas om dom är slitna, dom är trots allt en stor del i att maskinen funkar som den ska. Jag byter nipplar direkt om det visar sig att dom fått en skada, kan minska irritationen
vid nästa smörjning någoting otroligt. :grin:

Om munstycke och nipplar är riktiga och det är trångt i bussningarna så det går "tungt" att pumpa kan det största problemet vara att få loss munstycket från nippeln, då får man lugna sig och vänta en stund tills trycket släpper. Det är när man rycker bort munstycket med våld såna gånger som munstyckena går sönder och inte tätar som dom ska.

De flesta munstycken går att dela på, dom är liksom i två delar och fastnar nippeln allt för jäkligt på nippeln så brukar man få den att släppa genom att skruva isär munstycket ytterst lite, man kan få använda tång. Men kom ihåg att skruva till förskruvningen på munstycket efteråt annars brukar fettet krypa på sidan om. OBS, denna "förskruvning" måste man släppa på i förväg, alltså innan smörjningen påbörjas då det oftast är hårt draget från tillverkaren.

Bara några enkla tips
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

bengt jansson

#4 » 14:40:19, 10-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en länk till en tråd där du kanske kan hitta något nyttigt.

Köpråd batteridriven fettspruta

1 person gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

LageB (trådstartaren)

#5 » 16:04:06, 10-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra svar & tips. :smile:
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

LageB (trådstartaren)

#6 » 16:22:59, 10-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna verkar ju också vara bra "speedy grease": http://www.youtube.com/watch?v=QxFQnXNJ ... r_embedded
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se